A tavasszal bejelentett fizetős online események megérkeztek, ráadásul – ezek szerint pesszimista várakozásaim ellenére – a magyar vállalkozások is használhatják azokat.
Nagyon hasznos ez a bejelentés, nagyon jó, hogy van ilyen lehetőség és örülök, hogy az elsők között kaptuk meg. De a helyzet azért nem teljesen egyszerű, ahogy ezt látni fogjuk.
Mi az a fizetős online esemény?
Amikor eseményt hozunk létre, kiválaszthatjuk az „online” opciót már egy ideje. Ez bővült azzal a lehetőséggel, hogy „belépőt” szedhetünk a résztvevőktől. Vagyis arról van szó, hogy eldönthetjük, mekkora összeget kérünk azért, hogy megnézzék a felhasználók az élő, videós közvetítésünket. A határ elég tág, mert 0.99 dollártól 99.99 dollárig terjed az a skála, ahol meghatározhatjuk, mennyit kérünk.
Aki megvásárolja a részvételi jogot, felkerül a résztvevők listájára, kap e-mailes értesítést és emlékeztetőket a Facebookon belül. Ők fogják látni természetesen magát az élő közvetítést, plusz exkluzív posztokat, amik tartalmazhatnak például linkeket is. Így nem csak videót kapnak a résztvevők, további értékes anyagokkal is el lehet őket látni.
Ki indíthat fizetős online eseményeket?
A Facebooknak van egy külön oldala arra, ahol regisztrálhatunk a rendszerbe, illetve elindíthatjuk az „onboarding” folyamatot.
Alapvetően egyszerű a dolog. Először is el kell fogadnunk a Fizetős online eseményekhez tartozó felhasználási feltételeket, másrészt be kell állítani a Fizetési számlát. Ez utóbbihoz meg kell adnunk a céges adatokat és persze a bankszámla számot is, plusz meg kell erősíteni a vállalkozás tulajdonos nevét is. Ha ez rendben van, akkor már indulhat is a fizetős esemény szervezése, bár pár dologra oda kell figyelni.
Az egyik adminisztratív. Érdemes megnézni a Facebook beállítások között, a „kifizetések” menüpontot. Ott lépni fogjuk a beregisztrált cégünket, illetve fel lehet tölteni egy W8-BEN-E nevezetű űrlapot is. Ez az amerikai adózási szabályok miatt kell.
Másrészt pedig nem szabad elfelejteni, hogy a fizetős élő eseményekre vonatkozik pár szabály, ami miatt megtilthatja ezt a lehetőséget nekünk a Facebook, vagy akár menet közben is leállíthatja a közvetítést. Például nem szabad olyan zenét használni, amihez nincs jogunk, korlátozottan használhatunk előre rögzített anyagokat, stb.
Hogyan pörgess fel egy fizetős online eseményt?
Nyilván erről sokat fogunk írni, de íme pár alap tipp:
- hagyj legalább 2 hetet, hogy legyen elég időd eljutni a célcsoporthoz!
- az eseménynél írj részletes leírást
- készíts borító videót az eseményhez
- legyen társszervező, aki segít a népszerűsítésben
- oszd meg többször, a Facebook oldaladon, a csoportodban és persze hírlevélben is!
- használj Facebook hirdetéseket, amiknél akár a korábbi események egyéni célközönségeit, videós egyéni célközönségeket, és az aktuális esemény résztvevők alapján képzett hasonmás közönséget is érdemes kipróbálni.
Mondhatni „klasszikus” online esemény marketing, de van egy plusz elem, amivel itt is élni, mégpedig az, hogy ingyen is meghívhatsz résztvevőket az eseményre. Maximum 50 ingyenes részvételi lehetőséget oszthatsz ki a Facebook oldalad rajongói vagy az ismerősied között.
Mennyi jutalékot von le a Facebook?
Nyilván ez az egyik legfontosabb kérdés, ráadásul nem is olyan egyszerű megválaszolni. 🙂
A Facebook ugyanis nem von le jutalékot a fizetős online eseményekért legalább a következő év végéig. Ennek örülhetünk, de nem ilyen egyszerű a helyzet. Ugyanis ez így lesz akkor, ha a Facebook felületén, asztali környezetben vásárolják meg a részvételi jogot a felhasználók a Facebook Pay segítségével. Az ilyen esetekben megkapjuk a 100%-át az általunk meghatározott összegnek.
Amikor azonban valaki mobilon jelentkezik, árnyaltabb a kép. A Google és az Apple ugyanis az alkalmazás boltjainál speciális szabályokat alkalmaz. Így ha valaki például iPhone-ból jelentkezik az eseményünkre, az Apple 30%-ot levon a díjból. Vagyis ilyenkor csak a 70%-át kapjuk meg az általunk megjelölt összegnek.
Frissítés 2020.10.28: a Facebook megegyezett a szolgáltatókkal, így a Fizetős Online Események után befolyó összeg 100%-át megkapják a tartalomkészítők, legalábbis 2020. december 31-ig. Utána valószínűleg a lenti táblázat lesz érvényes, bár reménykedhetünk, hogy sikerül majd meghosszabbítani ezt az időkeretet.
Hogyan fizeti ki a Facebook a bevételeket?
A fizetős online eseményeidből havonta egyszer kapsz kifizetést, ha túllépted a 100 dolláros minimális egyenleget. A díjakat minden hónap végén összesíti a Facebook, és körülbelül 30 nap átfutási idővel fizetji ki, általában a következő hónap első hetében.
Ha egy adott hónap végén az általad felhalmozott egyenleg nem éri el a 100 dollárt, akkor az összeget átvisszi a Facebook a következő hónapra, amíg el nem éri a 100 dolláros küszöböt.
Ki és hogyan készíti a számlát?
Amikor valaki fizet egy online eseményért a Facebook Pay-en keresztül, kap a Facebookból egy levelet, ami egyfajta nyugtának látszik. De ezen nincsenek rajta személyes adatok, ezt még csak kérni sem lehet. Pár napnyi aktív levelezés után legalább is ezt a választ kaptam Facebooktól. Persze megköszönték a jelzést, és továbbítják a megfelelő csapatnak.
Kicsit talán más a helyzet, ha egy felhasználó pl. Apple eszközön alkalmazáson belüli vásárlás keretében fizet. Ekkor ugyanis az iTunes számlák között fog megjelenni a vásárlás, ahonnan pedig tudunk céges számlákat kapni.
Jelenleg ez a helyzet, ami kicsit furcsa, de tulajdonképpen elég Facebookos. Reméljük a közeljövőben ez gyorsan tisztulni fog, mert ameddig ez nincs meg, leginkább csak privát események szervezésére használható ez a funkció.
Jó lesz ez nekünk?
Azt gondolom, a fizetős online események megjelenése mindenképpen fontos. Egyrészt azért, mert sok cég fog tudni egyszerűen online eseményeket szervezni, így megindulhat a közvetlen bevételszerzés a Facebookon is. Látható, hogy vannak még gyermekbetegségei a rendszernek, de ezeket reméljük hamarosan orvosolják.
De van egy plusz okunk is az örömre szerintem: ez az első igazi funkció, ami Magyarországon is alkalmazható, és pénzmozgáshoz kötődik. Eddig csak az adományozás volt nekünk elérhető, de ott sem tudtunk hazai alapítványoknak adni, csak külföldieknek. Itt végre minden szereplő lehet magyar, ami reméljük az előfutára a felhasználók közötti Messengeres pénzküldés, a Facebook Shop vagy az Instagram checkout hazai beindulásának. Összességében én nagyon bizakodó vagyok. És Te? 🙂