Amikor a TikTok sikeréről beszélünk a legtöbb marketingesnek elsőre a videók ugranak be. Az, hogy az álló formátumú, szórakoztató, életszagú videók milyen könnyen behúzzák a felhasználókat, és rabul ejtik a figyelmet. A látványos videók ugyanakkor elvonják a fókuszt egy másik fontos – ha nem fontosabb – összetevőről, ez pedig nem más, mint a mesterséges intelligencia alapú ajánló.
[Hallgasd meg a cikket podcast formátumban: Spotify | Apple podcast]
A TikTok nagy sikere ugyanis pont ez: annak alapján reagál nagyon gyorsan a platform algoritmusa, hogy milyen tartalmakat nézünk. Ha éppen egy főzős videót nézünk végig, elkezd főzős videókat berendezni a következők közé, ha a főzős videók közötti smink videót nem nézzük végig, nem fog egyhamar ilyet ajánlani.
A TikTok legfontosabb újdonsága talán nem is a videós formátum, hanem ez az új szemlélet, az interest graph, vagyis az érdeklődés alapú ajánló rendszer, amit egy dinamikus mesterséges intelligencia támogat nagyon aktívan.
Ez egy hatalmas változás a korábbi szemlélettel, hiszen például a Facebook algoritmusa social graph alapú volt, ami azt jelenti leegyszerűsítve, hogy a tartalmak annak alapján jelentek meg nálunk, hogy milyen kapcsolatiunk volt a szerzővel. A TikTok interest graph alapja viszont az, hogy mi érdekel minket éppen, függetlenül attól, hogy követjük-e a tartalom előállítóját vagy nem.
Ez kiegészítve a szórakoztató videókkal a nyerő recept a TikTok számára, és ez az, amit próbál lemásolni többek között a Facebook és az Instagram is. Ezért van az, hogy mindegyik platformon erőltetik a rövid videós, egész képernyőt kitöltő formátumokat, ami a YouTube-on ugye Shorts néven, Instagramon és Facebookon pedig Reels néven fut. De enne köszönhető az is, hogy drasztikus változásokat vezettek be a tartalmi algoritmusaikban is.
Még tavaly nyáron jelentették be, hogy a Facebookon bevezetik az ún. Discovery Engine-t, ami egy mesterséges intelligencia alapú ajánló, és ami – micsoda meglepetés – nem csak az ismerőseinktől, és az általunk követett oldalaktól fog posztokat feldobni, hanem számukra idegen tartalom előállítóktól is. Ehhez jött hozzá a Reels formátum erős támogatása. Ez a kettő pedig gyökeresen átalakította a platformot és a cégek eredményeit is.
Februárban büszkén számolt be Zuckerberg arról, hogy a Facebookon és Instagramon a Reels videók megtekintése megduplázódott az elmúlt évben, az ilyen formátumú tartalmak megosztása pedig még dinamikusabban növekszik.
Ezt kiegészítve azzal, hogy a Facebook felhasználói száma soha nem volt ilyen nagy, ráadásul növekedésnek indult az oldalon eltöltött idő, azt kellene gondolnunk, hogy itt az aranykor: a Facebook oldalunk és az instagram profilunk elérése szárnyalni fog!
…de valahogy mégsem ezt tapasztaljuk.
Persze ha végiggondoljuk azokat, amiket az előbb elmondtam, teljesen logikus, hiszen mi történik? Görgetem a Facebookot, az új algoritmus feldob nekem egy jó kis videót, egy olyan oldaltól, akit nem kötetek. Rápöttyintek a kis ujjammal, a videó megnyílik, én pedig átkerülök a a watch felületbe, ahol a videó után újabb videókat ajánl fel nekem a rendszer. De ez elviszi az időt a klasszikus feed böngészéstől, ahol nem tudnak eljutni hozzám azoknak az oldalaknak a posztjai, akiket követek. Minél több olyan tartalmat ajánl nekem a Discovery engine, annál kevesebb tartalmat látok azoktól, akiket követek. Ez tehát megint azt eredményezi, hogy az elérési olló tovább nyílik.
…ok mi az az elérési olló?
Ha visszaugrunk az időben, 10-15 évvel ezelőtt ha kiraktál valamit a Facebookra, szinte mindenkinek megjelent a követőid közül, aki aznapi használta.
Aztán egyre több oldal és egyre több ember osztott meg tartalmakat, egyre erősebben kezdett működni hírfolyam algoritmus. Így már csak a jobb tartalmak jutottak el a követőkhöz, a kevésbé jók, vagy a közepesen jók már nem. Ahogy az algoritmus szigorodott, az elérések közötti különbség egyre nőtt: a kiváló minőségű tartalmak több elérést kaptak, a közepesek, vagy csak kicsit jók viszont kevesebbet. Ez a különbség nő, ez az olló nyílik tovább. Hiszen aki nagyon érdekes, izgalmas, szórakoztató tartalmat készít, ráadásul ezt videós formában, vagyis Reelsben tudja jól előadni, még több emberhez eljuthat annak köszönhetően, hogy az ő tartalmait új embereknek is ajánlani fogja a Discovery Engine, a TikTokhoz hasonlóan.
Míg azok, akik csak közepesen jó tartalmakat készítenek, azt nem adják elő olyan szórakoztatóan, kevesebb emberhez fognak eljutni. Ha pedig videót sem használnak, nincs esélyük a videó ajánlóban feltűnni. Még tovább romlik az elérésük.
Ok, ez a helyzet, valószínűleg a tendencia tovább fog erősödni, mit tehetünk?
Két megoldás van: az egyik a platformon belüli erősítés, a másik pedig a függetlenedés. Mindkettőre szükségük van egymással párhuzamosan. Nézzük az elsőt!
Ha több elérést szeretnénk, akkor meg kell felelni az új igényeknek: jobb tartalmat kell készítenünk, olyanokat, amik inspirálják, szórakoztatják a felhasználókat. Olyanokat, amire reagálnak, és amiket szívesen fog ajánlani ennek köszönhetően az új, MI-vel feltubózott algoritmus.
De ugyanehhez tartozik, hogy használjuk ki jobban a platfomrok alternatív felületeit.
Ezt jelenti például az, hogy a videó nem csak a klasszikus feedben tud megjelenni, hanem a videó fejedben is. De ne feledkezzünk meg a sztorikról vagy akár a Messenger chatbotokról sem. Ezek is sok elérést hoznak, ha valaki ügyesen használja őket.
A másik pedig az, hogy függetlenítsük magunkat!
Ne csak Facebookon, vagy ne csak Instagramon kommunikáljunk!
Hiszen ott a többi platform, ahol a célcsoportunk jelen lehet. LinkedIn, TikTok, Pinterest, YouTube… biztos, hogy ezek közül többet is használnak a potenciális vevőink. Jelenjünk meg itt is, próbáljuk mindezt automatizáltan, a tartalmak újra felhasználásával.
Erre találtuk mi ki egyébként a Tartalompiramis modellünket, amivel kapcsolatban van egy képzésünk a Liftup Social Media Hubban.
A másik pedig nem más, mint az, hogy építsünk saját adatbázist! Gyűjtsünk például e-mail címeket vagy chatbot feliratkozókat, és érjük utol az embereket algoritmusmentes felületeken is.
Tudom, ilyemkor szokott jönni, hogy “de ki olvas ma már e-mailt”, ezzel kapcsolatban javaslom az előző podcast epizódot és cikket, ahol pont egy ilyen friss kutatásról volt szó. Nézd meg, hallgasd meg, és megtudod, hogy mindenki. 🙂
Szóval építs saját adatbázist, használd ehhez ki az olyan szuper megoldásokat, mint a Lead hirdetések, amik már minden platformon elérhetők. Ebben egyébként a Listaépítés biztonságosan és hatékonyan képzésünk segíthet, amit szintén meg találsz a Liftup Social Media Hubban. Keresd itt!
Közösségi marketing evolúció
A TikTok megváltoztatta az iparágat, lépésre kényszerítette a többi platfomrot is, ők pedig ügyesen alkalmazzák az új módszereket. Ezt viszont negatív hatással van a mi lehetőségeinkre, ha nem alkalmazkodunk.
Alakítsd át Te is a kommunikációdat az egyes platformokon az új elvárásoknak megfelelően, de közben függetlenítsd is magad!
Ez fog segíteni abban, hogy több emberhez juss el, és növelni tudd az eredményeid! Jó munkát hozzá!