Krízis és marketing: bevételsokszorozás a pandémia alatt a Naturékánál

A koronavírus járvány következtében kialakult gazdasági környezet sok céget arra kényszerített, hogy változtasson az ügymenetén, a termékein és a marketingjén. Ebben az interjúsorozatban bemutatunk pár olyan céget, akik sikeresen kezelték a járványhelyzet következtében kialakuló válság kihívásait, így más vállalkozások is ötletet meríthetnek a példájukból.

Karácsony Réka, Naturéka

Kérlek mutasd be magad és a szolgáltatásaidat!

Karácsony Réka vagyok, természetgyógyász fitoterapeuta, aromaterapeuta. A Naturéka márkanév alatt natúrkozmetikum, gyógynövényes és szappankészítő, valamint aromaterápiás workhopokat tartok online és élő formában is (Weboldal, Facebook-csoport).
A tanfolyamok által a hallgatók elsajátíthatják a vegyszermentes háztartás alapjait, és képesek lesznek maguk és családjuk számára natúrkozmetikumokat, tisztálkodó szereket készíteni és egy természetes alapanyagokból, gyógynövényekből és terápiás illóolajokból álló házipatikát kialakítani. A workshopokon túl Young Living terápiás minőségű illóolajok független disztribútora és egy exponenciálisan növekvő magyar csapat egyik vezetője is vagyok. A Young Living illóolajok biztonságos és eredményes használatáról is tanulhatnak a workshopokon a résztvevők.

Hogyan, milyen helyzetben ért a járványhelyzet? 

2019 októberében alapítottam a vállalkozásomat, de előtte már szereztem tapasztalatokat a témában, mivel közvetlen környezetemben oktattam már baba-mama klubokban az édesanyákat natúrkozmetikum és szappankészítésre.
Októbertől személyes, élő workshopokat tartottam natúrkozmetikum, szappankészítés és gyógynövényes témákban, tanfolyamonként 8-10 fővel.
Átlagosan havonta 2 workshopot tartottam. Márciusra is tervben volt tanfolyam, és voltak jelentkezőim is. Ekkor a járványhelyzet hatására úgy döntöttem, hogy online felületre terelem a kurzusokat, ami amúgy már egy ideje tervben is volt, mert érkeztek ilyen jellegű megkeresések, de idő hiányában ezt halogattam.
Zárójelben jegyzem meg, hogy én a vállalkozásomat jelenleg még a a banki 8 órás főállásom mellett építem, ezért részmunkaidőben végzem.

Mik voltak a legnagyobb kihívások a korlátozások bevezetése után?

A korlátozások bevezetésekor igazából a lehetőséget láttam meg, hogy most kell cselekednem, és gyorsan. Leginkább azért, mert a korlátozások bevezetését követő első hét végére volt meghirdetve tanfolyamom, 8 jelentkezővel, és szerettem volna valamilyen úton-módon megtartani őket. Ez ösztönzött arra, hogy megoldást találjak az online formára és néhány nap alatt készen is állt a tanfolyam lebonyolításának a terve.

Milyen átalakításokat kellett tenni az ügymenetben, a termékekben, szolgáltatásokban?

Mindenképpen azt szerettem volna, hogy az online forma által ne sérüljön a kurzus vonzereje és haszna sem, ezért új elemek is kerültek bele, mint például egy részletes bevásárlólista a beszerzendő alapanyagokról, konzultációs lehetőségek Zoom-on keresztül. Írott tartalmak és emellett sok-sok videó és élő adás is, ahol lehetőség van az interakcióra.
Emellett a tanfolyami tananyag elsajátítására 1 hónap állt rendelkezésre.

Hogyan változtattál marketingen? 

Mivel gyorsan kellett reagálnom és szűkös büdzséből, ezért nem volt időm a honlap átalakítására, csak kisebb változtatásokat tettünk rajta. A kurzusokat a social media felületeken bonyolítottuk.
Sok élő videóval pormotáltam a workshopokat, interjúkat készítettem már végzett tanfolyami hallgatókkal a tapasztalataikról, és referenciákat kértem a hallgatóktól, akik aztán szerencsére szívesen ajánlottak tovább a célcsoportomat magában foglaló közösségekben, így mindig jöttek újabb tanulók. Fizetett hirdetésre emiatt nem is volt szükségem.

Hogyan reagáltak a vevők és az ügyfelek a változásokra? 

Nagyon sok pozitív visszajelzést kaptam, alapvetően jó a fogadtatása az online workshopoknak, ezért meg is tartom, sőt fejlesztem, bővítem is őket, éppen ezen dolgozok. Nagy a visszatérő tanulóim aránya, akik akár 4-5 vagy több workshopomon is részt vesznek. Ezt nemcsak a workshopoknak tulajdonítom, hanem annak, hogy a zárt Fb csoportomban közösséget építek, és amúgy is hasznos tartalmakkal, élő adásokkal és ingyen receptekkel szolgálok számukra.

Mi lett a változtatások eredménye?

Az online workshopokkal gyakorlatilag megsokszoroztam a bevételeimet és a nyereségemet is a pandémiás időszakban. Ráadásul így több embert is tudok fogadni 1-1 workshopon, gyakorlatilag korlátlan számút az új kialakított koncepció szerint. Volt olyan workshopom, ahol 30-an vettek részt, és ez ráadásul még előnyösen is érintette a tanfolyamot, mivel kis mikro közösség alakult ki, ahol egymást- tudták támogatni a résztvevők az én mentorálásommal.

Hogyan készülsz az őszre, az esetleges második hullámra?

Zajlik a honlapom fejlesztése, így professzionálisabb környezetben fognak zajlani a workshopok. Együttműködéseket is tervezek, illetve amíg lehet, újabb helyszíneken élő workshopokat is.

Miket javasolsz a többi vállalkozásnak a hasonló helyzetek kezelésére? 

  1. Az új helyzetben mindig a lehetőségeket lássák meg, ahogy én is tettem. Sokkal több emberhez tudtam eljutni az utóbbi időszakban, mint korábban. Ráadásul országhatárokon túli tanulóim is vannak már.
  2. Az új termék/szolgáltatás kialakításakor mindig azt tartsák szem előtt, hogy tudnak általa több értéket teremteni, adni a vásárlóiknak. Ha ez megvan, nem lesz gond a termék/szolgáltatás értékesítésével sem.
  3. Bátran kérjenek referenciákat, az elégedett vásárlók szívesen adnak! Tapasztalataim alapján a referencia többet ér minden hirdetésnél.

A Naturéka példája is jól mutatja, milyen fontos, hogy a marketing rugalmasan reagáljon a kihívásokra, amihez persze nem árt ha tisztában vagyunk a lehetőségekkel. Ehhez kapsz segítséget előadásaink és tananyagaink segítségével. Kattints ide a részletekért!