A Clubhouse az idei évben robbant be a köztudatba, mint egy könnyen használható élő beszéd platform. Ahogy ez ilyenkor lenni szokott, a többi nagy platform is elkezdett mozgolódni hasonló irányba, a Facebook pedig be is jelentette a saját konkurenciáját – sok más hang alapú megoldással együtt.
Live Audio Rooms – a Clubhouse Facebookos megfelelője
A Facebookon Live Audio Rooms néven érkezik az a megoldás, aminek keretében a felhasználók élő beszélgetéseket tudnak követni. A bevezetés több lépcsőben fog történni.
Először egy teszt keretében a csoportok kapják meg az új lehetőséget, mert a Facebook szerint a közösségekhez illik legjobban ez a formátum. Velük együtt kapják meg az Élő Hang Szobákat (vajon ez lesz a neve?) a közszereplők, hiszen náluk is jó lehet egy olyan formátum, ahol több közszereplő tud élőben beszélgetni egymással, miközben sokan hallgatják őket. Nyárra pedig minden Facebook, pontosabban Messenger felhasználó képes lesz a Live Audio Rooms funkció segítségével beszélgetni az ismerőseivel csoportosan. Kíváncsi vagyok, ez miben lesz más, mintha most egy Messenger Szobában mindenki kikapcsolná a kamerát…
Érdekes egyébként, hogy nem ez lesz a Facebook első próbálkozása ezen a hang alapú vonalon, hiszen pár éve a Live-oknak készítettek egy Audio Live vonalat, de akkor még nem volt erre elég nagy nyitottság a közösségben.
A lényeg, hogy hamarosan mindenkinek lehetősége lesz a videótól való félelem nélkül adásokat indítani, illetve hallgatni mások beszélgetéseit.
Bevételek a beszélgetések után
A Live Audio Rooms indulása után a Facebook lehetőséget nyújt a bevételszerzésre is. Egyrészt a tartalomgyártókat lehet díjazni csillagokkal, másrészt pedig itt is várható a fizetős események megjelenése. A tervek szerint lehetőség lesz egyszeri fizetésre és előfizetések indítására is. Egy beszélgetés sorozat szervezéséhez ez különösen jó lehetőségnek tűnik.
Podcastok a Facebookon
A podcast egyre jobban elterjedt, egyre jobban virágzik, itthon is sokadik reneszánszát éli. A Facebookon már most is több, mint 170 millió ember követi különböző podcastek oldalait, és 35 millió ember a tagja podcastek köré szerveződött csoportoknak. De ha valaki hallgatni szerette volna kedvenc podcastját, el kellett hagyni a platformot.
Ez fog változni, hiszen pár hónapon belül a Facebook appból közvetlenül is le lehet játszani a podcasteket. Sőt, új adások és új műsorok felfedezésében is segíteni fog a Facebook. Ez kényelmesebb lesz majd a felhasználóknak, jó lehetőség a bővítésre a platformoknak. Persze számíthatunk arra is, hogy a podcastek gazdái így még többet fognak költeni hirdetésre a Facebookon, a többi podcast platform pedig komoly konkurenciát kap.
Soundibtes – új közösségi audió formátum
Viccek, rövid történetek, megható sztorik áraszthatják el hamarosan a Facebookot – most már tisztán hang alapon is. Ezt fogja segíteni az új formátum, a Soundbite. A rövid audio posztokat egyelőre néhány kiemelt tartalomgyártóval/influenszerrel teszteli a Facebook, de hosszabb távon mindenki számára elérhető lesz.
Hangstúdió a zsebünkben
Annak érdekében, hogy a különböző hang alapú megoldásokat bárki létre tudja hozni, a Facebook több olyan megoldást fejleszt, amelyik a tartalom előállításban segít. A mesterséges intelligenciát is használó környezet segít majd abban, hogy könnyebben készítsünk audió tartalmat közvetlenül a Facebook alkalmazáson belül. Több -egyelőre még nem részletezett – funkció kerül be az alkalmazásba a hang keveréstől és a hang átalakítástól kezdve a beszéd írott szöveggé alakításáig. A Sound Studioban felvételeket is készíthetünk, de használhatók lesznek a Facebook hanggyűjteményében (Sound Collection) található tartalmak is.
A podcastek terjedése az elmúlt években és a Cloubhouse berobbanása jól bizonyítja, hogy a videó mellett az audio tartalmakra is van igény, hiszen ez sok előnnyel rendelkezik. A Facebook úgy tűnik komolyan gondolja, hogy ezen a területen is komoly játékos lesz. Kíváncsian várjuk az eszközöket, mert ígéretesek lesznek ezek a cégek számára is.