Mesterséges intelligencia és könyvnyomtatás: párhuzamos történelem?

Azt, hogy egy technológia milyen gyorsan fog elterjedni, nagyon nehéz megjósolni. El tudom képzelni, hogy Gutenberg más korabeli „startupperekkel” együtt borozgatott az első sikeres nyomatok után, és arról ábrándoztak, hogy 5 év múlva minden háztartás tele lesz az olcsó könyvekkel. Persze nem így történt…

Talán hatalmas időtávnak köszönhető, hogy sokan nem gondolnak bele, a könyvnyomtatás és a generatív mesterséges intelligencia megjelenése mennyi hasonlóságot rejt. Iskolai tanulmányainkból úgy képzeljük, hogy Gutenberg 1453-ra kifejlesztette a nyomdagépet, utána pedig a nyomtatás – és ennek köszönhetően az olvasás – szélsebességgel terjedt. Tulajdonképpen ez így is van, csak a szélsebesség akkoriban mást jelentett. 

Mert bár Gutenberg módszere után a könyveket már féláron lehetett értékesíteni, ezek azonban megfizethetetlenül drágák voltak még az 1500-as évek végén, ráadásul a tömegek ekkor még nem tudtak olvasni. Egészen az 1800-as évekig kellett várni, hogy valóban tömegek jussanak hozzá Dickens első novelláihoz vagy a nagy példányszámban nyomtatott újságokhoz, ezzel pedig az olvasás valóban sokakhoz jusson el napi szinten.

Ráadásul Gutenberg nem előzmény nélkül, nem a semmiből alkotta meg a nyomdagépét. Már évszázadokkal korábban voltak különböző módszerek a gépesített nyomtatásra, bár ezek leginkább Ázsiában jelentek meg, de nem tudtak elterjedni, többek között azért mert nem oldották meg az összes technikai problémát.

Gutenberg szerepe azért jelentős, mert ő a szedéstől, a nyomdafestékig a teljes folyamatra talált megoldásokat, így valóban jól használható, könnyen alkalmazható technológiát kaptak a kezükbe a szakemberek, rajtuk keresztül pedig egyre olcsóbban elérhető nyomatokat és könyveket a széles rétegek. A többi – ahogy mondani szokták – csak történelem: az információ rögzítés és terjesztés megváltoztatta a társadalmat, az oktatást, és tulajdonképpen mindent. De ehhez valójában évszázadokra volt szükség.

Erre nagyban hasonlít a mesterséges intelligencia, hiszen ez is évek óta itt van közöttünk, ez sem a ChatGPT-vel kezdődött, és ez sem fog pár hónap alatt eljutni mindenkihez közvetlenül.
Persze a generatív mesterséges intelligencia terjedéséhez és előnyeinek kihasználásához nem lesz szükség évszázadokra, de nem is fog 2-3 hónap alatt készségszinten eljutni minden felhasználóhoz, de még az összes szakemberhez sem.

Az, hogy most sokaknak – főleg a technológia-nehéz területeken dolgozóknak – minden második hír a mesterséges intelligenciához kapcsolódik, leginkább az információs buborékoknak köszönhető, nem annak, hogy már mindenki ezt használja.

Persze az, hogy a ChatGPT-t már több, mint 100 millió ember kipróbálta, nagyon impozáns, de ha hozzávesszük, hogy a nagy közösségi platformokra (Facebook, TikTok, YouTube) 2-3 milliárd ember jelentkezik be rendszeresen, akkor még mindig azt látjuk, hogy itt egy kisebbségről van szó.

Napjainkban ennél sokkal nagyobb hatása van tömegek életére azoknak a mesterséges intelligencia megoldásoknak, amik a nagy platformokba vannak beépítve. Például a TikTok vagy éppen a Facebook hírfolyam algoritmusa valóban közvetlenül befolyásolja azt, ahogy a világhoz, vagy mondjuk az ismerőseinkhez kapcsolódunk. De beszélhetünk a telefonokba épített algoritmusokról is, amik több ember életére vannak hatással, például akkor amikor fényképeinket javítják fel. Így a mesterséges intelligenciát már a tömegek használják, de a generatív verziót még csak egy szűk réteg, és ez egy darabig még így is lesz.

Természetesen a generatív mesterséges intelligencia megoldások el fognak terjedni, és valóban gyökeresen fogják megváltoztatni az információ megosztás, vagy éppen a kreativitáshoz, sőt a mindennapi munkához kapcsolódó folyamatokat. Ráadásul nagyságrendekkel gyorsabban, mint ahogy ez a könyvnyomtatással történt. Ha ezt történelmi léptékkel szemléljük, tényleg egyik napról a másikra fog megtörténni, de ha a saját életünk szemszögéből, akkor még hosszú évekről beszélünk.

Abba is érdemes belegondolni, hogy valószínűleg nem az olyan mai AI szupersztárok fogják elhozni a valódi változást a legtöbb embernek, mint a ChatGPT, vagy éppen a Midjourney. Sokkal inkább az, amikor a tömegek által már ma is használt eszközökbe kerülnek bele ezek a technológiák. Amikor majd a Gmail, a Word, az Excel vagy éppen a Photoshop valóban élesíti a különböző generatív mesterséges intelligenciát használó funkcióit.

Persze addig is vannak feladataink.
Azok, akik már most integráns részévé teszik a generatív AI megoldásokat a mindennapi feladataiknak – például azok a marketingesek, akik hirdetések, hírlevelek vagy éppen képek és videók elkészítéséhez használják a különböző AI eszközöket -, egyrészről már most tudják növelni a hatékonyságukat, másrészről pedig jobban meg fogják érteni a technológia lehetőségeit (és korlátait!) mint a lemaradók.

De erre a jó megoldás az, ha nem l’art pont l’art módon, önálló játékterületként használjuk a generatív AI megoldásokat, hanem minél több, hétköznapi feladatba építjük azokat be. Hiszen hobbiként izgalmas fényképet készíteni egy szupermenként elképzelt Pető Sándorról, vagy haikut íratni a ChatDPT-vel a Facebook hirdetésekről. 
Minden ilyen “játék” segít megtanulni az eszközök használatát. 

De fontosabb, hogy azt megismerjük, hogyan tudjuk a mindennapi feladatainkba (szövegírás, elemzés, kreatív készítés, kapcsolattartás) egyszerűen bekapcsolni a mesterséges intelligencia eszközöket.  Mert ez hozza el azt a változást, a hatékonyság növekedést, a minőség javulást, amire várunk, és amire szükségünk van a következő időszakban. Még akkor is, ha néha ez nehéznek tűnik, mert – ahogy a tanulási folyamatokban ez jellemző – az elején akár tovább is tarthat a mesterséges intelligenciával elkészíteni valamit. Hiszen meg kell ismernünk mire jó, és mire nem, ráadásul meg kell tanulnunk, hogyan lehet ezeket ténylegesen hatékonyan használni.

Ezért van az, hogy mi a Liftup Social Media Hub-ban nem csak önálló, gyakorlati előadásokat tartunk a témában, hanem minden oktatóanyagunk részévé tesszük a mesterséges intelligencia megoldásokat. Hiszen mi is így használjuk már a hírlevél írástól a Meta Pixel és CAPI integráláson át a prezentációk kreatívjának készítéséig hónapok óta. Nem önálló elemként, hanem természetes részeként az adott munkafolyamatnak.

A generatív mesterséges intelligencia – ahogy a könyvnyomtatás is – gyökeresen változtatja meg a világot. De egyiknek sem demokratikus, egyiknek sem egyenletes a terjedése. Most is vannak olyanok, akik hamarabb tudják élvezni a technológia előnyeit. Tartozz közéjük, ismerd meg, hogyan tudod természetes részévé tenni a munkádnak az új technológiát, készülj fel időben! Ebben is segít a Liftup Social Media Hub!