Beszéljünk a Talking Aboutról! [videó]

Facebook oldal: ennyien beszélnek róla

Neked mennyien beszélnek? (és mit mondanak?)

A Talking About szám ma már ott van a Like mellett a Facebook oldalakon.
Azt mondja el, hogy az emberek mennyit beszélnek a Facebook oldaladról.
Legalább is a Facebookos értelemben mennyien beszélnek.

A Facebooknál szerint ugyanis akkor beszél valaki az oldaladról, ha a következő tevékenységek valamelyikét csinálja:

  • Éppen rajongó lesz, vagyis lájkoolja az oldalad
  • Lájkol egy bejegyzést
  • Hozzászól egy bejegyzéshez
  • Megoszt egy bejegyzést
  • Bejelentkezik az oldalra mobiltelefonon (helyoldalnál)
  • Ajánlja a helyoldalad
  • Válaszol egy kérdésre
  • Megoszt valamit az oldalad Timeline-ján
  • Csatlakozik egy eseményedhez
  • Említi az oldalad egy bejegyzésben
  • Bejelöli az oldalad egy fényképen

Ez a szám általában a töredéke a rajongói számnak.
Jó esetben 5-10% között van, és az az igazság, hogy ( főleg speciális témájú és nem tisztán szórakoztató célú oldalak esetén) nagyon nehéz tartósan 5-10% fölött tartani.
Főleg, ha az oldaladhoz kapcsolódó tematikus kommunikációval próbálkozol.

Amikor a Talking About megugrik

Ez a szám azonban néha megugrik.
Néha elkezd szárnyalni, és egy időre sokkal több lesz, mint korábban volt.
Ez általában három esetben fordul elő:

Az egyik, amikor új az oldal, és sokan csatlakoznak hozzá, sok új rajongója lesz.
Mivel a Talking About (ennyien beszélnek róla) szám tartalmazza az új rajongókat, ezért egy új oldalnál, főleg az első héten gyakran 90% fölötti az arány.
De ez csak egy hétig tart, mivel itt a Talking About érték csak 7 napot vesz figyelembe.

A másik, ami gyakran előfordul az, amikor egy oldalon elkezd futni egy komoly kampány. Egy alkalmazás, ami virulensen terjed, hirdetés, ami új rajongókat hoz az oldalra.
Ilyenkor a Talking About számot növeli az új rajongók csatlakozása és a kampány körül történő kommunikáció az oldalon.
Például amikor sokan odaírják egy kampány bejegyzéshez, hogy “osztva”. 🙂

A harmadik gyakori eset, amikor egy bejegyzés nagyon jól sikerül.
Amikor tényleg virulensen terjed.
Amikor felraksz egy jó képet, egy viccet, egy vicces videót, vagy bármit, ami túllép az oldalad keretein, és el kezd terjedni a Facebookon.
Ilyenkor a rajongóid ismerősei is megosztják, lájkolják, hozzászólnak.
Ez az igazi Facebook hatás, az történik, amire a Facebookot kitalálták: terjed az információ a kapcsolati hálókon keresztül.
Ez az információ pedig átviszi magával az oldalad nevét.
Ilyenkor könnyen megnő a rajongói szám is, de a talking about szám növekedését a sok megosztás, lájk és hozzászólás adja.
Nem akarok belemenni abba, hogy az ilyen vírusos terjedés mikor és kinek jó, ez egy másik bejegyzést érne, most csak a lényeg az, hogy legyél tisztába azzal, hogy mi történik.

A statisztika segít

Abban, hogy tisztába legyél a dologgal, hogy miért ugrott meg a talking about szám, és megtudjad “tanulni”, ki tudjad tapasztalni, hogy mikor, mit érdemes csinálni, a Facebook segít valamelyest.

Egyszerűen arra van szükség, hogy nézd meg az oldalad statisztikájának Talking about fülét, és a bal alsó sarokban a talking about görbe fölött a legördülő menüben kattintsd végig a lehetőségeket.
Nézd meg, melyik típus az, amitől változik a talking about!
Új rajongóktól?
Egy kérdéstől?
A folyamatos kommunikációtól?

Ha megtudod, egyrészt kiderül, hogy mennyire stabilan tudod növelni illetve magasan tartani a talking about-ot. Másrészt megtudod, mennyire örülhetsz. 🙂

Ha ugyanis egy jó kis kampány közepén vagy, amitől a talking about szám szárnyal, hiszen jönnek az új rajongók, az rövid távon jó.
De ha közben például a Talking about “stories from Your post” blokkja nagyon kicsi, az nem jó.
Ez ugyanis azt mutatja meg, hogy mennyien reagálnak a bejegyzéseidre.
Azt, hogy mennyire vagy képes rávenni az embereket, hogy lájkoljanak, hozzászóljanak megosszanak.

A talking aboutról és annak elemzéséről csináltam egy videót, nézd meg itt, hogy mit és hol keress, mi, mit jelent!

Pár gondolat a talking about elemzéséhez

Ha azt látod, hogy az új rajongóktól nő a szám, az szuper, hiszen minden új lájk esélyt ad arra, hogy új emberekhez jusson el az oldalad neve.
De ha ez a rajongó szám növekedés hirdetésből jön, akkor azt is ki kell találnod, hogyan kösd magadhoz az új rajongókat, hogy vedd rá, hogy tartósan aktívak maradjanak.
Ugyanis ha nem maradnak tartósan aktívak, akkor nem csak a talking about szám nem nő, hanem az Edge Rank is csökken, aminek az a következménye, hogy az oldalad bejegyzése nem fog megjelenni a rajongóid egy részénél.
Meg persze azt is végig kell gondolnod, mire elég és meddig tart a hirdetési keret…

Ha azt látod, hogy a talking about nagy része a “sories form Your Post” blokkból jön, az nagyon jó. Talán a legjobb.
De ha nagy ingadozást látsz, akkor részletesen vizsgáld meg a posztjaidat!

Ha ugyanis csak pár hetente egy-egy bejegyzés az ami nagyon sok megosztást jelent, akkor derítsd ki mi jellemző ezekre a bejegyzésekre!
Miért voltak sikeresebbek mint a többi?
Napszak? Téma? Típus? Esetleg ezeket hirdetted és ezért több embert értek el?

A lényeg: néha elemezd a számokat egy kicsit.
Nézd meg, mi volt hatékony, mi hozott több megjelenést, nagyobb talking about-ot, több rajongót, és ezek segítségével tervezd meg azt, hogy mikor és mit fogsz kommunikálni.

Ha pedig van ötleted, van jó tapasztalatod azzal kapcsolatban, mivel lehet a talking about-ot tartósan növelni, azt oszd meg velünk!

Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is! ;-)