Avagy: van ahol nem lehet elég bátran becsülni.
Két hete készítettem egy becslést, ahol végiggondoltam, mire számíthatunk a az országgyűlési választásokhoz köthető hirdetések növekedésénél. Készítettem egy konzervatívabb és egy bátrabb forgatókönyvet. Ez utóbbinál abból indultam ki, hogy a választások utolsó hetében 290 millió forintot fognak elkölteni a poltikai oldalak Facebookon és 75 milliót Google-ön. Ehhez képest számoltam gyakorlatilag vissza az előttünk álló időszakot.
Ha ez valósul meg, az gyakorlatban azt jelent, hogy a Facebookon futó hirdetések nagyjából 25-35%-át csak a politikai hirdetések fogják kitenni az utolsó kampánnyal töltött hét során.
Hogy állunk most?
Most megnéztem, hogy állnak a költések, így szűk két hónappal a választások előtt.
Kiderült, hogy jócskán alábecsültem a költéseket, legalábbis az első időszakban. Ugyanis egy lassabb felfutásra gondoltam, aminek a végén lesz egy meredekebb emelkedés. Egyelőre a lassabb felfutás nem jött be, január utolsó hetében csak a Facebookon 90 / 135 millió forint ment el politikai hirdetésre. 90 ami közvetlenül pártokhoz, politikusokhoz, politikai influenszerekhez köthető vagy 135, ha belevesszünk mindent, ami besorolható valamelyik poltikai oldalakhoz. Például elemzők, média oldalak.
![](https://kozossegikalandozasok.hu/wp-content/uploads/2022/02/fb-google-politikai-hirdetes-20220204.jpg)
Ha egymásra vetítem a becslésemet és a tényleges adatokat, kiderül, hogy nem voltam elég bátor. Csupán 47-64 millió közötti sávba becsültem ezt a hetet.
Egyébként ez a 135 milliós sáv azt jelenti, hogy 10-13%-a a teljes Facebook hirdetési piacnak már poltikai témákra megy el…
Hogyan tovább?
Bízom benne, hogy csak a növekedés üteme más, nem pedig a teljes lefolyás. Remélem, az első havi számok nem azt jelentik, hogy március utolsó hetére 5-600 millió forint fog elmenni politikai hirdetésekre. De ha őszinte akarok lenni, a tendenciák alapján most ezt reálisabbnak látom, és könnyen lehet, hogy ennél sokkal többet fognak költeni a politikai oldalak.
…de miért fontosak ezek Neked?
Ha hirdetsz Instagramon, Facebookon, Google-ban, YouTube-on könnyen lehet, hogy érezted már a hirdetési árak növekedését az elmúlt hetekben. Főleg Facebookon és Instagramon.
Ez nagyban köthető a politikai oldalakhoz, akik – mint látjuk – úgy öntik a pénzt a közösségi médiába, mintha nem lenne holnap.
Viszont ez azt is jelenti, hogy változtatnod kell a hirdetési módszereiden és a stratégiádon.
Erről írtam itt korábban, de ha még több dolog gyakorlati érdekel, jelentkezz Alapozó Instagram és Facebook hirdetések webináriumunkra, vagy a csatlakozz a Liftup Social Media Hub-hoz! Mindkét helyen kapsz gyakorlati segítséget ahhoz, hogyan hozd ki a a legtöbbet a hirdetéseidből!