Csak kétféle cég van: akit már letiltott a Facebook és akit még nem

Durva letiltási hullám söpör végig Facebookon és Instagramon.
Hirdetési fiókok, profilok, oldalak esnek áldozatul, sokszor apró hibák miatt, de nagyon sok olyan esetben is, amikor semmi hibát nem követett el a cég, csak valami algoritmus tévedett.
A legszomorúbb, hogy gyakran heteken át tartó levelezés után sem tudjuk visszaszerezni, helyreállítani a letiltott elemeket. Rettenetesen frusztráló, de gyakran ennél sokkal károsabb a helyzet: cégek esnek el a bevételeik jelentős részétől egyszerűen azért, mert a legfontosabb kapcsolatukat vesztik el a célcsoportjukkal.

Fontos kérdések ebben a helyzetben: 

  1. mit tehetünk az ilyen tiltások megelőzéséért, 
  2. a gyorsabb helyreállításért, és azért, hogy 
  3. egy tiltás esetén se kerüljön veszélybe a cégünk?

Nézzük a válaszokat (de ne lepődj meg, hogy a harmadik lesz a legfontosabb!):

1. A megelőzésért sokszor nem tehetünk semmit sajnos

Több olyan esettel is találkoztunk az utóbbi időben, ahol teljesen vétlen volt a cég, egyszerűen a Facebook valamelyik algoritmusa hibázott, és ez egy olyan lavinát indított el, aminek eredményeképpen oldalak, profilok lettek az áldozatai. Top ügynökségeknél találkozom olyannal is, hogy egy hackelésnek esett áldozatul a cég, ami az ügyfelek fiókjait és oldalait is vitte magával.

Sokszor ezt nem lehet közvetlenül megelőzni, de van pár dolog, amivel védhetjük magunkat:

  1. Figyeljünk oda a szabályokra hirdetéseknél, kommunikációnál, csökkentsük a kockázatot! Van amikor ez elég, van amikor nem.
  2. Alakítsunk ki olyan hierarchiát a Facebookos elemeinkből (Business Manager, Hirdetési fiók, Meta Pixel, stb.), ami önmagát védi: vagyis ha az egyiket elviszi egy tiltás, könnyen tudjuk helyettesíteni.
  3. Folyamatosan kezeljük a hozzáféréseket! Figyeljünk oda, hogy mindig csak annak és csak ahhoz legyen jogosultsága, amihez éppen akkor feltétlenül kell!
  4. Tegyen meg mindenki mindent a személyes profiljának védelme érdekében (kétfaktoros azonosítás, jelszócserék, stb.)

Így sem 100%-os a védelem, de az átlagnál egy kicsit jobb lesz. A helyes Business Manager hierarchia felépítéséről lesz külön előadás a Liftup Social Media Hub-ban az év végén. Addig pedig olyan előadásokkal és képzésekkel készülünk, amik a harmadik ponttal kapcsolatban segítenek.

2. Mit tehetünk a gyorsabb helyreállításért, ha megtörtént a baj?

Ezzel kapcsolatban kifejezetten rossz tapasztalataink vannak: mondhatni semmit. Persze ez túlzás, hiszen vannak azért lehetőségek.

Egyrészt ahol valamit tiltás, elutasítás van, ott általában azonnal lehet fellebbezni. De ilyenek indíthatók az Account Health felületről is, ahol tudsz fellebbezéseket indítani.
Az Account Health-et egyébként mindenkinek érdemes rendszeresen figyelni, mert ott a saját profiljával, az oldalával, a hirdetéskezelővel kapcsolatban is talál információkat, figyelmeztetéseket. (Persze láttunk már olyat, amikor nem volt semmi előjel, mégis jött egy durva tiltás a semmiből.)
Ezen felül a központi helyben is van űrlap, esetleg chat (kinek, mi), illetve ha van Meta kapcsolattartód, ott is el tudsz indítani szálakat.
Aztán, hogy ezeknek lesz-e eredménye, ez elég vegyes. Van amikor igen, van amikor nem, szóval ez egyedi teljesen.
De feladni nem szabad, érdemes minél több csatornán, kitartóan próbálkozni.

Mit tehetünk azért, hogy egy esetleges tiltás ellenére ne kerüljön veszélybe a cégünk?

Itt a Meta platformjain történő adminisztratív intézkedésen túl azért vannak lehetőségeink.

3. Először is a legfontosabb és a leglogikusabb: ne függjünk egy platformtól sem!

Ok, hogy erős bázist építünk Facebookon és Instagramon, ok, hogy kitanuljuk és hatékonnyá tesszük a folyamatainkat és a hirdetéseinket, de mindenképpen építsünk ezen felül erős profilokat más platformokon is, és még fontosabb, építsünk erős saját felületeket a közösségi média mellett:

  • legyen egy jó blogunk, gyakori frissítéssel
  • legyen hírlevél listánk (ha a célcsoportunk használ e-maileket, bár azért ez általában nem gond)
  • legyen meg a célcsoportunk tagjainak telefonszáma a megfelelő engedéllyel SMS küldésre
  • legyünk jelen más közösségi platformokon (célcsoporttól függően TikTokon, LinkedInen, Pinteresten, YouTube-on, stb.)
  • legyen a Meta platformjain több kapcsolatunk a célcsoporthoz (saját Facebook csoport, mások Facebook csoportjaiban, partnereken keresztül, influencereken keresztül, stb.)
  • legyen máshol közösségünk (fórum, discord, stb,)
  • legyen más jellegű kapcsolatunk (pl. Iratkoztassuk fel az embereket Messenger chatbotra)
  • legyenek a weboldalunkon a Meta Pixel mellett beépítve más követőkódok is (TikTok Pixel, TikTok Events API, LinkedIn Insight Tag, stb.)
  • legyenek célközönségeink, remarketing listáink más platformokon is felépítve

Ez csak pár lehetőség arra, hogy a Meta platformjai mellett erős jelenlétet alakítsunk ki máshol, így ha esetleg letiltják a profilunkat és nem tudunk kommunikálni vagy hirdetni, az biztos fájni fog, de nem fogunk mindent elveszteni, nem leszünk annyira sérülékenyek.

Persze az erős több platformos jelenlét sok kihívást jelent, éppen ezért ezeket nem egyszerre, nem párhuzamosan kell felépíteni. De lépésről lépésre, hétről hétre egyre erősebbé tudod tenni a cégedet.

Ebben is fog segíteni a Facebook Markeitng Restart webinárium, ahol a Facebook és a Meta mellett lesz szó többek között a TikTok, a LinkedIn és a YouTube lehetőségeiről is. Jelentkezz és tedd erősebbé a cégedet a Meta platformjain és azokon túl is!