Hogyan működnek az Instagram algoritmusai?

Igen, jól olvastad a többes számot, az Instagramon több különböző algoritmus felel azért, hogy kialakuljon, milyentartalmat látsz a Feedben, a Sztoriban, a Felfedezésben és a Reels-ben (mi ennek a magyar neve Tekercsek? Van egyáltalán neki…?). Ráadásul ezek csak az organikus algoritmusok. A hirdetések megjelenése ettől eltér.
Az Instagram írt egy bejegyzést arról, hogy melyik algoritmus mi alapján rangsorol, Twitteren pedig pár ábrával tette szemléletesebbé a dolgot,
Mivel ez mindenkinek fontos, aki Instagramon szeretne eljutni nagyobb célcsoporthoz, kigyűjtöttem a legfontosabb információkat, és átdolgoztam az ábrákat, így talán könnyebb lesz tervezni a tartalmakat az Instagram felületeire.

Az Instagram Feed és Sztori algoritmusa

Ezeket a felületeket azért használják az emberek, hogy megkapják azokat az információkat, amiket a számukra fontos Instagram userek tettek közzé. Vagyis barátok, ismerősök, celebek, márkák. Akiket követünk. Éppen ezért a Feed és a Sztori algoritmusa viszonylag egyszerű: összegyűjti, miket tettek közzé azok, akiket követünk, majd megpróbálja kitalálni, ezek közül mi érdekel minket leginkább.

A legfontosabb jelek, amiket predikcióhoz használ a következők:

Információk a posztról: ez egyrészt azt jelenti, milyen népszerű a poszt, másrészt pedig az információt magáról a bejegyzésről. Pl. mikor publikálták, milyen hosszú a videó, hol készült, stb.

Információk arról, aki közzétette a posztot: ez segít az Instagram algoritmusnak megérteni, mennyire érdekes a poszt írója az olvasó számára. Itt olyanokat vesz figyelembe az algoritmus például, hogy milyen gyakori volt az interakció a publikálóval az elmúlt hetekben.

A Te aktivitásod: segít megérteni, mi érdekli az olvasót, például olyan jelek segítségével, hogy mennyi posztot lájkolt.

A Te interakciós előzményed: ez segít megérteni az algoritmusnak, hogy az a profil, aki publikálta a posztot, mennyire érdekel Téged, mint olvasót általában. Például szoktatok-e hozzászólni egymás posztjaihoz.

Ezeknek a fő jeleknek a segítségével tesz előrejelzéseket az algoritmus, amiben megpróbálja kitalálni, hogy a több tucat lehetséges interakció közül mit fog tenni az, aki megkapja a posztot. A Feedben 5 fő interkaicót figyel legjobban az algoritmus. Mekkora valószínűséggel fogunk

  • néhány másodpercet eltölteni a poszttal
  • hozzászólni
  • lájkolni
  • elmenteni
  • rábökni a profil fotóra

Néha más szempontokat is figyelembe vesz az algoritmus. Például megpróbálja megakadályozni, hogy túl sok posztot lássunk valakitől egymás után. Másik eset azok a Sztroik, amik a Feed-ből lettek megosztva. Ezeket a Sztrotikat értéktelenebbnek sorolja az algoritmus, mert az eredeti Sztorikat szeretik jobban az emberek.

Ha valaki megsérti a Közösségi irányelveket egy poszttal, akkor is beavatkozik az Instagram, és eltávolítja az ilyen posztokat. Ha ez többször megtörténik, előfordulhat, hogy letiltja a posztolást, végül felfüggeszti a fiókot.

Másik fontos terület a hamis információk esete. Ha valaki olyat posztol, amit a független tényellenőrzők félrevezetőnek jelöltek, ezt nem szedi le az Instagram, de megjelöli a többi felhasználó számára, és hátrébb sorolja a Feedben és a Sztoriban. Ha pedig valaki több alkalommal is félrevezető információt posztol, akkor az adott profil minden tartalmát nehezebben felfedezhetővé teszi.

Hogyan rangsorol a Felfedezés algoritmus?

A Felfedezés funkciót arra találta ki az Instagram, hogy könnyen tudjanak új dolgokat találni az emberek. Éppen ennek a felületnek az összeállítása teljesen más alapokon nyugszik, mint a Feed és a Sztori.

A Felfedezés összeállításához az Instagram algoritmusa először megvizsgálja milyen képeket és videókat lájkoltál, mentettél korábban, illetve mikhez szóltál hozzá. Ezután az algoritmus megnézi, hogy milyen más profilok érdeklik azokat, akik ugyanazokkal a posztokkal, vagy profilokkal kapcsolatban mutattak aktivitást, mint Te.

A Felfedezés felületbe az ilyen profiloktól származó tartalmak kerülnek. Azok, amik a Te érdeklődési körödhöz kapcsolódó érdeklődési körökbe tartoznak.

Amint az algoritmus talált egy csomó képet és videót, ami érdekes lehet Neked, sorba állítja őket annak alapján, mennyire valószínű, hogy fogsz velük valamit csinálni, mennyire valószínű, hogy lájkolod, elmented, vagy megosztod azokat a képeket és videókat, amiket a Felfedezés felületen találsz.

A Felfedezés algoritmusában a fentiek alapján a következő sorrend érvényesül:

Információk a posztról: azt viszgálja az algoritmus, mennyire népszerű a poszt. Más felhasználók mennyien és milyen gyorsan lájkolták, osztották meg, mentették vagy szóltak hozzá. Ezek a jelek sokkal jobban számítanak a Felfedezésben, mint a Feedben és a Sztorikban.

A Te interakciós előzményed: A legtöbb poszt a Felfedezésben olyan, amit ismeretlenektől kapsz, de ha olyan posztja jelenik meg, akivel korábban már interakcióba léptél, az interakciós előzmények segítenek jobban megérteni az algoritmusnak, mennyire érdekelnek téged az adott profilok posztjai.

A Te aktivitásod: itt azt veszi figyelembe, milyen posztokat kedveltél, mentettél, vagy kommenteltél korábban, és milyen aktivitásaid voltak a posztokkal a Felfedezőben.

Információk arról, aki közzétette a posztot: olyan jelek, mint az, hogy mennyi alkalommal léptek interakcióban a poszt publikálójával az elmúlt hetekben a különböző profilok. Ez segít válogatni a különböző tartalmakból az algoritmusnak.

Hogyan működik a Reels algoritmusa?

A Reels-t arra tervezte az Instagram, hogy szórakoztasson. (Hiszen ez a TikTok fő konkurense a platformon, sőt az egész META családban).
A legtöbb tartalom itt is olyanoktól származik, akiket Te nem követsz, ezért a rangsorolási folyamat leginkább a Felfedezőhöz hasonlít: először összegyűjti, mi az ami érdekelhet téged, aztán sorba rendezi annak alapján, mennyire valószínű, hogy szórakoztatónak fogod találni.

A predikció legfontosabb eleme tehát az, hogy mennyire valószínű, hogy a Reels-t amivel találkozol, végignézed, szórakoztatónak vagy viccesnek találod. A különböző jelek fontossági sorrendje éppen ezért a következő:

A Te aktivitásod: az algoritmus megnézi, milyen Reels-eket lájkoltál, kommenteltél az utóbbi időben. Így állapítja meg, mi releváns Neked.

A Te interakciós előzményed a szerzővel: az Explorerhez hasonlóan itt is olyanokkal találkozol elsősorban, akiket nem követsz, de ha voltak interakcióid korábban a szerző előző posztjaival, ezt figyelembe veszi az algoritmus.

Információk a posztról: nagyon sok szempontot figyelembe vesz az algoritmus a videó minőségétől, a hanganyagon át a népszerűségig.

Információk arról, aki közzétette a posztot: a szerző népszerűséget vizsgálja az algoritmus annak érdekében, hogy a különböző tartalmak el tudjanak jutni egy széles közönségjez.

Előfordul, hogy egyes Reels-eket hátrébb sorol az algoritmus. Például azért, mert rossz minőségűek, vízjelezve vannak (gondolom itt a TikTok vízjel az, ami legjobban bántja az Instagram algoritmus szemét). De a politikai témákat is hátrébb sorolja a rendszer.

Az a bizonyos „shadowbanning” Instagramon

Az Instagram blogcikke foglalkozik a shadowbanning témájával is, hiszen ez is kapcsolódik az algoritmusokhoz.

Mi az a shadowbanning?
Egy olyan jelenség, amikor a profilodat nem tiltják le, de annyira lecsökkentik az eléréseket, hogy gyakorlatilag nem tudsz eljutni senkihez organikusan. Egyfajta elnémítás büntetésként.
A Facebookot és az Instagramot gyakran megvádolják azzal, hogy ezt tudatosan alkalmazza. Celebektől, politikusoktól, politikai influenszerektől is hallani, hogy így büntette őket valamelyik platform.

A blogbejegyzésben elismeri az Instagram, hogy a mostani folyamat átláthatatlan. Egyrészről nehéz megérteni sokszor, miért működik jól egy poszt és miért nem. Miért van az, hogy az egyik tömegekhez jut el, a másikat senki nem látja. Szerintem amíg algoritmusok fognak szabályozni mindent, ez így is marad, hiszen különböző jelzések ezrei döntik el minden esetben, hogy egy poszt mennyi emberhez tud eljutni.

Márpedig alogiritmusok lesznek, így – ahogy a cikk fogalmaz – az igazság az, hogy a követőid legnagyobb része nem fogja látni a megosztásaid, hiszen a legtöbben a feed-jük felét sem nézik meg. Ezt egészítik ki azok a helyzetek, amikor valóban csökkentik az elérését egy-egy posztnak vagy profilnak, vagy amikor korlátoznak vagy tiltanak valakit.

Ugyanis a shadowbanning tulajdonképpen létezik. Ezt -ha nem is így nevesítve- de a Facebook korlátozásai és az Instagram algoritmusát bemutató cikk is elismerte. Amikor ugyanis arról beszélnek, hogy ha megsérted a közösségi irányelveket, akkor korlátozzák a posztjaid elérését, azt nevezhetjük shadowbanningnak is. A jelenség létezik, mégha ez valószínűleg nem is úgy történik az esetek túlnyomó többségében, hogy egy moderátor rátenyerel a „90%-kal csökkentsd az elérést” gombra, hanem az algoritmusok automatikusan büntetnek, ha a sok ezer paraméter olyan konstelláícióban áll össze egy posztnál vagy egy porfilnál.

Ezen valószínűleg nem is fognak változtatni (vagy ha fognak, akkor szigorítani), viszont azt ígérik, átláthatóbbá teszik a folyamatot. Remélem ez majd kiegészül azzal is, hogy kap egy valódi ügyfélszolgálatot a rendszer, és képesek lesznek segíteni a legtöbb esetben. Mert amíg ez nem lesz, és mindig automatizmusok fognak válaszolni, addig nem fogják tudni lemosni magukról a különböző vádakat.