(Ál)szemérmes Facebook hirdetések?

Mikor szabályos egy Facebook hirdetés? Milyen szövegezést szabad használni?
Miért jár azonnali letiltás egy hirdetésben?
Többek között ezekről beszélt előadásában a Média Hungaryn Cseh Gabriella a Facebook Kelet-Közép európai szabályozási vezetője. Elgondolkodtató dolgokat mondott, amikből megosztunk veletek néhányat.

A Facebook hirdetésekről sokszor írtunk már mi is, de eddig főleg marketing szemszögből. Most egy kényesebb téma, a szabályosság következik.

A Facebook első ránézésre elég egyértelműen szabályozza a hirdetéseket. Többek között:

  • Tilos zaklatni valakit, bántó, vagy szexuális tárgyú képeket, vagy szövegeket használni.
  • Helyesen kell írni, kerülni kell a nem szokásos írásmódokat (túl sok szóismétlés, csupa nagybetű, különleges karakterek, stb.)
  • 18 év alattiak ne lássanak alkoholos hirdetést.
  • Nem lehet megtévesztő, grafikailag sem, például nem lehet benne nem működő funkcióra utaló gomb (például videó lejátszás egy képben).
  • stb.

Van egy csomó, amúgy teljesen jól érthető és logikus szabálya, amiket egyrészről a hirdetési szabályok közt találunk meg, másrészt a közösségi normákban.

Sőt még képes és szöveges minták is vannak, amik ugyan a többi Facebook doksihoz hasonlóan angol nyelvűek, de -főleg a képesek- azért általában érthetők.

Hirdetés képek engedélyezés
Hirdetésben fotók: van ami elfogadható (felső sor), van ami nem (alsó sor)

Ráadásul logikusan végiggondolva általában jogosak is, hiszen a Facebookon különböző emberek vannak, és nyilván fontos az, hogy senki ne érezze kellemetlenül magát, illetve ne jelenjen meg például fiataloknak káros téma (akár mit is jelentsen ez).

Viszont vannak igazán érdekes finomságok is, amikről az előadás szólt.

Például:

Az egyik leggyakoribb hiba, amivel visszautasítanak hirdetést az az, hogy „túl sok a látszó bőrfelület”, vagyis olyan képet használunk a hirdetés mellett, ami szexuális tartalmú.
De kiderült, hogy tulajdonképpen mindegy, hogy mennyi bőrfelület látszik, akár bundában is lehet a képen valaki, ha annak szexuális töltete van, akkor azt vissza fogják utasítani, vagy jelentés esetén tiltják.
Ezzel elsősorban a 18 alattiakat akarják védeni.

Másik érdekesség volt, hogy hogyan szólítod meg a hirdetésedben a célcsoportodat.
Például hiába célzol Te személyes jellemzők alapján, még sem használhatod fel ezeket a hirdetésed szövegében.

Például ez a szöveg jó faji, etnikai célzásnál:
„Találkozz fekete szinglikkel!”

De ez a szöveg rossz:
„Találkozz másik fekete szinglikkel!”

Másik példa jó szövegre, ha vallás alapján célzol:
Randevúzz keresztény szinglikkel!”

Ugyanennek a rossz verziója:
„Keresztény vagy?”
„Találkozz más keresztényekkel!”

Példa jó verzióra kor szerinti hirdetésnél:
„Találkozz idősekkel”
„Szolgáltatás tinédzsereknek”

Rossz verzió:
„autóbiztosítás 18-24 éveseknek”

Jó verzió egészségügyi témáknál:
„Akiket érint a bulimia”

Ennek rossz verziója:
„Bulimiás vagy?”

Jó példa nemi indentitás alapú célzáshoz:
„Gyere, találkozz transzszexuális szinglikkel!”

Rossz példa ugyanerre:
„Megkérdőjelezed a nemed?”

(A példákat az előadásból vettem.)

Álszemérmes Facebook hirdetések?

Látszólag nüánsznyi a differencia, a Facebook kicsit álszemérmesnek is tűnik, hiszen hirdethetek rá, célozhatom tűhegynyi pontossággal, de nem nevezhetem a nevén.
Még is fontos különbségekről beszélünk.

Amíg a jó példákban csak azt látja egy ember, hogy ez a hirdetés neki szól, hiszen az ő érdeklődési körével egyezik, addig a rossz példában már azt is érzi valaki, hogy ő be lett azonosítva.

Ez viszont félreértésre adhat okot (ahogy a keresztény példánál adott is korábban), hiszen azt gondolhatja egy Facebook felhasználó, hogy a Facebook az ő személyes jellemzőit kiadta egy külső személynek, a hirdetőnek. Vagyis más is tudja róla, hogy ő keresztény, bulimiás, vagy éppen fekete szingli.

Miközben a Facebookon kívül ezt más nem tudja (viszont a Facebook mindent tud rólad, még azt is amit nem adsz meg!), de a hirdetési rendszer sajátosságainak köszönhetően elég jól tudunk célozni.
Akár a példákban bemutatott paraméterekhez hasonlóan is.
Ennek ellenére nem utalhatunk rá, hogy mi alapján céloztunk.

Vagyis összefoglalva:

  • célozhatsz például keresztényekre
  • írhatsz olyan szövegeket, amik nekik testre szabottak
  • de nem írhatsz olyan szöveget, amiből azt érzi az ember, hogy Te (a hirdetés, illetve a hirdető) egy fontos személyes jellemzőjét azonosítottad, és felhasználtad

Mi van, ha megszeged ezeket a szabályokat?

Facebook hirdetés jelentés
Facebook hirdetés jelentési variációk az "X" megnyomása után.

Minden hirdetést „kézzel” is ellenőriznek a Facebooknál, ezért tart olyan sokáig a folyamat.
Ennek (és a sok visszautasításnak) ellenére sokszor átcsúsznak olyan hirdetések, amik másoknak zavarók lehetnek.

Ilyenkor, ha valakit zavar egy hirdetés (de tulajdonképpen bármilyen tartalom a Facebookon), akkor van lehetőség ezt jelenteni.
A hirdetés esetén a hirdetés jobb felső sarkában megjelenő X-re kattintva.

Ilyenkor a Facebook megkérdezi, miért nem akarod, hogy megjelenjen a hirdetés.
Míg a válaszok egyik részét a hirdetési rendszer, illetve a Te profilod finomítására használja, az olyanokat, amik valamilyen zaklató kategóriába tartoznak, azokat gyakorlatilag azonnal kivizsgálja.
A zaklatás, szexuális téma, sértő tartalom azonnali vizsgálatot jelent.

És igen, talán meglepő, de tudnak magyarul a Facebooknál, az ilyen ügyekben lefordítják a témát, és eldöntik, valóban indokolt volt-e a feljelentés.

Érdekes módon, míg a zaklatás/szexualitás/sértő tartalom esetén akár egy jelentés is vizsgálatot eredményezhet, addig egy oldal, vagy egy poszt jelentésénél el kell érni egy bizonyos küszöbszámot, arányszámot a jelentéseknek ahhoz, hogy a Facebook foglalkozzon vele.
De egy arány után a jelentett oldalakkal, kampányokkal, posztokkal is fog foglalkozni a Facebook.

Egyszerűnek tűnik, de nem az, ezt lássuk be, remélem kicsit segített tisztázni a dolgokat ez a cikk.

Ha többet szeretnél tudni a hirdetések szabályozásáról, akkor ez való Neked:
Facebook hirdetési szabályok példákkal angolul: Learn the Rules

Ha pedig valami nem világos, akkor ne felejtsd el, gyűjtjük a kérdéseket, amit majd fel fogunk tenni a Facebooknak.
Tedd fel őket ennek a cikknek a hozzászólásai között, vagy Facebook bejegyzésünk hozzászólásai között!

Ha pedig tetszett a cikk, vagy úgy érzed valakinek a hasznára válik, akkor megköszönjük, ha lájkolsz és pluszegyelsz!

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük