A fizetős Facebook régóta benne van a közbeszédben, a Meta Verified formájában pár hónapja el is indult egyfajta előfizetési lehetőség. Most azonban a NewYork times arról ír, hogy a Meta bevezetné azt a lehetőséget, hogy a felhasználók tudjanak fizetni a platformért, cserébe nem fognak reklámokat látni, és adatot sem gyűjtenek róluk.
A dolog háttere az lehet, hogy az EU – többek között a – DSA vagyis a Digital Service Act keretében egyre komolyabb elvárásokat támaszt a nagy platformok felé. Például lehetővé kell tenniük a mesterséges intelligencia mentes hírfolyamot, vagy azt, hogy láthassák időrendbe az ilyen posztokat.
A Meta be is fogja ezeket vezetni az európai felhasználóknak valamilyen választási lehetőség keretén belül, de lehet, hogy nagyobb átalakításról lesz szó, például, hogy ha nem akarsz reklámot látni, és nem akarod, hogy kövessenek, akkor fizess!
A Meta számára ez jó lépés lehet, hiszen ha valaki kikapcsolja azokat a megoldásokat, amikkel követni lehet, vagy amiért hirdetéseket láthat, akkor cserébe fizesse meg a rendszerhasználati díjat. Így ő a pénzénél marad, a felhasználó pedig választhatott. Az izgalmas talán az, hogy mi lesz a hirdetőkkel?
Hiszen ők nem fogjákt tudni utolérni célzottan, a célcsoportjukat hirdetéssel, marad az organikus elérés.
Mekkora lehet a díj a reklámmentes Facebookért vagy Instagramért?
A Meta egy európai Facebook felhasználón kb. 6 dollárt keres havonta (azt nem tudjuk, hogy Instagramon mennyit), így ennél biztosan magasabb lesz a díj. De azt gondolom, hogy ha csak a reklámmentes platform lesz bent a csomagban kevesen fogják választani. Ahogy a reklámmentes YouTube is kínál plusz funkciókat.
Természetesen kérdés az is, akar-e a Meta egy valódi üzleti ajánlatot, vagy csak az EU elvárásait akarja valamilyen módon teljesíteni?
Felmerülhetne az is, hogy összevonja a Meta a Verified előfizetéssel ezt, de szerintem ezt nem fogják meglépni, mivel valószínűleg több Verified előfizető kell nekik, mint olyan, aki azt választja, hogy nem akar reklámot, ráadásul nem is biztos, hogy túl nagy e két csoport metszete. Azt gondolom egyébként, hogy nem sokan fogják a fizetős verziót verziót választani.
Viszont szerintem egy jó lépés az, hogy beárazódnak a szolgáltatások.
Ha a nagy platformok fizetőssé válnak (hiszen ha ezt a Meta meglépi, valószínűleg mások is követni fogják), akkor lesz esélye a kisebbeknek, ráadásul a felhasználók is tisztában lesznek vele, hogy igenis ára van annak, hogy ilyen felületeket használnak. Azt az árat pedig meg kell fizetni vagy a hirdetőknek, vagy a felhasználóknak.