A Facebook már korábban bejelentette, hogy az iOS14-en egy „edukációs” képernyőt fog megjeleníteni, mielőtt felugrik az Apple engedélykérő felülete. Az edukációs képernyő tartalma azonban változott kicsit. Bekerült egy olyan mondat, ami arra kéri a felhasználókat, hogy segítsék ingyenesen tartani a rendszert.
Ez persze a hazai és a nemzetközi sajtóban komoly visszhangot váltott ki, újra előbújt a fizetős Facebook réme a sötétből. Kiegészítve azzal, hogy 2019-ben a közösségi platform főoldaláról lekerült a „fizetős és az is marad” szlogen, így hamarosan már biztosan fizetnünk kell a Facebookozásért.
Tényleg fizetnünk kell majd?
Valószínűleg nem. Az alap funkciókért biztosan nem.
Ha másért nem, azért, mert komoly jogi problémákkal nézhetne szembe a Facebook, hiszen 2019 nyaráig azzal az üzenettel húzta be a felhasználókat, hogy ingyenes lesz a rendszer mindig. Biztos, hogy sokan megtámadnák, ha hirtelen havi díjat kezdene szedni.
Más kérdés, hogy lesznek-e olyan szolgáltatásai a rendszernek, amikért fizetnünk kell?
Lássuk be, ez nem lenne példa nélküli. Sok online platformon kell fizetnünk különböző szolgáltatásokért.
Gondoljunk például a YouTube-ra, amelyik például reklámmentességet (nem adatgyűjtés mentességet!) ad többek között havi díjért cserébe. A LinkedIn számos eltérő csomagot kínál a sales-esektől a HR-esekig több célcsoportnak. Egyébként a Facebook-on is voltak olyan funkciók korábban, amikért fizethettek a felhasználók. Ilyen volt például az apróhirdetés. Persze az sem kizárt, hogy azokból a szolgáltatásokból lesz több, amiből a Facebook jutalékot kap, mint például a Fizetős Online Események.
Összességében biztos, hogy a Facebook növelni fogja a hirdetésen kívüli bevételszerzést, de biztos, hogy nem lesz az egész rendszer fizetős.
…egyébként baj lenne ha fizetnénk?
Furcsa kérdés, nyilván baj. Ha eddig ingyenes volt, akkor miért kéne fizetni???
De gondoljunk bele kettő kérdésbe!
A Facebook fenntartása, fejlesztése nincs ingyen. Ha a reklámbevételek csökkennének, valamiből fedezniük kellene. Bár hosszú távon nem hiszem, hogy jelentősen csökkennének a cég bevételei.
Érdemes megfontolni azt is, mennyi különböző szolgáltatást ad nekünk a Facebook ingyen! Olyanokat, amikért egyébként fizetni kellene. Ingyenes csevegő, ingyenes kép megosztó, ingyenes videó konferencia, ingyenes apróhirdetési oldal, hogy az alap funkciókról ne is beszéljek.
Persze a trükk az, hogy ez most sincs ingyen. Az adatainkért, a figyelmünkért és az időnkért kapjuk. Ezekből megy a fejlesztés és az új, kényelmes szolgáltatások biztosítása.
Jelenleg legalábbis ez az üzlet: mi időt és adatot adunk a Facebooknak, cserébe videóhívást, képmegosztást, üzenetküldő rendszert kapunk, plusz időtöltési lehetőséget.
Az Apple lépése, illetve az adatvédelmi trendek általában ezt az üzleti modellt támadják, aminek nyilván lesz eredménye. Például az, hogy a kevesebb adatot és a kevesebb időt némi előfizetési díjjal kell kiegészítenünk ha a különböző extra szolgáltatásokat akarjuk majd használni. Jobb, ha megbarátkozunk a gondolattal.