Megszűnnek a Facebook boltok és az Instagram boltok

A Meta bejelentette, hogy azokban a régiókban ahol nincs, vagy a közel jövőben nem várható a boltokhoz kapcsolódó fizetési megoldás bevezetése, megszűnteti a Facebook Shopokat és az Instagram Shopokat.

A Meta elbocsátási hulláma nem múlik el következmények nélkül, azokra a területekre kell fókuszálniuk, amik kevesebb emberrel (több) bevételt tudnak termelni. Úgy tűnik a boltok funkció, legalábbis azokban a régiókban, ahol nem kapcsolódik hozzá fizetési megoldás, nem ilyenek, ezért hamarosan elbúcsúzhatunk tőlük.
A Shop funkciók kivezetése augusztus 10-én kezdődik.

Mit jelent ez a gyakorlatban? Lássuk a részleteket:

  • Azok a vállalkozások, amelyek nem rendelkeznek Bolttal, a továbbiakban nem használhatják a Boltokhoz kapcsolódó funkciókat, például a termékcímkézést (bejegyzésekben, Reelsben vagy történetekben), valamint új egyéni/hasonló közönség létrehozását a Boltokat megtekintő emberekből.
  • Az Instagramon továbbra is elérhetők lesznek a termékcímkékkel ellátott hirdetések, amelyek lehetővé teszik az új és a meglévő ügyfelek számára, hogy a Bolttól független élményen keresztül érjék el a termékeket. A termékcímkékkel ellátott hirdetéseket használó vállalkozásoknak nem kell semmit tenniük, és kampányok folytatódnak tovább.
  • Tulajdonképpen nincsen teendőnk, a Meta egyszerűen lekapcsolja majd ezeket a funkciókat augusztus 10-e után.

Ahogy erre már többször utaltam nem minden régióban szűnik meg a Shop.
Európában a következő országokat nem érinti a megszűnés: Dánia, Franciaország, Németország, Olaszország, Hollandia, Norvégia, Spanyolország, Svédország, Svájc, Nagy Britannia és Ukrajna. Arra tippelek, ezekre a piacokra a közeljövőben megérkezhet a Checkout funkció. Mi van, ha valaki Magyarországon hozott létre egy Németországban működő Instagram Shopot?

Egy adott Bolt helyét a hozzárendelt kereskedelmi fiók helye alapján határozzák meg. A kereskedelmi fiók helyét a fiókot létrehozó felhasználó helye határozza meg (ha 2023. április 1. után hozta létre), vagy a kereskedelmi fiókhoz társított eszközök, például egy Instagram-profil vagy Facebook-oldal (ha 2023 április 1-nél korábban hozták létre.
Ennek alapján számíthatunk arra, hogy megszűnik, vagy éppen nem a Boltunk.

Ahogy erről már többször írtam: a Meta egyre inkább a platformon belül akarja tartani a folyamatokat, így például az USÁban, azokat a Shopokat, amik nem használták a cég saját fizetési megoldást erre fogják ösztönözni, így nekik azt 2024 április 24-ig be kell vezetniük.

Mi lesz velünk Shop nélkül?

Valószínűleg a legtöbb cégnek nem fog ez annyira fájni.
Webáruházak egy része használta a termék címkéket posztokban, láthattunk megtekintéseket a Bolt felületeken is, de a forgalom és a konverzió nagy része általában nem innen, hanem a katalógus hirdetésekből származik.
Ezeket nem érinti, továbbra is működni fognak az ilyem hirdetési kampányok, például az Advantage+ Shopping kampányok.

A rossz hír talán inkább az, hogy ezek szerint a közel jövőben nem nagyon fog errefelé jönni a Checkout, és talán más olyan pénzügyi megoldás sem (például a fizetős csoportok), ami bővíteni a magyar vállalkozások üzleti lehetőségeit. Úgy tűnik, egy darabig meg kell elégednünk ilyen téren a fizetős élő eseményekkel, a termékek kapcsán pedig még jobban rá kell fókuszálni a Shopping kampányokra.