A Facebook többször elmondta, hogy a platform egyik legfontosabb célja a közösségek (sőt a jelentőségteljes közösségek) építése és támogatása. Ez pedig egyértelműen a csoportokhoz kötődik, amiket rendszeresen bővítenek újabb funkciókkal. Most ismét ezt tették meg a Facebook Community Summit keretében (amit itt tudsz megnézni). A legfontosabb újdonságokat azonban összefoglaltam ebben a cikkben.
Funkciók, amik egyedibbé és aktívabbá tehetik a csoportokat
- Még egyedibb megjelenés: a csoport színei, a bejegyzések háttérszínei, betűtípusok, emojik mind egyedileg testre szabhatók lesznek. Ennek az a célja, hogy a közösség igazán magáénak tudja érezni a csoportot, de nyilván segít majd a megkülönböztetésben .
- Szabadon választható funkciók: nem a csoportok kategóriája fogja megszabni, milyen funkciókat állnak rendelkezésre (pl. mentorálás, névtelen posztolás, stb.). Minden csoport adminja szabadon válogathatja majd össze azt, amire szüksége van.
- Funkció készletek: azért, hogy a funkciók közül könnyebben lehessen választani, lesznek előkészített összeállítások, amivel könnyebb elkezdeni a beállításokat.
4. Javasolt bejegyzés típusok: az adminok ki tudják választani, melyik bejegyzés típust javasolják a tagoknak, ráadásul egy gyorsgomb végig velünk marad a böngészés során, így nem kell visszagörgetni a tetejére, ha valaki írni szeretne. Nagyon akarja a Facebook növelni az aktivitást…
5. Egyedi üdvözlő üzenet új tagoknak: új, pofás felületet fogunk tudni készíteni, ami a belépés után fogadja a tagokat. Ez részint szebb, egyedi megjelenésre ad lehetőséget, részint arra, hogy bemutassuk a csoport szabályokat.
6. Közösségi díjakat oszthatunk ki: ezekkel látványosan és viccesen díjazhatjuk az egyes tagokat, illetve hozzászólásokat.
Mélyebb kapcsolat a tagok és az adminok között
7. Alcsoportok: az egyes témáknak, projekteknek lehetőség lesz létrehozni alcsoportokat, amik egyedi feeddel rendelkeznek. Ez különösen a nagy csoportoknál lesz hasznos, de nagyon még ne örüljünk. Ezt még csak tesztelik.
8. Csoport chat: ennek segítségével a csoport tagjai könnyebben tudnak real-time beszélgetni egymással Facebookon és Messengeren.
9. Ismétlődő események: egyszerűen lehet majd létrehozni rendszeresen ismétlődő eseményeket a csoport tagjainak.
Csoport menedzsment
10. Új kiemelt szekció a csoportok tetején: ide tudják kiemelni a fontosabb bejelentéseket, üzeneteket, szabályokat a csoport adminok, a sorrendet pedig megtudják határozni. Ebben oldalra gördítve könnyebb lesz átlapozni a fontos tudnivalókat.
11. Frissített Admin asszisztens: személyre szabott javaslatokat fog adni a feltételekre, és segíteni fog az elutasításokkal kapcsolatban. Ez különösen fontos lesz, hiszen egyre szigorúbban kezeli a Facebook a csoportok tartalmait.
12. Belső chat az aminoknak: az adminok és a moderátorok könnyebben fogják tudni megbeszélni a csoporttal kapcsolatos feladatokat egy új, belső chat segítségével, amihez automatikusan adja hozzá az új adminokat és moderátorokat a rendszer.
Csoport monetizálás / fenntartás
(amire szerintem a legtöbb csoport admin várt)
13. Forrásgyűjtés: a csoporttal kapcsolatos projektekre fognak tudni „adománygyűjtéseket” létrehozni az adminok, így is biztosíthatják a csoport fenntartással kapcsolatos költségeket.
14. Csoport bolt: megjelenik a bolt funkció a csoportokban, amit a közösséggel kapcsolatos merchandising termékeknek talált ki a Facebook. Logózott sapka, póló, stb. értékestését javasolja itt szintén azért, hogy a csoport fenntartásának költségeit könnyebb legyen finanszírozni.
15. Fizetős alcsoportok: exkluzív tartalomért, egyedi tanácsokért iratkozhatnak majd fel a csoport tagok fizetős alcsoportokba.
Izgalmas újdonságok, kíváncsi vagyok, melyik, mikor ér ide hozzánk, hiszem a fizetős csoportok már régóta léteznek, Magyarországon még sem nagyon tudunk ilyet létrehozni.
A fenti funkciók mellett elárulták a csoportokkal kapcsolatos víziójukat is.
+1. Közös felület oldalaknak és csoportoknak
Mivel sokan használnak oldalakat és csoportokat is, a Facebooknál szeretnék megkönnyíteni a felhasználók és az adminok dolgát is. Ezért szeretnének egy egyesített felületet.
Az elképzelés szerint a Facebook-csoportok adminisztrátorai számára az új környezet lehetővé teszi, hogy hivatalos néven kommunikáljanak a közösségükkel való interakció során. Gondolom akár csoporton kívül, az oldalon is.
A Facebook-oldalak adminisztrátorai számára az új élmény segít abban, hogy közösséget építsenek egyetlen helyen, ahol a tagok részt vehetnek és elkötelezhetik magukat. Gondolom ez azt jelenti, hogy könnyebben tudnak majd tagokat meghívni az oldalukról az adminok.
Az oldalak adminisztrátorai a Csoportok jelenleg elérhető moderációs eszközeit is használhatják.
Izgalmasan hangzik, de nem kell hamar örülni, az új rendszert a következő év elején tesztelik, mielőtt szélesebb körben elérhetővé válna.