1,2 milliárd forintra büntetette a GVH a Facebookot

Még augusztusban írtam róla, hogy megváltozott a felirat a Facebook belépési felületén. Korábban az „Ingyenes és az is marad” szöveg szerepelt, amit a „Gyors és egyszerű” váltott.

Akkor az volt a következtetés, hogy az Európai Parlament egyik májusi irányelve lehet a háttérben, amiben lényegében arról is van szó, hogy az adatok átadása egyfajta fizetési mód.

Most kiderült, ennél konkrétabb az ügy, ugyanis több országban, köztük Magyarországon is vizsgálták a Facebookot azzal kapcsolatban, hogy vajon megfelelően tájékoztatja-e a felhasználókat az üzleti modelljéről, és arról, hogy tulajdonképpen az adataikkal fizetnek a szolgáltatásért.

Erre ad választ a GVH döntése, amihez kapcsolódó sajtóközleményben ezt írják:

    A GVH álláspontja szerint a regisztrációs oldalon megjelenített „ingyenes és bárki csatlakozhat”, „ingyenes és az is marad” üzenetek elterelik a fogyasztó figyelmét az általa vállalt ellentételezésről, azaz adatainak átadásáról, terjedelméről és ezek következményeiről. A megtévesztőnek talált állítások a nyitóoldalon 2010 januárjától 2019. augusztus 12-ig, a súgóközpontban 2019. október 23-ig voltak láthatók.
    A GVH úgy ítélte meg, hogy az ingyenesség üzenete zavart kelthet a fogyasztókban mind a használattal járó felelősség, mind a szerződéses kötelezettségek tekintetében, mert kockázatmentességet, kötelezettség nélküliséget sugall, miközben több szintű, ráadásul a kezelt és a felhasznált adatok összetettsége miatt nem is egészen átlátható felhasználói elköteleződés áll mögötte.
    A közlemény szerint számos fogyasztó nincs tisztában az általa átadott adatok kiterjedésével vagy értékével, és jellemzően az online platformok általános szerződési feltételeit sem olvassa.
    A versenyhatóság hangsúlyozta: rövidebb és hosszabb távon is káros az ügyleti döntésekre, és így egyes gazdasági reálfolyamatokra nézve is, ha a fogyasztók azt hiszik, hogy egy szolgáltatást ellentételezés nélkül, kockázatmentesen használhatnak.

forrás: mti.hu

Ez a döntés 1,2 milliárd forintos büntetést jelent a Facebooknak. Az összeg hatalmas, ugyanakkor közel sem a legnagyobb, amit mostanában kapott, hiszen például az olasz versenyhivatal 10 millió eurós büntetést szabott ki a cégre hasonló ügyben. Bár kétségkívül a legnagyobb tételt az FTC rótta ki, aki 5 milliárd dollárra büntette a közösségi oldalt a Cambridge Analytica botrány után.

Hogyan tovább? A Facebook változtatott a megfogalmazásokon és a szabályokon, a büntetés kapcsán például így nyilatkoztak:

Az embereknek egyszerűen és világosan kell elmagyaráznunk, hogyan működnek a termékeink és szolgáltatásaink. Nemrég frissítettük a Felhasználási Feltételeket az üzleti modellünkkel kapcsolatban, és nagyon örülünk, hogy ez választ ad a magyar Gazdasági Versenyhivatal aggodalmaira is

Forrás: 444.hu

De fontos látni, hogy a megpróbáltatásoknak közel sincs vége.
A különböző kormányok egyre kevésbé nézik tétlenül, hogy nemzetközi, főleg amerikai cégek viszik ki adózatlanul a reklámbevételeket. Közben látni azt is, hogy milyen veszéllyel járhat, az akár társadalmi szinten, ha mikrotargetálással lehet politikai üzeneteket célba juttatni. Az amerikai elnökválasztási kampány egyik forró témája éppen ezért a nagy technológiai cégek – köztük elsősorban a Facebook – feldarabolása.

Közben persze a másik oldal sem tétlenkedik. A Facebook egyrészről előre menekül, sokszor úgy tűnik, igyekszik megegyezni a hatóságokkal, változtat a szabályain, erősen próbálja kommunikálni, hogy mindent megtesz a káros hatások kiküszöbölésére. De közben megpróbálja minél jobban összeolvasztani a szolgáltatásait, és olyan új megoldásokat vezet be, mint a Facebook Pay (vagy éppen próbálja bevezetni a digitalizált valutáját a Librát).

A mostani büntetés egy olyan időszakban született, ahol gazdasági, filozófiai, politikai és technológiai érvek csapnak össze az adatok használatának átalakulása és az üzleti modellek létjogosultsága mentén.

Közben pedig nehéz nem észrevenni, hogy ez az egész a világrend átalakulásáról is szól. Arról az átmenetről, aminek az egyik vége a jelenlegi berendezkedés, a nemzetállamok uralta média, pénzügyi és politikai rendszer, a másik pedig a határokon átívelő, adat alapú, digitális gazdaság, annak minden előnyével és árnyoldalával egyben.

Szerintem a közeljövőben sokat fogunk erről beszélni.