Múlt héten kedden a Facebook bejelentette az új keresőjét, ami még béta állapotú, és ha szeretnéd mielőbb kipróbálni, jelentkezni kell rá.
A Facebook elég gyorsan elkezdte kiszórni a teszteket, már itthon is megkapták néhányan, múlt hét pénteken a Kürt Akadémia NET-WORKS képzésén tartott előadásom előtt én is kipróbálhattam a közösségi hálózat új reménységét Végvári Imrének köszönhetően,.
Bár angol nyelvű videót találtok az előző cikkben, most leírom az első tapasztalataimat, és berakok néhány képet is, amit egyébként nem túl egyszerű, hiszen anonimizálni kell a képeket, amitől viszont nem annyira látszik a lényeg, de azért megpróbálom. 🙂
Miközben teszteltem, rákerestem sok olyan témára, amik valószínűleg a leggyakoribb keresések lesznek, és amire kitalálták ezt az egészet. Lássuk milyen és mire jó a Facebook keresője!
Kényelmes és gyors
A kereső mező a teljes kék sáv lett a jelenlegi Facebook logó helyén.
Ha elkezdesz gépelni valamit, próbál segíteni, azonnal javaslatokat tesz, hogy megkönnyítse a dolgod. Gépelés közben változtatva a javasolt találatokat ahogy ezt a Google javaslatainál is megszoktuk. A „kulcsszavak” (oldalnevek, nevek, stb.) lehetnek magyarok is, de angol mondatokban történik a keresés jelenleg.
Például elkezdtem gépelni, hogy „Közösségi”, aminek hatására kitalálta, hogy a Közösségi marketing vállalkozásoknak Facebook oldallal akarok valamit kezdeni, és rögtön mutatta a lehetőségeket.
Az ismerőseim, akik lájkolják az oldalt, az ismerőseim ismerősei, akik lájkolják, stb.
Ha valamire rákattintok, például kiválasztom, hogy azoknak az ismerőseimnek listáját mutassa meg, akik lájkolják ezt az oldalt, akkor a lista megjelenik, én pedig szűkíthetek tovább, ha akarok.
A szűkésítés történhet írásban is, vagy a jobb oldalon megjelenő szűrők kapcsolgatásával is.
Szép kombinációkat össze lehet hozni.
Például, ha valaki olyan lányokkal ismerkedne, akik érdeklődnek a közösségi média iránt, és Budapesten laknak, és szinglik, neki is segít a Graph Search. 🙂
A randi oldalak helyében kezdenék aggódni. 🙂
Ha pedig olyan kifejezést írunk be, amire a Facebookon belül nem talál megoldást, jön a Bing, ami a Facebookon belül mutatja meg a webes találatokat.
Lehet, hogy újra több pólusú lesz a keresőoptimalizálás?
Hol vacsorázzunk?
A Facebook szerint az étterem illetve a hely kereső lesz az egyik fontos terület, gyorsan erre is végeztem pár tesztet.
Természetesen itt is mindenféle lehetőségeket adhatunk meg földrajzi alapon, étterem fajtára, és arra, hogy melyiket lájkolta ismerősünk, esetleg melyikben volt már ismerősünk.
Valamire csak jó az a Nearby funkció.
Egyébként étterem keresésre biztos jó ez a kereső, mert nagyon sok étterem van fent, és az emberek előszeretettel lájkolják az éttermeket, ráadásul egész sokan jelentkeznek be éttermekbe.
A HR-esek álma?
Már az első cikkekben felmerült, hogy a HR-esek és a fejvadászok mennyire szeretni fogják ezt a funkciót, és erre tényleg nagy az esély.
Város + cég / iskola kombó biztos hasznos, ha szakembert keresünk.
A fogorvosok és a Facebook kereső
Elvileg olyan keresésekre használnánk a Facebookot, amit az ismerőseinktől kérdeznénk meg.
Például arra, hogy melyik fogorvoshoz menjünk.
Na itt már van némi gyengeség.
Bár talál fogorvost a kereső, de se ismerőst, se részletesebb információ nem jött elő ezeknél a találatoknál, ami valószínűleg annak köszönhető, hogy kevés fogászat Facebook oldala van rendesen optimalizálva, vagyis adatokkal feltöltve.
Ha angolul kerestem, a találatok már kezdtek jobbak lenni.
Okos javaslatok és szűrések
Nagyon okos a találatok melletti szűrő mező is. Ez folyamatosan a keresésnek megfelelően változik.
Új opciók, új elemek kerülnek bele, tényleg megkönnyíti a kutakodást.
Első vélemény
A fél óra alatt, amíg tesztelgettem nagyon gördülékenynek tűnt a kereső.
Gyorsan dobta ki a találatokat, és bizonyos területeken már-már félelmetes, hogy milyen adatokat lehetett kibányászni belőle.
Az is látszik ugyanakkor, hogy ez egyelőre tényleg csak néhány területre fokuszál. Ha ezeknél többet szeretnénk, akkor inkább a Binghez nyúl, ami nem olyan nagy baj.
Nagy előrelépés lesz szerintem, ha a hírfolyamban megosztott tartalmakban is fog keresni a Graph Search, mert egyelőre ezt nem teszi.
A mostani keresőnél mindenesetre sokkal többet tud (ami mondjuk nem nehéz), és azt is gondolom, hogy nagyon sok lehetőséget tartogat ez a fajta megoldás.
Persze jó kérdés, hogy milyen lesz ezzel a keresővel együtt élni.
Ha elmúlik az első idők felfedezésének izgalma, és már csak arra akarjuk, használni, hogy megtaláljunk valamit, akkor vajon milyen gyakran fogunk ehhez az eszközhöz nyúlni?
Lesznek esetek, amikor biztosan.
Ha bármilyen okkal egy emberre keresünk rá, akkor a Facebook keresője valószínűleg nagyobb segítség lesz, mint a Google kereső.
Étteremnél, szállodánál, bármilyen helynél már kérdéses, hiszen ott azért nagyobb a verseny, és nem csak a Google-re gondolok, hanem például a Tripadvisorra vagy a Foursquare-re.
Hogy általános keresésekben mennyire lesz sikeres, az már egy jó kérdés, a Google-nek valószínűleg még jó ideig nem lesz félnivalója.
Viszont az is tisztán látszik, hogy akár magánszemélyként, akár cégként használjuk a Facebookot, ideje felkészülni.
A privát információinkat meg kell védeni a helyes beállításokkal, a céges Facebook oldalunkat pedig optimalizálni kell, főleg, ha helyi vállalkozása van valakinek, hogy minél jobb esélyekkel induljunk, amikor mindenki ezt a keresési megoldást fogja használni.
Az eddigi információk (esetleg saját tapasztalatok) alapján mit gondoltok a Graph Search-ről?
Írjátok meg a hozzászólások között, ha pedig tetszett a cikk, nyomjatok egy lájkot és egy pluszegyet!