Rengeteg dolog történt 2016-ban a közösségi médiában, ezekről igyekeztem beszámolni itt a blogban, és az élő közvetítésekben is.
Most összegyűjtöttem néhány olyat a sokból, amikre azért érdemes megfigyelni, mert a következő hónapjainkat (és valószínűleg éveinket) is meghatározzák.
Szubjektív válogatás következik, természetesen a végén a legfontosabbakkal. 🙂
1. Reakció gombok
A like gomb megújítása az egyik legfontosabb változás volt a közösségi platform megalapítása óta.
Egyelőre még csak a megjelenésben jelent különbséget a 6 különböző érzelmi válasz, később azonban az algoritmus is figyelembe fogja venni a reakciókat.
A felhasználók viszonylag hamar hozzászoktak az új lehetőségekhez, az adminok pedig egyre ügyesebben használják, nyereményjátékokhoz, szavazásokhoz, még ha ezek szabálytalanok is.
2. Egyre élőbb kommunikáció
Az élő közvetítések és a 360 fokos képek, videók egyre jobban terjednek, a felhasználók és az algoritmusok pedig szeretik. A kezdetben csak mobilon tudtunk ilyet használni, de aztán egyre profibb megoldásokat is igénybe vehettünk.
A két külön technológia hamarosan összeforr, és élő 360 fokos videókat készíthetünk mi is, a videó mellett pedig a közeljövőben rádióadás szerű közvetítéseket is lehet használni a kommunikációban.
3. Egy napos emlékek
Ami a Snapchatnak bejött, az – a jelek szerint – jót tesz a Messengernek is. Meg az Instagramnak.
A széles publikumnak szóló közösségi hálózatokon túl egyre inkább kellenek a jobban kontrollálható kisközösségek.
Amihez úgy tűnik hozzátartozik az is, hogy csak egy napra osszuk meg a világgal azt, ami velünk történik. Persze nem ez az egyetlen, amit a Facebook a Snapchattől vett kölcsön. Messenger Code, Messenger lencsék, Instagram és Messenger képkeretek, lokációhoz rendelhető profilkép sablonok… mindegyik izgalmas újdonságnak megvan a DNS-ében a Snapchat örökség. 🙂
4. Instant cikk
Bár tavaly a nagy kiadók már használhatták, áprilistól minden portál és blog képes a cikkeit publikálni ebben az egyszerűsített formátumban. Még WordPress plugint is készített a Facebook.
Felhasználói szempontból jó, a Facebooknak jó, de a kiadók attól félnek, hogy önként mennek a vágóhídra. Talán nem is teljesen oktalanul. Az Instant cikkekkel mindenesetre komoly tartalom mennyiség kerül a Facebook keretrendszerén belülre.
5. Offline értékesítés támogatás
A több telephellyel rendelkező cégek és üzletláncok egyszerűen tudják kezelni az összes címüket, ezeket pedig a hirdetéseknél is fel lehet használni. Ehhez létrehozott egy külön hirdetéstípust is a Facebook, de már szélesebb körben is integrálta a funkciót.
Ezt jól támogatja az offline konverziókövetés is, amit persze a bővített adatbevitelű egyéni célközönséghez hasonló módon lehet felvinni. Plusz összekapcsolják a dinamikus remarketing megoldásaival is.
6. Weboldal helyett Facebook?
“Az év, amikor elkezdődött a weboldalak hanyatlása.” Ezzel a mondattal kezdődik ez a cikk.
Pedig akkor még csak a Facebook oldalak Szolgáltatások blokkja jelent meg. És még csak február volt.
Azóta lett Bolt szekció, amihez már hozzánk is érkezőben van a fizetési megoldás, fejlődött a Canvas poszt/hirdetés típus, a Lead hirdetés, kaptunk egy rakat aktivitás alapú célközönséget (videó, lead, canvas, Facebook oldal, stb.).
A Facebook egyértelműen a weboldalak ellen pozicionálja magát.
7. Messenger: vizualitás és chat robotok
Az átalakított üzenetküldő rendszer önálló platform, amit egyre többen használnak olyanok is, akik nem Facebookoznak.
Például 13 év alattiak. Magyarországon 4.6 millióan használják a Messengert, a Földön pedig 1 milliárdnál többen.
A megújult felület – bár sokan nem szeretik – igazodik az új szerephez, a szöveges tartalom háttérbe szorul a képek és a videók mellett. A cégek pedig már robotok segítségével is kommunikálhatnak azokkal, akik Messengeren veszik fel velük a kapcsolatot, sőt, hirdethetnek is ezen a felületen.
Míg a Facebook oldal a weboldalak ellen megy, a Messenger, a chatbotokkal kiegészítve egyszerre állít alternatívát a mobil weboldalaknak és a mobil alkalmazásoknak.
Ezek voltak szerintem a legfontosabbak.
Te jössz: egyet értesz? Nem? Kihagytam valamit? Írd meg a hozzászólások között bátran! 😉