A titkosított üzenetküldést kínáló Signal olyan Instagram hirdetéseket akart futtatni, amelyek megmutatják a felhasználóknak, hogy mennyi mindent tud róluk a Facebook hirdetési rendszere.
Ilyen hirdetésszövegeket akartak megjeleníteni: „Azét kaptad ezt a hirdetést, mert egy friss házas jóga oktató vagy és imádod a képregényeket. Ez a hirdetés használja a lokációdat, amiből az látszik, La Jollában vagy.
Szülői blogok érdekelnek és LGBTQ örökbefogadáson gondolkodsz.”
A többi is hasonló logikával, de más adatokkal épül fel. Ami különösen ötletes, hogy azokat a célzási kategóriákat, amiket használtak, kiemelték más színnel.
A céljuk az volt, hogy felhívja a felhasználók figyelmét arra, hogy mennyi mindent tud róluk a Facebook.
Rendkívül kreatív megoldás, de közben provokatív is.
Hiszen a cég marketingesei tudták, hogy az általuk használt módszer a Facebook hirdetési szabályzatába ütközik, így várható lesz a tiltás. De közben egy ilyen tiltást jól lehet használni PR célokra is.
Mondhatnánk, hogy hirdetésekkel provokált a hirdető. 🙂
Honnan tudhatta a hirdető, hogy szabálytalan a hirdetése?
Erre egy elég jól érthető rész van a Facebook hirdetési szabályzatában:
„12. Személyes tulajdonságok
A hirdetésekben nem szerepelhetnek személyes tulajdonságokra vonatkozó állítások vagy azokra való utalás. Ide tartoznak egy adott személy faji hovatartozására, etnikai származására, vallására, meggyőződésére, korára, szexuális irányultságára vagy szokásaira, nemi identitására, fogyatékosságára, egészségügyi (azon belül fizikai és mentális) állapotára, pénzügyi helyzetére, szavazási státuszára, szakszervezeti tagságára, büntetett előéletére vagy nevére vonatkozó közvetlen vagy közvetett állítások vagy utalások.”
Sőt még konkrét példákat is bemutat az oldal, amiket egy 2012-es cikkekben már én is kiveséztem.
A Signal ötlete kreatív, sok emberhez eljutott, és sok felhasználónál tudta ezzel pozícionálni a saját szolgáltatásait is. Nyilván megérte nekik az a letiltott hirdetési fiók a sok megjelenést.
Ugyanakkor a magyarázatuk kicsit sántít. Azt írják ugyanis, hogy a Facebook szívesen használja fel az emberek életének elemeit a hirdetésekhez egészen addig, amíg valaki transzparensen szeretné megmutatni az embereknek, minek alapján jelennek meg a hirdetések róluk.
Viszont a helyzet az, hogy mindenki meg tudja nézni, mik a főbb szempontok, amik alapján neki az egyes hirdetések megjelennek rögtön a hirdetés mellett, ahogy az összes rá vonatkozó hirdetési kategóriát is meg tudja nézni a beállítások között, sőt akár törölhet is. A lehetőségekhez képest azt gondolom ez elég transzparens. Az, hogy a személyes tulajdonságok nem használhatók a hirdetésekben pedig a felhasználói élmény védelmével van magyarázva. Így a Signal magyarázata csak félig-meddig állja meg a helyét.
Viszont jó alkalom, hogy emlékeztessünk mindenkit arra, nem árt, ha megismeri a hirdetési szabályzatot, plusz a célzásokban rejlő lehetőségeket. 🙂
Ezekre egyébként jó alkalmat adnak a hirdetési webináriumaink is, érdemes itt megnézni őket, és jelentkezni, akár provokálni szeretnéd a Facebookot, akár elkerülni a tiltást 😉