Mire jó ténylegesen a mesterséges intelligencia a közösségi marketingben?

A ChatGPT és a Midjourney megjelenésével elárasztottak minket azok a tippek, amiket használva marketing osztályokat építhetünk le napok alatt. Nincs más dolgunk, mint letölteni egy 10.000 promptot tartalmazó ebookot, hiszen így majd az AI/MI (kinek hogy tetszik) mindent megold a szövegírástól a weboldal készítésen át a hirdetés optimalizálásig. A marketingesek meg majd mehetnek vissza a balettba ugrálni.

Valóban így van ez?
Nyilván nem. És bár lehet, hogy csak MÉG nem, de a most és a MÉG között 10-15 évnyi észrevétlen átmenet fog lezajlani. Szóval pánikra semmi ok, de a felkészülés és az útkeresés kötelező. Nekem is beégtek már a laptopom képernyőjébe a Midjourney és a ChatGPT böngésző fülek pixelei, ugyanis ezek már állandóan nyitva vannak. Képzési anyag is készült a Liftup Social Media Hubba a mesterséges intelligencia gyakorlati használatához, hiszen a mesterséges intelligencia által generált tartalom már most is rengeteg dologra jó, még ha nem is mindenre.

Nézzünk meg egy pár példát!

Fotózás vagy AI?

Ha egy reklámfotózás az irodában, az üzletben vagy az étteremben sok száz ezer, vagy akár pár millió forintba kerül, akkor nem jobb mindezt a mesterséges intelligenciára bízni? Hiszen a Midjourney (és társai) percek alatt fotók százait készítik nekünk egy olyasmi irodáról/étteremről/üzletről, mint a mienk, olyasmi emberekkel, mint a munkatársaink. Mindezt töredék idő alatt, töredék költségen. Nem jobb ez mint a drága és bonyolult fotózás?
Itt a válasz viszonylag egyszerű: nem.

Variációk több témára: amikor a grafikus helyett dolgozik a mesterséges intelligencia

Semmi nem adja vissza azt, amikor a SAJÁT irodánkban / üzletünkben / éttermünkben a SAJÁT kollégáink vagy ügyfeleink vannak lefotózva. Ez ad hitelességet és bizalmat. Amire egyre nagyobb szükség van, hiszen a filterezett képek már amúgy is okoztak némi hitelesség deficitet a közösségi médiában, a deepfake és a mesterséges intelligencia az ami igazán rátett jó néhány lapáttal a bizalmatlanság kazánjára.

Persze lehet trükközni, hiszen ha a saját irodánkba be tud varázsolni az MI egy modellt, aki szépen fogja a saját termékünket, akkor kezd jó lenni a dolog, de ehhez már nem elég egy egyszerű Midjourney és nem is 20 perc alatt lesz egy valóban jó minőségű eredmény.

Stock fotók vagy AI?

Itt már máshogy fekszik az a bizonyos robot leányzó. Hiszen ha átlagos stock fotókat szoktunk használni (két ember mosolyog egymásra az irodában), akkor ezt vígan hozza a Midjourney, a költségek töredékéért.
Itt pár lépésben el lehet érni a kívánt eredményt, és tudunk könnyen kapni olyan képet, amelyiken már nem lesznek extra testrészek sem. Nyilván nem véletlenül mennek rá a stock fotó cégek egyrészt a belső AI fejlesztésre, másrészt pedig arra, hogy a nagy AI platformokat akadályozzák ahol csak tudják.

Ennek ellenére sokszor lehet előnye egy stock fotó adatbázisnak, hiszen a mesterséges intelligencia nagyon jó az átlagos képek, átlagos helyzetek megalkotásában (értsd: amiből elég sok tartalmat talált interneten), de speciális beállítások, formátumok már biztos, hogy olyan egyszerűen mennek neki. Sok olyan rejtett téma van stock fotó könyvtárban, amit az AI nem tud előállítani, vagy csak nagyon nehezen, sok lépésben, ha egy nagyon jó szakértő írja hozzá a promptok hadát. Akkor viszont akár dolgozhatna egy Photoshop mágus is a stock fotó képekkel, az lehet, hogy költséghatékonyabb.

Szövegírás és a mesterséges intelligencia

Értékesítő landing page, hírlevél, hirdetés szöveg… ezeket megoldja helyettünk a ChatGPT, a Bard vagy a Jasper?

Itt már bonyolultabb a kérdés, mert a válasz az lehet, hogy akár meg is oldhatja. De nem 100%-ig.
Senki ne számítson arra, hogy beír egy promptot, miszerint kell nekem egy landing page szöveg ami Gyűrűk ura stílusú kerti bútorokat fog eladni cégeknek, és olyan végeredményt kap, amit gondolkodás nélkül be lehet másolni a WordPressbe. Ráadásul minél bonyolultabb vagy éppen speciálisabb a téma, annál komolyabb kérdés lesz, hogy valóban jó-e az a szöveg amit a mesterséges intelligencia írt?

Ráadásul ha nem értünk a szövegíráshoz, vagy ahhoz a területhez, akkor honnan tudhatjuk, hogy tényleg jó?
Szerintem itt van a dolog megfejtése:
Ha értünk egy területhez, pl. hírlevél szövegírás, tudjuk milyen logika mentén dolgozzunk, ismerjük a célcsoportot, a területet, a szövegek hatásmechanizmusát, akkor a mesterséges intelligencia által írt szövegek közül már tudunk választani, és azt jól tovább fogjuk tudni dolgozni. A kulcs: választani és tovább dolgozni. De egy az egybe nem fogjuk tudni átvenni.

Szöveget ír, de még nem 100%

Ha viszont nem értünk hozzá, akkor nagyon nehéz dolgunk van, akkor inkább arra érdemes kérni a mesterséges intelligenciát, hogy első lépésben javasoljon nekünk metodikákat, segítsen megtanulni, kitesztelni, továbbfejleszteni először: magunkat.

A generatív mesterséges intelligencia korszakalkotó dolog, számos szakmát gyökeresen fog megváltoztatni. Ráadásul az átalakulás már meg is kezdődött, marketingeseknek, akik talpon szeretnének maradni, nem hagyhatják ki a napi rutinjukból. Bár egész folyamatokat (még) nem tud átvenni az a verzió, amit könnyen tud bárki használni, de egyértelműen segít az ötletelésben, egyedi kreatívok kidolgozásában, szöveges és képes tartalmak készítésében és sokszor gyorsítja a mindennapi munkát.

Ha Neked ehhez segítség kell, a Liftup Social Media Hubban találsz két oktatóanyagot, ahol gyakorlatban megyünk végig a generatív mesterséges intelligencia szövegírás és a képkészítés alapjain, így a ChatGPT és a Midjourney használtához gyakorlati segítséget kapsz. Kezdd itt!