Már több, mint 3 milliárd ember használja a Facebookot

A Meta 2023-as második negyedéves tőzsdei jelentéséből ismét izgalmas dolgok derültek ki a Facebookról, a Whatsappról, a Reels-ről és persze a cég mesterséges intelligencia terveiről. Lássuk először azokat, amik marketingesként fontosak, majd pedig a részleteket:

  • A Facebook felhasználói számban és oldalon eltöltött idő területén is növekszik (kivéve Európában, bár itt akár megtisztulásról is beszélhetünk)
  • A növekedés egyik oka a mesterséges intelligencia alapú ajánló rendszer, ami marketingesként lehetőséget de egyben veszélyt is jelent
  • A Reels videók a legfontosabb kommunikációs elem lehet azoknak, akik eredményeket szeretnének elérni
  • Érdemes odafigyelni az olyan üzenet alapú megoldásokra, mint az Instagram Broadcast Channel vagy a Messenger chatbotok
  • Bár már minden hirdető használja a hirdetési algoritmusba épített AI megoldásokat, hamarosan a generatív AI is meg fog jelenni a hirdetés létrehozási oldalon

Facebook: növekedés (szinte) mindenhol

A Facebook platformot havi szinten 3,03 milliárd ember használja, naponta pedig 2,064 milliárd felhasználó lép be. Könnyű kiszámolni, itt az arány 68%, ami nem mondható rossznak, de van ennél jobb háton belül is. Most már hivatalos az is, hogy növekszik a Facebookon eltöltött idő, legalább is derül ki a sorok között: a havi felhasználói szám ugyanis „csak” 3%-ot emelkedett ( 96 millió ember), míg a napi felhasználói szám 5%- ot (ami szintén 96 millió ember).

A Metánál Family of Apps-ként emlegetik a négy legnagyobb platformjukat (Facebook, Instagram, Whatsapp és Messenger). Ezeket összesen 3,88 milliárd ember használja havonta, 3,07 milliárd pedig napi szinten. Érdekes, hogy az összes platform esetén nagyobb a visszatérési arány, mint csak a Facebooknál, hiszen itt ez 79%. Ami azt jelenti, hogy a többi platform (vagy közülük néhány) olyan, amit az emberek valóban minden nap használnak.

Ennek ellenére nem lehet ok a panaszra a Facebook esetében sem, hiszen szinte minden régióban folyamatos növekedést mutat már több negyedéve. A legfőbb piacuk továbbra is az USA & Kanada, hiszen itt a legnagyobb az egy felhasználóra eső bevétel. Itt néhány éve gyengülni látszott a felhasználói bázis, de másfél-2 éve folyamatos (bár lassú) növekedést tapasztalni. Az egyetlen piac, ahol nem talált magára a Facebook az – természetesen (?) az európai. Itt a havi szintű felhasználói szám folyamatosan csökken, bár a napi szinten belépők száma nagyjából állandó, tehát ezt fel lehet fogni egyfajta megtisztulásnak is. Erre utal az is, hogy az egy felhasználóra jutó bevétel itt is nagyot ugrott a teljes európai bevétellel együtt (ami 7.323 milliárd dollár volt most 6,452 milliárd egy évvel ezelőtt).

Kiemelkedő bevételek régiónként és felhasználónként egyaránt

A bevételek ugyanis úgy alakultak, hogy világ szinten a Meta 31,999 milliárd dollárt keresett ebben a negyedévben. Ennek a 98,4 %-a (természetesen?!) hirdetési bevétel volt. (Nyilván ez nekik nem olyan előnyös, nem véletlenül akarnak bevezetni egyre több olyan előfizetéses megoldást, mint pl. a Meta Verified)
Ha ezt lebontjuk az egyes régiókra, akkor az USA & Kanada továbbra is magasan vezet (53,53 USD/fő) második helyen áll Európa (17,88 USD/fő), míg a világ átlag 10,663 USD / fő.

Az a jó az ilyen üzleti jelentésekben, hogy az aktuális felhasználói számokon és bevételi adatokon túl jó pár dolgot megtudunk a cégek terveiről is. Következzen ezekből néhány.

Mesterséges intelligencia alapú ajánló

A mesterséges alapú ajánló algoritmus nagyon jól működik. A Facebook hírfolyamának leggyorsabban növekvő kategóriája az, amit az AI ajánl olyan fiókoktól, akiket nem követünk. Ezen ajánlások bevezetése óta 7%-kal nőtt a platformon eltöltött idő. Ennek veszélyeiről itt volt szó.

Egyre fontosabb a Reels

A Reels a legfontosabb eleme a Discovery Engine-nek. Reels lejátszások száma meghaladja a napi 200 milliárdot a Facebookon és az Instagramon. Jól halad a Reels a bevételszerzés terén is, mivel a különböző platformokon az éves bevételi üteme már meghaladja a 10 milliárd dollárt, szemben a tavaly őszi 3 milliárd dollárral. Ez azért is van, mert a hirdetők több, mint 3/4-e használ már Reels hirdetéseket (más kérdés, hogy tud-e róla).

Jól teljesít a Threads

A Threads a Meta új platformja, ami tulajdonképpen a Twitter (most már X) klónja közvetlen versenytársa a várakozásokon felül teljesít. Zuckerberg szertint: „A Threads-szel kapcsolatban röviden, nagyon optimista vagyok a pályafutást illetően. Példátlan növekedést láttunk az induláskor, és ami még fontosabb, azt látjuk, hogy naponta többen jönnek vissza, mint amire számítottam.”

Üzleti üzenetek a fókuszban

Az üzenetküldések terén is jól teljesítenek a platformok, különösen a WhatsApp. Ez egyre jobban monetizálható megoldás a Meta számára ezért egyre több új eszközt jelent be. Ilyenek például a Csatornák, ami egyre több régióban és platformon érhetők el. A Meta víziója egy olyan világ, ahol minden cégnek van egy olyan mesterséges intelligenciát használó megoldása (AI agent), amelyik segít tartani a kapcsolatot a világgal a különböző üzenetküldő platformokon (nyilván elsősorban WhatsApp és Messenger).

Mesterséges intelligencia egyre több helyen

Természetesen nem maradhatott ki a beszámolóból az, hogy milyen fejlesztéseket tesz a Meta az AI területén. Többször említették a frissen publikált Llama 2 nyílt forráskódú modellt, valamint az együttműködést a Microsoft-tal. De ami talán még izgalmasabb a marketingeseknek és a hirdetőknek azok az AI eszközök, amiket naponta használnak, vagy használni fognak: „Szinte minden hirdetőnk használja legalább az egyik mesterséges intelligencia által vezérelt termékünket. Bevezettük a Meta Lattice-t is, ami egy új modellarchitektúrát, amely megtanulja megjósolni a hirdetések teljesítményét különféle adatkészletek és optimalizálási célok tekintetében. Bemutattuk az AI Sandboxot, egy tesztelési játszóteret olyan generatív mesterséges intelligencia-alapú eszközökhöz, mint az automatikus szövegváltoztatás, háttérgenerálás és képkivágás.”

AI-val kapcsolatban hamarosan újabb bejelentésekre számíthatunk, legkésőbb a szeptember 27-ei Meta Connect eseményen (ahol hagyományosan a VR és AR eszközökről, illetve a Metaverzumról szoktak beszélni). A jelek szerint arra számíthatunk első sorban, hogy a generatív AI megoldások bekerülnek a hirdetési rendszer különböző részeibe (szöveg változatok, további képfeljavítási funkciók, stb.), de számíthatunk olyan megoldásokra is, amik a kommunikációt könnyítik meg (várhatóan a Messengerbe és a Whatappba kerülnek ilyenek), vagy éppen az önkifejezést (pl. AI-val generált matricákkal).

Quest 3 szeptemberben

Ha pedig már a Connect szóba került: természetesen volt szó a Metaverzumról és a cég VR eszközéről az Quest 3-ról is, amit szeptemberben fognak hivatalosan bemutatni, és az első nagy tömegben használt igazi kiterjesztett valóság eszközének szánják, szemben az Apple Vision Pro-val.