Mindig nagyon fontos és érdekes kérdés, hogyan lehet a Facebook marketinget mérni.
Mi az ami ténylegesen azt mutatja, hogy eredményes, és mi az ami nem igazán használható?
Találtam egy cikket, ami 10 KPI-t (Key Performance Indicator – 10 kulcsfontosságú mutató) elemez, amik a Facebook marketingben fontosak lehetnek, amik megmutatják egy Facebook oldal minőségét.
A végén lesz egy táblázat is, ami két szempont szerint vizsgálja a különböző mutatókat: a teljesítmény mérés és az összehasonlíthatóság szerint.
De nézzük először a mutatókat sorban!
1. Rajongók száma
Ezt mindenki ismeri, mindenki meg tudja nézni egy másik oldalnál. Sőt még a változást is.
Alapvetően ez egy nagyon megtévesztő szám, hiszen csak annyit mutat, hogy eddig hány embernek sikerült legalább egyszer felkelteni az érdeklődését. Ráadásul ha ez (egy rossz) nyereményjátékkal történt, az sem biztos, hogy tudják a rajongók, hogy kit lájkoltak.
2. A rajongói szám növekedés
Mivel egy rossz kétes értékű mérőszámon alakul, kérdés, hogy mekkora az értelme, még is sokan ennek a változásával villognak. Minősíteni ezzel önmagában nem lehet.
3. People talking about this – ennyi ember beszél róla
A Facebook ezzel a számmal próbálja a Facebook oldalak minőségét megmutatni, bár ez önmagában csak az oldal rajongók Facebookon belüli publikus aktivitását mutatja meg.
Vagyis azt, hogy mennyire tudod rávenni a rajongókat arra, hogy beszéljenek az oldalról, de ez nem jelenti azt, hogy ők később a vásárlóid lesznek.
Mindenesetre ez a szám már lehet egy közbelső lépés, és egy érdekes mutató.
4. Engagement – aktivitás
A lefordíthatatlan nevű mutató szám már nagyon hasznos lehet, de különböző módon lehet számolni.
Az eredeti cikk azt mondja ugyanis, hogy erre nincs a Facebooknak saját mutatója, ami nem teljesen igaz, ugyanis van egy Engaged user nevű szám a statisztikákba, bár ez csak posztonként tekinthető meg. Viszont ez rejtett, ezért ha össze akarjuk hasonlítani a mi oldalunkat egy konkurens oldallal, akkor kalkulálnunk kell.
Az egyik gyakori aktivitási mérés a rajongó szám és a beszélnek róla mutató aránya, a másik pedig a az adott időszak rajongó szám és a bejegyzésekre érkezett reakciók aránya.
A valódi kommunikációs aktivitást az utóbbi, míg a Facebook értelmezése szerinti aktivitást az előbbi arány mutatja.
5. Reach – elérés
A Facebook megmutatja nekünk posztonként és oldal szinten is, hogy mennyien látták a bejegyzéseket.
Ígéretes, bár van ebben egy kis hiba: egyrészt az elérés annyit jelent, hogy ennyi embernek jelent meg, értelemszerűen nem olvasást jelent.
A másik és nagyobb gond, hogy nem tudni pontosan hol jelent meg. A hírfolyamban, a tickerben, egy hirdetésben, egy weboldalon a Like boxban…
Szóval ezt óvatosan kell kezelni, bár az új hírfolyam megjelenése után már talán reálisabb lesz a kép, mivel ott gyakorlatilag kinyírják a tickert.
6. Bejegyzések száma
Ez sem minőségre utal, de ha összehasonlítjuk más, ugyanilyen területen dolgozó Facebook oldallal az oldalunkat, és megnézzük mellette az aktivitási számokat, lehet belőle következtetni.
7. Válaszadási arány és idő
Egy Facebook oldal akkor kezd igazán közösségi lenni, ha a rajongók elkezdenek kérdéseket feltenni. De ez csak akkor kerek, ha a cégek válaszolnak is a rajongói hozzászólásokra, vagy legalább is valahogy kezelik őket.
Válaszadási arány az oldal típusától függ, az lenne jó, ha mindenre válaszolna a cég, de van amikor ezt nem lehet megtenni.
A válaszadási időre az ökölszabály, hogy 24 órán belül érkezzen válasz.
8. Forgalom a weboldalra, a blogra vagy a webáruházra
Nagyon sok Facebook oldal esetében az egyik legfontosabb cél, hogy irányítsunk forgalmat a weboldalunkra.
Egyébként szerintem ez kiemelten fontos terület, ezt szinte mindenkinek érdemes követni.
Ebben segít a Google Analytics, vagy a különböző linkrövidítők is.
9. Hirdetési érték
Fogós kérdés, hogy hirdetési értékben kifejezve mennyit ér egy rajongói tábor, de bizonyos esetekben szükség van erre az összehasonlíthatóság miatt.
Ezt több szempontból lehet kalkulálni, például ha az elérést úgy tekinted, mint egyfajta banner, vagy display hirdetés megjelenést.
Így tudsz kalkulálni, hogy az állandó jelenlét amit elérsz a Facebook felhasználóknál mennyibe kerülne másik hirdetési rendszerekben.
10. Érzelmi szint
Ez különösen nehezen mérhető, igazán jó automatikus eszköz erre talán még angolul sincs, pedig fontos lenne tudni, hogy a Facebook kommunikáció, főleg ha éppen a saját márkáról kommunikálunk milyen érzelmi hatást vált ki a rajongókból.
Pozitívak a rajongóink, negatívak, esetleg semlegesek?
Ha máshogy nem, kézzel lehet elemezni egy excell táblában egy „kis” manuális munkával, vagy ennek a megkönnyítéséhez igénybe lehet venni speciális elemző rendszereket is.
Ami kimaradt:
Az eredeti cikkből szerintem két nagyon fontos mutató kimaradt, ezért kell, hogy pár szót ezekről is írjak.
11. Feliratkozók
Vagyis mennyi hírlevél feliratkozót lehet gyűjteni a rajongótáborból?
Ez mindenképpen fontos, főleg akkor, ha célzott és finom módszerekkel gyűjtjük a rajongókat, nem pedig széles körben terjedő, márkához nem igazán kötődő nyereményjátékokkal.
12. Konverzió
Azoknál a Facebook oldalaknál, ahol az értékesítés támogatás is az üzleti modell része, a rajongók közül érkező konverzió is nagyon fontos mutatószám, ennek mérésére is érdemes nagy hangsúlyt fektetni.
Az összefoglaló táblázat pedig ez.
Szerepel benne, hogy a 13 fontos mérőszám mennyire hasznos a saját teljesítményük elemzése szempontjából és az is, hogy mennyire tudjuk használni őket arra, hogy összehasonlítsuk a Facebook oldalunkat a konkurens Facebook oldallal, illetve az is kiderül, melyik mérőszámot honnan tudjuk előbányászni.
Megjegyzés: pár pontszámot máshova raktam, mint ami az eredeti cikkben volt.
Szerintetek melyik szám a legfontosabb a fentiek közül?
Esetleg egy olyan, ami kimaradt?
Írjátok meg a hozzászólások között!