Hogyan készítsd fel az online hirdetéseid a 2024-es választási évre?

Nem volt olyan családi, baráti beszélgetés az ünnepek alatt, ahol ne került volna szóba az, hogy milyen sok politikai hirdetés árasztja el a közösségi platformokat, azon belül is főleg a YouTube-ot.
Ennek a személyes oldala egy dolog, de marketingesként más oldalról is fontos, hiszen a Google és a Meta hirdetéseknél a politikai hirdetések növelik a versenyt, emelik az árat.

Az elmúlt hetek politikai hirdetés dömpingje a Nemzeti konzultációhoz kötődött, viszont júniusban választások, ráadásul nem csak az Európai Parlament képviselőit fogjuk megválasztani, hanem önkormányzati választások is lesznek. Adja magát a kérdés, hogy ez mit jelent a poltikai hirdetések mennyiségével kapcsolatban?

Nézzük meg ehhez azt, hogy mekkora a hirdetési költés most, utána pedig azt, hogy 2022-ben, az Országgyűlési választásokon mik voltak a trendek!

Politikai hirdetési költések 2023 végén és 2024 elején

A Meta és a Google transzparencia adataiból látjuk, hogy politikai témában 2024 első hetében így alakultak a költések Magyaroroszgáon a két platformon:

  • Meta: 13,195 millió forint (a becsült teljes magyarországi hirdetési költések 1,2%-a)
  • Google: 4,956 millió forint (a becsült teljes magyarországi hirdetési költések 0,41%-a)

Érdekes módon a Meta hirdetéseket tekintve január első hete gyengébb volt az előző 30 vagy 90 naphoz képest, a Google-ben viszont emelkedést látunk.

Hogyan fognak alakulni a politikai költések 2024 első félévében?

A következő hetekben valószínűleg hasonló marad a költési szint, legalábbis január 17-ig, ami a konzultáció kitöltésének határideje. Utána én egy kis visszaesésre számítok, majd április elejétől várható a költések ismételt felpörgése, a csúcsra pedig június első hetében lesz értelemszerűen.

De mennyi lesz az annyi?

Nyilván ezt nehéz megmondani. Ha megnézzük a 2 évvel ezelőtti adatokat, ott azt látni, hogy a választások előtt hat hónappal nagyjából másfélszer- kétszer ennyit költöttek a pártok, de figyelembe kell venni azt, hogy akkor éppen egy ellenzéki előválasztás zajlott.

2022 április első hetében, a csúcson Meta hirdetésre 800 millió forintnál többet költöttek politikusaink, a Google-ben pedig majdnem 100 millió forintot.

Körülbelül erre számíthatunk most is: 2024 áprilisban és májusban szépen fokozatosan fognak emelkedni a politikai költségek, és egyre nagyobb szeletet fognak kiharapni a teljes hirdetési piacból, ami mindenkinek, a piaci szereplőknek is árnövekedést fog jelenteni. Csak, hogy értsük ez mit jelent: 2022-ben voltak olyan időszakok, amikor a becslések szerint az aktuális hirdetési költések 80%-át vitték el a politikai hirdetések a Meta hirdetési rendszerében.

Mit tehetnek azok, akik nem politikai marketinggel foglalkoznak?

Készüljünk arra, hogy az április és a május ne a hirdetésekről szóljon!
Építsünk most adatbázist, chatbotot, Körüzenet csatornát, hirdessük ezeket most (amikor még olcsó), és a nagy politikai hirdetési dömpingben inkább az ilyen, hirdetéstől mentes, akár saját csatornákon érjük el a célcsoportunkat!

Persze ebben segíteni fog a Liftup Social Media Hub is, hiszen ott elérhető a Chatbot építés képzésünk videófelvétele, februárban Meta hirdetési képzésünk lesz, márcisuban pedig a Lead hirdetésekkel fogunk részletesen foglalkozni. De ezek csak a nagyobb témák, minden második héten célzott előadások, minden héten pedig esettanulmányok várnak rád. Csatlakozz most!