Nagymamám kitaláltat a kilencvenes évek elején, hogy a nyugdíjas életmód színesítéseként kiadja a balatoni telken levő házat turistáknak.
Bár a nagy német hullámon addigra túl voltunk, és a ház sem volt olyan közel a parthoz, mindig akadtak vendégek.
Egyszer az egyik vendég – a neve legyen Hans, mert az ilyen sztorikban mindig kell nevet adni az embereknek – mesélte, hogy mennyire szereti a Balaton partot, már sokadszor vannak itt, de a kereskedőkkel és a vendéglátósokkal nincs kibékülve.
Ugyanis már többször előfordult, hogy átverték, és erre csak később jött rá.
Volt olyan, hogy Hans csak otthon tudott dühöngeni amikor rájött, hogy mennyivel többet fizetett egy számláért, de addigra már nem tudott mit tenni.
Az igazság szerint nem csak a német vendégek, a magyar turisták sem tudtak akkor sok mindent csinálni. Kevesen mentek vissza az asztalra csapni, ráadásul sok lángosos, pizzás, kürtöskalácsos csak egy nyáron volt egy helyen, ahol megszedte magát, tudván, hogy jövőre már máshol garázdálkodhat.
Gondolom Te is ismersz sztorikat a balatoni vendéglátósokról. Viccek, sőt még filmek is születtek a témáról.
Annyira beégett ez a köztudatba, hogy még ma is hallunk olyat, hogy „nem is olyan drága ez a Balaton, mint amennyire gondoltuk”. Pedig már 20 év eltelt azóta, hogy Hans panaszkodott nagymamámnak.
Azóta sokat változott a világ.
Akkor egy vendéglátós játszhatta az egy nyári meggazdagodós játékot, hiszen ha következő évben nem ment vissza egy turista, az pont nem érdekelte.
Viszont ma már nem ilyen egyszerű a kérdés.
Ma ha valaki egy idegen országba érkezik, már előre tájékozódik a Tripadvisorból, de lehet, hogy a vendéglők előtt a Foursquare-t hívja segítségül, vagy megnézi a Facebookon, hogy melyik éttermet hogyan díjazzák.
De így tesz sok belföldi turista, vagy helyi vendég is.
Az ebéd vagy a vacsora pedig sokaknál nem a számla kifizetésével ér véget, hanem azzal, hogy kiírják Twitteren, hogy milyen volt az étterem, vagy értékelést írnak egy másik közösségi hálózaton.
De lehet, hogy addigra már fotókat raktak fel az Instagramra a szépen feltálalt ételről vagy a hajszálról a desszerten.
A világ megváltozott.
Az üzleti élet megváltozott, vagy legalább is változik.
Meggyőződésem, hogy sokszor jó irányba, mert egy tisztulási folyamatot látunk, ami nagyban köszönhető az internetnek és a közösségi médiának.
Ma már egy lángosos, ha átvágja a vendéget rengeteg negatív visszajelzést kap azonnal, ami rögtön befolyásolhatja azt, hogy mennyi új vendége lesz másnap.
Ahogy ez fordítva is működik: ha valaki jó minőségű szolgáltatást nyújt – legyen az étterem, vagy sportáruház – azt is jelzik az emberek a közösségi felületeken. Ez pedig szintén befolyásolja a vásárlási döntést.
A közösségi média és az internet segítséget nyújt sok helyen a gazdasági megtisztulásban is (és talán a növekedésben is?).
Nem vagyok naív, tudom, hogy ez önmagában általában kevés, de aki ügyesen él ezekkel a megoldásokkal, jó eredményeket érhet el.
Az pedig nem segít, ha valaki úgy dönt nem vesz részt benne.
Akkor is írnak egy márkáról a Facebookon vagy a Twitteren, ha nincs ott.
Akkor is bejelentkeznek egy boltba Foursquare-en, ha nincs saját kezébe az oldal.
Ezek a visszajelzések pedig – amikről talán nem is tud egy cégvezető – az új vevőket befolyásolják, vagyis ezen akár a cég sikere is múlhat.
Így gondolj a közösségi médiára.