Válságra készül a Meta, menekülnek az európai felhasználók a Facebookról

A Meta 2022 második negyedéves jelentéséből most is sok érdekes, és a közösségi marketing szempontjából hasznos információt tudtunk meg. Ezeket gyűjtöttem össze., de kezdjük először a számokkal!

  • A Meta alkalmazás családját 2,88 millárd ember használja naponta. Ebbe tartoznak azok az emberek, akik a Facebook, az Instagram, a Messenger és a Whatsapp közül legalább az egyiket használják naponta.
  • A havi felhasználók száma az alkalmazás családnál 3,65 milliárd, ami minimális növekedés az előző hónaphoz képest.
  • A Facebook platform napi felhasználói száma 1,968 milliárd, a havi pedig 2,934 milliárd.
  • A növekedés motorja Ázsia. az USA+Kanada piac éppen csak nőtt, 1 millióval napi szinten, az európai felhasználók száma pedig 4 millióval csökkent. Ez már a második negyedév, ahol jól látható csökkenés van ezen a piacon. Havi szinten az európai felhasználók száma 11 millióval csökkent. Az előző negyedéves csökkenéssel ez 20 millió már.
  • A Facebook hirdetési bevétele 9,82 dollár felhasználóként, ami összesen 28,152 milliárd dollárt jelent ebbe na negyedévben. Ez elég meggyőző, de fontos tudni, hogy ez év/év alapon csökkent, hiszem 2021 második negyedévében 28,580 millárd dollár volt a bevétel. Nem is emlékszem, volt-e olyan, hogy év/év alapon csökkent bármelyik negyedéves bevétel eddig. „Természetesen” itt is az európai és az észak-amerikai piac felelős a veszteségért, míg az ázsiai piac és a „világ többi része” piac hirdetési bevétele növekedett.

Ezek az általános tőzsdei infók, de a jelentésből és az utána következő beszélgetésből sok más olyan érdekesség is kiderül, ami a marketingünkre is hatással van. Lássunk ezekből párat.

Felkészülés a válságra

  • A Meta is készül a válságra, ezért csökkentik az új munkaerő felvétel arányát. Továbbra is vesznek fel embereket, de kisebb arányban, ráadásul csapatokon és projekteken belüli átszervezés is várható.
  • A válságra készülés másik jeleként a hosszú távú projekteket is átütemezik, lassítják őket, kevesebb erőforrást fognak kapni.
  • A céljuk az, hogy megerősödve jöjjenek ki a válságból, ahogy ezt az előző válságnál is tették. Más kérdés, hogy akkor más helyzetből álltak neki, növekvő cégként. Meglátjuk.

Mesterséges intelligencia alapú ajánló rendszer

Most a Facebook hírfolyam 15%-a olyan tartalom, amit az ajánló rendszer olyanoktól válogat össze, akiket nem ismerünk, nem követünk. Instagramon ennél kicsit nagyobb az arány. A következő év végére ezek az arány több, mint kétszeresére fognak nőni. Ez ellen indult egyébként most tiltakozás többek között Kyle Jennerrel az élen, aki ezzel a szöveggel rakott ki egy képet: „Legyen újra Instagram az Instagram. (Ne próbálj már TikTok lenni, csak aranyos fotókat akarok látni a barátaimról.) Üdvözlettel: Mindenki.”

Nyilván erre reagált Zuckerberg, amikor azt mondta: „Szeretnénk világossá tenni, hogy végső soron továbbra is egy közösségi vállalat vagyunk, amely arra összpontosít, hogy segítse az embereket a kapcsolatteremtésben. Az egyik közösségi trend, amit látunk, az, hogy ahelyett, hogy az emberek csak megjegyzésekben lépnének kapcsolatba hírfolyamaikban, a legtöbb ember, ha érdekes tartalmat talál a hírfolyamában, ezt a tartalmat elküldi barátainak üzenetben. Ez teremti meg a „felfedezés lendkerekét”, majd a közösségi kapcsolatot, és arra ösztönzi az embereket, hogy maguk hozzanak létre több tartalmat. Az Instagramon például azt látjuk, hogy a Reels az üzenetekben újra megosztott tartalom több mint felét teszi ki. Stratégiánk tehát nem a nyilvános és a közösségi tartalomról és interakcióról szól, hanem valójában egy olyan lendkerék beindításáról, amely mindkettőt kombinálja.”

Reels és a hirdetések

Az előző negyedévben az Instagramon eltöltött idő 20%-a a Reels videók fogyasztásával telt. Ez egy negyedév alatt több, mint 30%-kal emelkedett, vagyis már inkább 27% környékén járunk. Ezért is a mesterséges ingtelligencia felel, hiszen az ajánló rendszert folyamatosan finomítják. Például amikor új ajánló modellt élesítettek Facebookon, az önmagában 15%-kal növelte a Facebook Reels videólejátszóban töltött időt.

A Reels egyébként nem várt növekedést produkál a bevétel oldalon is. Már átlépték az 1 milliárd dollárt a Reels hirdetéseknél annak ellenére, hogy a Metánál úgy gondolják, még nem hoztak ki mindent ezen a területen. A Reels videók egyébként sikeresebbek, mint a sztorik voltak ugyanebben az időszakban az indulásuk után.

Hirdetések és iOS

Az Apple iOS adatvesztés óta többször elmondták, hogy a céljuk az, hogy jobban megértsék az emberek érdeklődési körét például úgy, hogy a saját platformokon és alkalmazásokon belül ösztönzik őket arra, hogy kapcsolatba lépjenek a cégekkel. Értsd: ne nehezen mérhető weboldalakra és alkalmazásokra tereljék a forgalmat, hanem maradjon szépen mindenki a Meta rendszerein belül minél tovább. Erre jó példa szerintük a Click-to-Messenger hirdetés, ami a Messengerbe tereli az embereket és a hirdetők 40%-a már használja ezt a formátumot. (Mondjuk ebben szerintem benne van az is, hogy a Boost posztok egy része automatikusan hozzárakja az Üzenetküldés gombot a hirdetéshez és ezt nem veszi észre sok hirdető. Ahogy azt sem, hogy ezzel csökken a hatékonyságuk). Egyébként az emberek szívesen használják az üzeneteket arra, hogy kapcsolatba lépjenek cégekkel. Heti szinten 1 milliárd üzenetet küldenek Messengerben, Instagramon és Whatsappon,.

Amire pedig a hirdetéseknél biztosan számíthatunk, hogy a Reels videókban/on/előtt/után jóval több hirdetést fogunk látni, mint eddig.

Persze gőzerővel fejlesztik tovább a Konverziók API-t, és más olyan technológiákat, amik abban segítenek, hogy a megcsappant adatmennyiségből minél többet hozzanak ki.

Metaverzum

Töretlenül hiszik, hogy ez a jövő, és továbbra is azon dolgoznak, hogy minél könnyebben elérhető legyen mind a felhasználóknak, mind a fejlesztőknek. Éppen ezért fogják például ősztől asztali böngészőben is elérhetővé tenni a Hoeizon World-öt (ami a Meta Metaverzum platformja), továbbá ősszel érkezik az új VR headset, ami most Project Cambria néven fut, és jobb felbontást, és teljesen színes, kevert valóságot ígér. Nyilván egy jóval magasabb áron, mint a Qest 2 headsetek 400-500 dolláros ára.