Teljesen átalakul a Facebook: 5 tipp, hogyan készüljenek rá a cégek

FaceTok lesz a Facebook új neve, így próbálja felvenni a versenyt a TikTokkal.
Ha április elseje lenne, kezdhetném így is. 🙂

Nyilván nem erről van szó a név nem változik, azon kívül azonban szinte minden.
Már régóta publikus, hogy a Meta a TikTokot tartja a Facebook és az Instagram nagy ellenfelének. Ezért erőltetik a Reelst mindegyik felületen többek között. Most azonban kiderült a The Verge cikkéből, hogy sokkal komolyabb változtatások előtt állnak a Meta platformjai annak érdekében, hogy megállítsák a TikTok előretörését. Az egész egy kiszivárgott dokumentummal kezdődött, majd a The Verge újságírója beszélgetett Tom Alisonnal a Facebook App vezetőjével. Ezekből kicsit láthatjuk, milyen lesz nagyjából a Facebook jövője. Ezt gyűjtöttem össze itt pontokban, majd pedig arra is megpróbálok választ találni, mire számíthatunk mi, cégek az átalakulás után.

Reels mindenek felett

A Facebook három fő új prioritása rövid távon:

  1. Legyen a Reels sikeres. A platform egyik legnagyobb hiányosságát abban látják, hogy a rövid videók készítése és fogyasztása nem elég könnyű. Ezért minden felületen ebbe az irányba fognak menni. A Feedben, a csoportokban, mindenhol.
  2. Világ első ajánló motor építése. Eddig is voltak ajánlások olyan szereplőktől a hírfolyamban, akiket nem követünk (kb. 11%-os arányban), de ezek elsősorban az ismerősök megosztásain alapultak. A jövőben egy mesterséges intelligencia alapú Discovery Engine (kb. Felfedező motor) fogja biztosítani azt, hogy akár aktivitás (saját vagy ismerős interakciója) nélkül is új tartalmakkal találkozzunk.
  3. Üzenet alapú megosztás felpörgetése. Mivel az emberek az élményeiket szívesebben osztják meg személyes üzenetekben, a Messenger (újra) erősebb szerepet kap a Facebookon belül. Az éveken át tartó szétválasztás megfordul és újra integrálni fogják az alkalmazásba a Messenger elemeit.

Átalakuló Facebook főoldal

Eddig a Facebook alkalmazás főoldala elsősorban a hírfolyamot jelentette, amiben azok a Facebook posztok jelentek meg, amiket az ismerőseink írtak, a követett oldalak publikáltak, vagy a csoportjainkban születtek.

Hamarosan ez drasztikusan átalakul. A főoldal egyfajta keveréke lesz a sztoriknak, a Reels videóknak, ezek ráadásul nem csak az ismerőseinktől, a követett oldalaktól, és a csoportjainkból fognak származni. Ezek után fognak következni azok a bejegyzések, amik a Discovery Engine ajánl, és amik érkezhetnek a Facebookból vagy akár az Instagramról is (!).

Mire számíthatunk és mit tegyünk?

Amint bevezetik a fent említett új rendszert, valószínűleg drámai lesz a különbség. De várhatólag lassú lesz a változás. Valószínűleg nem egyszerre fog lezajlani minden felhasználónál az átállás, így az eredményeinkben sem egyik napról a másikra fog megjelenni a különbség. De pár hónap után a következőkre számíthatunk:

  1. Nagyobb virulens terjedés: jó tartalommal, több emberhez fogunk eljutni
    Ez lesz a következménye a „TikTokosodó” algoritmusnak. Több idegennek fogja megmutatni a jó tartalmainkat a Facebook, így új célcsoportokhoz könnyen fogunk eljutni tartalom alapon. De csak ha jó tartalmat készítünk.

2. Több rövid videót kell készíteni
A Reels viszi majd a prímet valószínűleg. Az új algoritmust a jelek szerint erre fogják kiélezni. Ez azt jelenti, hogy több rövid videóra lesz szükségünk. Aki még nem kezdett bele, ideje megtanulni az 1-2 perces rövid, szórakoztató videók készítését. Amikor jó tartalomról beszéltem az első pontban, elsősorban a Reels videókra gondoltam, legalábbis formátum szempontjából.

3. A követők fontossága némiképp háttérbe szorul
Ha az algoritmus az ajánlott tartalmak arányát növeli, logikusan helyet vesz el a követettektől származó posztoknak. Így arra számíthatunk, hogy az elérés még erősebben fog ingadozni, illetve nem csak ingadozni fog, de még jelentősebb különbségek lesznek az egyes oldalak között. Hiszen ha jó a tartalom, az algoritmus meg fogja mutatni a követőknek is természetesen. De ha nem, akkor a követők között sem fog terjedni és idegenekhez sem jut el.

4. Tovább fog nőni a Messenger szerepe
A korábbi irányokból is látszik, de ebből a dokumentumból is kiolvasható, hogy a Messenger szerepe erősödni fog, így a chatbotokra, az Ismétlődő Értesítésekre érdemes mindenkinek fókuszálni.

5. Erősebb fókuszt kell rakni az Instagramra
Ha hatékonyan akarjuk elérni Facebookon belül az embereket, Instagramon is jobban ott kell lenni. Ha ugyanis már a Facebook főoldalon meg fognak jelenni Instagram posztok és sztorik, akkor esélyt hagyunk ki az, aki csak a Facebook erősítésére koncentrál.

Nem tudjuk mikor indul a változás, bár pár hónapja már tapasztaljuk, hogy több ajánlás dinamikusabban jelenik meg a híroflyamban, tehát könnyen lehet, hogy már tulajdonképpen elkezdték egyes elemeit bevetni. Ahogy azt is látjuk, hogy a Reels egyre komolyabb támogatást kap Instagramon és Facebookon is. Szóval ha még nem tetted meg, itt az ideje frissíteni a terveidet.

Ebben természetesen a Liftup Social Media Hub is segíthet, hiszen itt találhatsz például több platofrmos tartalomgyártással kapcsolatos anyagokat, augusztusban pedig érkezik a Rövid videó készítés webinárium. Csatlakozz a Liftup Social Media Hubhoz és legyen naprakészebb és hatékonyabb a marketinged!