Persze a marketingesek erre a kérdésre rögtön vakarják a fejüket mondván mi az, hogy jön? Már régóta fizetős. 🙂
De nézzük a konkrét sztorit! Az elmúlt években szinte havi rendszerességgel reppent fel a pletyka és a hoax azzal kapcsolatban, hogy jön a fizetős Facebook. Persze ez mind kamu volt, de Sheryl Sandberg a cég második embere tavaly elismerte, hogy gondolkodnak egy előfizetéses megoldáson is sok mindennel együtt, sőt Mark Zuckerberg is pedzegette már, hogy talán lesz fizetős verziója a Facebooknak.
Aztán tegnap ez fogadott a Facebook bejelentkező felületén.
Sok apró érdekesség van, amin el lehetne időzni, de a lényeg, hogy az ikonikus „ingyenes és az is marad” mondatot lecserélték arra, hogy „gyors és egyszerű”. Persze felette a „regisztráció” szóval ez egy logikus kontextus, mégis furcsa, hogy eltűnt az örökös ingyenesség ígéretet.
A Buiness Insider kikereste a Wayback Machine internet archívumában, hogy mikor történt a változás, és azt találták, hogy augusztus 6-ról 7-re történt meg a szlogen csere.
Érdekes kitérő, és talán a Facebookozási szokásokat is jól mutatja, hogy ennek ellenére három hét kellett ahhoz, hogy bárkinek komolyabban feltünjön a dolog. Ki az aki kijelentkezik a Facebookból? 🙂
Mi lehet az ok?
Habár ez tényleg lehet egy fizetős verzió előkészítése is (ahogy a YouTube-on is választhatjuk a reklámmentes verziót havi 1500 forintért), előfordulhat, hogy sokkal egyszerűbb az ügy, és Európához van köze, pontosabban az Európai Parlament egyik májusi irányelvére, amiben lényegében arról is van szó, hogy az adatok átadása egyfajta fizetési mód.
Persze a Facebook felhasználói feltételeiben továbbra is ez szerepel:
Nem kérünk díjat a Facebook vagy a jelen Feltételek alapján elérhetővé tett más termékek és szolgáltatások általad történő használatáért.
Facebook Felhasználási Feltételek
A jelek alapján egyelőre nagy horderejű változásra én nem számítok. Az alap Facebook (a felhasználók, és nem a cégek 🙂 ) számára nyilván ingyenes marad, de már régóta várjuk, hogy szélesebb körben terjedjenek például az előfizetői csoportok. Ezen kívül biztos lesz még pár ötletük arra, milyen funkciókat lehet még a felhasználók számára fizetőssé tenni.
A cégek és a marketingesek pedig… nos mindenképpen érdemes megnézni, milyen módszerekkel lehet növelni a hatékonyságot az egyre drágább körülmények között. Persze van erre egy pár jó tippünk. 😉 Gyere el Produktív Közösségi Marketing Tréningünkre ha érdekel! 😉