A múltkor már írtunk egy Facebookos marketinget temető cikkről, ami hirtelen körbeszaladt a magyar blogokon is.
Most itt egy másik hasonló. A Fortune magazin polemizált arról, hogy mennyire hatékony eszköz a Facebook a marketingesek körében.
Egyre több kutatás lát ugyanis napvilágot, amik megdöbbentő számokat közölnek.
Hiába tervezi például szinte az összes megkérdezett marketinges, hogy többet fog költeni a közösségi médiára a következő időszakban, még is a megkérdezetteknek kevesebb, mint a negyede elégedett az eredményességgel.
Hiábavaló Facebook erőfeszítések
Ugyanis hiába töltenek egyre több időt a Facebookon és a hasonló rendszerekben az emberek (1 percet minden olnline eltöltött 8 percből), valójában nem használják a Facebookot arra, hogy kapcsolatba lépjenek egy céggel.
Sokszor inkább a cég honlapjára mennek, vagy a cég képviselőit próbálják felkeresni.
A céges e-mailt sokkal jobban értékelik a fogyasztók, mint például a Facebook oldalt, sőt a Facebookot és a Twittert alacsonyabb rangúnak tartják még a vállalati hírlevélnél vagy a nyomtatott hirdetéseknél is.
Természetesen nem lehet mindenben a Facebookot hibáztatni, hiszen a Facebook remekül működik az igazán közösségi feladatok esetén, akár egy forradalmi tömeg szervezésénél is.
És van néhány vállalat is, akik komoly sikereket értek el a marketingükben a Facebook eszközeit és megoldásait használva.
Facebook: kényes kapcsolat
A probléma tulajdonképpen az, hogy kényes a kapcsolat a fogyasztók és a cégek között.
Szeretik a fogyasztók, ha kedvezményeket kapnak, de bosszantja őket, ha cserébe sok felesleges üzenet jut el hozzájuk.
Ráadásul a cégek a saját maguk ellenségei is sokszor.
A fogyasztóknak nem azt az élményt kínálják, amit ők elvárnak, hanem sablon megoldásokat használnak, vagy egyoldalú márka üzeneteket küldözgetnek. Sok az ismétlés, nem illeszkedik az olvasókhoz igényeihez a kommunikáció gyakorisága, stb.
Sok cég ugyanis úgy ugrik bele a közösségi médiába, hogy nem néz körül, mit és hogyan kellene ott csinálnia.
Ennek pedig könnyen lesz következménye az eredménytelen marketing, a feleslegesen elköltött pénz.
A céges közösségi média jelenlét körül tehát sok intő jel van, hiszen egy olyan környezetben próbálnak a cégek eredményt elérni, amit eredetileg nem erre találtak ki.
Jelenleg a próbálkozások időszakát éljük, és ezek a cikkek fontosak abból a szempontból, hogy észre vegyük: a tervezhető eredmények eléréséhez meg kell érteni a közösségi média működését, és meg kell tanulni, mit szabad és mit nem.
Siker vagy kudarc… mi a jövő?
Várható, hogy a közeljövőben a sikertelenség veszélyére figyelmeztető cikkek egyre gyakoribbak lesznek a sikersztorikat bemutatók mellett (lásd például a Socialtimes.hu cikkét ahol a Converse, a Lexus és a Dell képviselői nyilatkoznak a közösségi média lehetőségeiről), de ebben nem azt kell látni, hogy megint van egy buborék, amit ideje korán felfújtak, és inkább hagyni kell az egészet.
Inkább minden cégnek meg kell vizsgálni, hogy ő hogyan tudná a maga javára fordítani (vagy egyáltalán tudná-e érdemben használni) a közösségi média lehetőségeit, és a közösségi médiában kialakult szokásokhoz, igényekhez igazítva kell megjelenni, illetve kommunikálni. Érdemes utánanézni a sikeres példáknak, kutatásoknak, javaslatoknak, ebben az esetben sokkal nagyobb a siker és a megtérülés esélye.
Ti mit gondoltok, melyik oldalnak lesz igaza? Megéri foglalkozni a közösségi médiával, vagy ez most csak a kötelező rossz?