Tényleg elhagyják a felhasználók a Facebookot?

A Social Media Insider a Facebooktól kiszivárgott dokumentumok és néhány nemzetközi kutatás alapján vizsgálta, igaz-e az a feltevés, hogy a különböző felhasználói korcsoportok elhagyják a Facebookot, és mit kell tenniük a marketingeseknek ha így van?

Sok érdekes megközelítés van a cikkben, most csak a leglényegesebbeket emeltem ki.

Egyre passzívabb a Facebook felhasználók?

A Facebook napi felhasználói számát már több tőzsdei jelentés kapcsán is említettük, de ezekből soha nem derült ki a generációs bontás. A Facebooktól kiszivárogtatott információkból származik azonban ez az ábra:

Mit látunk? Több érdekes dolgot.

  • Az egyik, hogy az amerikai felhasználók körében két korcsoport mutat eléggé lehangoló képet: a 13-17-ess korosztály száma nagyjából 2011 óta csökken.
  • Őket követi egy-két év csúszással a 18-24-es korcsoport.
  • Minden más korosztály folyamatosan emelkedik, de a 25-34-esek is tetőztek 2018 körül.
  • A 35 fölötti korosztályok eltérő intenzitással emelkednek.
  • A Covid időszakában azonnal megugrott az aktivitás, az alsó két szegmenst kivéve, bár azóta mintha lassú csökkenés lenne a napi felhasználásban.
  • A csökkenés ellenére a legfiatalabbak sem tűntek el a platformról. Bár nagyon alacsony szinten, de beállt felhasználók száma.

Ennek alapján levonhatnánk a következtetést, hogy bár a fiatalok nagyon passzívak, de legalább az idősebb generációk intenzíven használják a Facebookot. Ugyanakkor a Social Media Insider cikke idéz egy másik kutatást is, miszerint a felnőtt amerikai lakosságnak egyre kedvezőtlenebb a véleménye a platformról.

Egyre többen vannak rossz véleménnyel a rendszerről. A hirtelen változás 2018 tavaszához köthető. Nem meglepő módon a Cambridre Analytica botrány kirobbanásához.

Mi a helyzet itthon?

Sajnos a hazai piacról nincsen ilyen részletes napi adat kifejezetten a Facebooktól, de ha megnézzük a trendeket, hasonló képre következtehetünk:

Itthon is drasztikusan lecsökkent a 18 alattiak száma. Gyakorlatilag a 75%-uk eltűnt az adatok szerint a Facebooktól, és a 18-24 is csökken. Ugyanakkor az összes ilyen grafikonnál (a magyarnál és az USA adatoknál is) figyelembe kell venni, hogy az életkor önbevallás alapon van, így jókora torzítás is van az adatokban. De ez persze nem írja felül az általános trendeket: a Facebook elöregedett mindenhol.

Ha a hazai trendek kicsit késve követik is az amerikait, az irány az elmúlt években egyértelmű volt.

Megéri-e egy cégnek ilyen körülmények között Facebookozni?

A kérdést sokan feltették maguknak az utóbbi időben szerintem. Hiszen évek óta folyamatosan csökkennek az organikus elérések, emelkednek a hirdetési költségek, ráadásul úgy tűnik, a felhasználóknak is egyre negatívabb a véleményük. Nyilván el kell gondolkodni a váltáson, de kérdés: hol érhetünk el még ennyi embert?

  • Az Instagramot egyre többen kedvelik, de oda tartalmat készíteni bizonyos esetekben nehezebb, forgalmat terelni pedig – a sztorik változása ellenére is – nehéz.
  • YouTube szuper lehetőség, de sok cég nehezen készít videókat.
  • A TikTok szintén egyre népszerűbb, de ott elsősorban a fiatalokat lehet elérni, ráadásul különösen nagy kihívás a megfelelő tartalmat elkészíteni ide.
  • A LinkedIn szintén szuper, virágzó közösséggel, de szintén csak egy speciális szegmenst tudunk itt hatékonyan megmozgatni.
  • A Pinterestet szintén kevesebben használják, és szintén egyedi tartalmi megközelítést igényel.

Mintha nem lenne igazi alternatívája a Facebooknak. A nyilvánvaló hátrányai ellenére sem.

Konklúzió?

Sok dologban egyetértek az eredeti cikkel, de nem mindenben, következzenek inkább a saját javaslataim:

  • Függetleníteni kell magunkat a Facebooktól is és minden más platformtól is. Vagyis szükségünk van arra, hogy a célcsoportunkat több platformon is elérjük, ráadásul szükség van saját felületekre, platformokra, adatbázisokra is. Többször elmondtam, de nem lehet eleget.
  • Ha fiatalok a célcsoportunk, mindenképpen a Facebookon kívül (is) kell keresni őket. De nem egy platform lesz a megoldás. Inkább platformok kombinációja.
  • Ugyanakkor nincs menekvés a Facebookról marketingesként, főleg, ha 25+ a célcsoportunk.
  • A Facebook bizonyos megoldásai az adatvédelmi nehézségek ellenére is jól használhatók. Ilyenek például a remek célzási és hirdetési megoldások, amiket sok cégnek nem szabad kihagyni.
  • Ugyanakkor figyeljünk a Facebook újításaira is. Mark Zuckerberg bejelentette, hogy a fiatalok visszacsábítása lesz a fókuszban náluk. Ez merész tervnek tűnik, de ne felejtsük el, hogy a mobil csatát is megnyerték, a Snapchat támadását is visszaverték és Google+ sincs már. Meglátjuk, a TikTok-kal bírnak-e.

Mit tegyünk mielőbb?

Saját lista építés (mondtam, hogy nem lehet eleget leírni) legyen fókuszban, éppen ezért ebben egy külön képzésünk is tud segíteni. A Facebook hirdetésekben, szintén érdemes elmélyedni, mert azokon továbbra is cégek sikere dog múlni. Ebben pedig Haladó hirdetési webinárunk nyújt segítséget.