Az eredeti tartalmat fogja díjazni az Instagram algoritmus frissítés

Tulajdonképpen egy hibát orvosol az új Instagram algoritmus-frissítés: azok a kisebb tartalomkészítők részesülhetnek nagyobb elérésben, akik eredeti tartalmat állítanak elő, míg a nagyobb aggregátorok háttérbe szorulhatnak.

Sok tartalomkészítő számára egyre nagyobb problémát jelentett, hogy képeiket, videóikat újramegosztják más, általában nagyobb profilok – az úgynevezett aggregátorok –, akik így learatják a sikert. Ez még abban az esetben is igaz, ha az aggregátor bejelöli őket a megosztott posztban.

Ennek most vége.

Az Instagram több lépést is tesz, aminek örülhetnek okozhatnak azoknak a kisebb alkotóknak, akik eredeti tartalmakat készítenek.

Érdekes módon az Instagram tartalmainak több mint 50%-áért már egy mesterséges intelligencia alapú ajánlórendszer felelős. Ennek köszönhetően nőtt az alkalmazásban töltött idő is. Pont ezért különösen izgalmas az a 4 változás, amit bejelentett a platform.

  1. Új terjesztési modell az algoritmusban

Korábban, amikor a Reels videókat rangsorolta az algoritmus, a publikáló fiók követőinek reakciói nagy hangsúlyt kaptak, így gyakran a legnagyobb követőszámmal rendelkező fiókok kapták a legnagyobb elérést.

Ezért az Instagram egy új rendszert vezet be az ajánlóalgoritmusába, hogy minden alkotónak egyenlő esélye legyen a tartalmai terjesztésére.

Az új terjesztési folyamat illusztrációja

Az új rendszer több lépcsős megoldásként működik: először az algoritmus egy kisebb közönségnek mutatja be a videókat, akikről úgy véli, élvezni fogják azokat, függetlenül attól, hogy követik-e a fiókot, amely közzétette. Ha ez a közönség jól reagál, a rendszer szélesebb közönségnek mutatja be a videót, majd egy még szélesebb csoportnak, és így tovább.

2. Az eredeti tartalom ajánlása

Ha az algoritmus két vagy több azonos tartalmat talál az Instagramon, az eredetit fogja ajánlani. Ez azt jelenti, hogy az eredeti tartalom felváltja az újra közzétett tartalmat az ajánlásokban. Azonban vannak kivételek, ahogy a platform blogbejegyzéséből is kiderül:

„Csak akkor alkalmazzuk ezt a megközelítést, ha az eredeti tartalom viszonylag új, és biztosak vagyunk abban, hogy a tartalom hang- és vizuális jelek alapján egyezik. Nem cseréljük le a tartalmat, ha lényegesen megváltozott, például ha mémmé, paródia-válogatássá szerkesztették, új szöveggel narrálják, vagy remixelték. Ez a csere csak olyan helyekre vonatkozik, ahol tartalmat ajánlunk. Az eredeti alkotót értesítjük a tartalom cseréjekor.”

Így fogja értesíteni az Instagram az eredeti tartalom készítőjét

Ezért, ha valaki egy aggregátor oldalt követ, továbbra is megkapja az általuk megosztott tartalmakat, de az ajánlóban már az eredeti jelenik meg.

Vagyis ha valaki követ egy aggregátor oldalt, továbbra is meg fogja kapni a mástól megosztott tartalmakat, de az ajánlóban már az eredeti jelenik majd meg. De mivel a tartalom 50%-a már az ajánló algoritmustól származik… komoly változás lehet.

3. Felcímkézett megosztások

Ha az algoritmus talál egy újra közzétett tartalmat, akkor hozzáad egy címkét, amely az eredeti alkotóra hivatkozik, és ez továbbra is látható marad az azt újra közzétevő fiók követői számára. Egyelőre, ezt eltávolíthatja az eredeti készítő és a megosztást „elkövető” fiók is. Egyelőre. Kérdés, hogy meddig?

4. Az aggregátor profilok eltávolítása az ajánlásokból

Az Instagram mennyire fontosnak tartja az eredeti tartalmat, azt mutatja, hogy a „nótorius” újramegosztókat egyfajta büntetéssel szeretné elijeszteni. A következő hónapokban bevezetnek egy változást, hogy azok a fiókok, amelyek ismételten (az elmúlt 30 napban tízszer vagy többször) mások tartalmát teszik közzé anélkül, hogy jelentősen megváltoztatták volna, kizárásra kerülnek az ajánlási felületekről.

Ezek a fiókok ismét jogosulttá válhatnak az ajánlásokra 30 nap elteltével az utolsó nem eredeti tartalom közzététele óta. A fiók státuszát majd ellenőrizhetik, és fellebbezhetnek is.

Persze, vannak kivételek: azokat, akik licencszerződéssel és/vagy kifejezett engedélyekkel rendelkeznek a tartalomkészítőktől, nem érintik ezek a korlátozások.

Jobb lesz ettől az Instagram?

Ha ez mind beválik, akkor igen. Más kérdés, hogy vajon ez rontani fogja-e az utóbbi időszak jó tendenciáit? Mert ha igen, akkor azt hiszem rövid életű lesz ez a finomítás.