Kutatás: miért interneteznek a magyarok?

Minden korszaknak megvannak a marketing trendjei, a 2000-es évek elejének metaverzuma és ChatGPT-je az e-mail marketing volt.

Akkor mindenki adatbázist akart építeni és e-maileket küldeni, de aztán ahogy bejött a Facebook, később az Instagram meg a TikTok, a lendület elfogyott, a fókusz átkerült, és az e-mail már nem volt annyira trendi. Sőt, sokakba elkezdett beégni, hogy e-maileket már senki sem olvas.

[Ha inkább hallgatni szeretnéd, a cikk podcast verzióját eléred itt: Spotify | Apple podcast]

Ehhez képest érdekes azt látni, hogy mennyire hatékonyak a hírlevél kampányok szinte minden célcsoportban, ahogy segítenek a helyzet tisztázásában az olyan kutatások is, mint amit az NMHH tett közzé nemrég.
Ebben többek között az internetezési célokat is vizsgálták.

Ha most megkérdezném, hogy mi a magyar internetetők elsődleges célja, akkor biztos rávágnád, hogy közösségi médiumban kapcsolattartás, videómegosztókon szórakozás, esetleg a hírek olvasása vagy valami ilyesmi ugrana be elsőre. Ehhez képest lássuk a listát!

Forrás: NMHH

A teljes magyar internetezők körben az első helyen az e-mail küldés fogadás áll 79%-kal. A második helyen egy meglepő, de tulajdonképpen logikus téma: az időjárás előrejelzés megtekintése 68%-kal. Utána a hírek olvasásra 62%-kal, és csak ezt követi a közösségi oldalak látogatása 61%-kal holt versenyben a kereséssel és információ szerzéssel.

Ok, ez a teljes lakosság, erre lehet legyinteni, hogy bezzeg a fiatalok, ők biztosan nem…
Pedig de.

Forrás: NMHH

A legfiatalabb vizsgált korcsoportban a 16-29-ben a sorrend a következő: első az e-mail küldés-fogadás 67% Időjárás előrejelzés a második itt is, de a közösségi oldalakkal holtversenyben (58%), ezt követi a csetlés (53%) majd a keresés, információszerzés (51%).

Ha pedig elmegyünk a skála másik végére, és a legidősebb, 60+-os korosztályt nézzük, ott még jobban kiemelkedik az e-mail küldés fogadás, hiszen itt ez 81%-kal az első.

Persze nincsenek ennél részletesebb adataink, a 16-20-as korcsoportban már valószínűleg nem 67%-kal első az e-mail fogadás, de itt a legfontosabb célok sorrendje volt, valószínűleg a legfiatalabb internetezők körében is benne van az első háromban, azoknál is, akiknél nem ez az első.

Szóval ne temessük az e-mail marketinget, mert ez fontos eszköz, főleg most, hogy az elérések csökkenésével, a hirdetési árak növekedésével és a tartalomkészítés összetettebbé válásával egyre több kihívással találkoznak a cégek.

Ha leálltál az e-mail adatbázis építéssel, vagy az utóbbi időben nem ezen volt a fókusz, itt az idő ráerősíteni, főleg azért, mert egyre több olyan kényelmes és hatékony megoldás áll a rendelkezésünkre, amikkel eredményesebbé tehetjük ezt a folyamatot.

Ilyen például a lead hirdetési formátum, amikor a különböző közösségi platformokon, hirdetési rendszerekben hozzuk létre az űrlapokat, és ezeken hatékonyan tudjuk begyűjteni az e-mail címeket anélkül, hogy a célcsoportnak el kellene hagyni a platformot. Ez főleg mobilon rendkívül hatékony.

De itt vannak a chatbot alapú kampányok is, ahol egy egyszerű lépésben fel tudjuk iratkoztatni egy Messenger értesítésre is a célcsoportunkat, plusz hírlevél listára is. Tulajdonképpen egy hibrid feliratkoztatási kampányt tudunk egyszerűen készíteni, így két felületen fogjuk tudni utolérni a célcsoportunkat.

Ráadásul az e-mail listaépítés vagy a chatbot adatbázis építés költsége, majd ezek folyamatosa használata a kampányokban a töredéke annak, mintha csak hirdetésekkel szeretnénk a célcsoportunkat rávenni a konverzióra. 

Most, hogy az adatvédelmi szempontok egyre jobban előtérbe kerülnek, a saját adatok gyűjtése egyre fontosabb, hiszen ezekre mindig tudunk támaszkodni, míg a platformok által összegyűjtött adatokat csak addig használhatjuk, amíg el nem veszik tőlünk, ahogy ez megtörtént nem egy alkalommal, ahogy például célzási funkciók tűntek el a hirdetési rendszerekből…

Mindenkinek azt szoktam javasolni, hogy itt az ideje, hogy rákapcsoljon egy hibrid adatbázis építésre: e-mail és chatbot adatbázist is futtasson, és ezt építse be a marketing folyamataiba. Ebben egyébként segítséget kaphatsz a Listaépítés biztonságosan és hatékonyan képzésünkből is, ahol a listaépítési módszerektől, az adatvédelmi alapokon át a lead hirdetésekről és a chatbot alapú feliratkoztatásról is lesz szó. Ezt a képzést megtalálod a Liftup Social media Hubban, csatlakozz itt!

Fontos, hogy mindig figyeljünk a trendekre, és legyünk képbe az újdonságokkal kapcsolatba.

De ne hagyjuk, hogy a fókusz elmenjen a jól működő megoldásokról! Most például ideje újra elővenni, vagy jobban felpörgetni a saját adatbázis építést, amiben a közösségi platformok célzási lehetőségei és beépített megoldásai nagyon sokat tudnak segíteni. Jó munkát hozzá!