Facebook elérés növelés pontos rajongó célzással

Magasabb elérés célzott kommunikációval [esettanulmány]

Facebook elérés növelés pontos rajongó célzással
Facebook elérés növelés pontos rajongó célzással

Az egyik Facebook bejegyzésünkben az elérések csökkenéséről beszélgettünk, amikor Szabó Zoltán egy meglepő kijelentést tett. Nekik semmit nem csökkent az elérésük, és ezt annak köszönhetik, hogy sokkal jobban célozzák a Facebook kommunikációjukat.

Ennek a kijelentésnek aztán az lett a vége, hogy Zoltán írt egy cikket, amiben elmeséli azt, hogy hogyan tudják a teljes Drink4u.hu Facebook-oldal elérését magasan tartani olyan posztokkal, amik a rajongói tábor egy-egy célcsoportja számára jelennek csak meg.

Olvassátok innentől Szabó Zoltán vendégcikkét!

Targetálni, targetálni!

Aki aktívan használja Facebook oldalát, bizonyára észrevette, hogy postjai látványosan kevesebb embert érnek el mostanában. Ez igencsak nagy probléma, de lehet orvosolni.

Az okok

A postok szűrésének okai elég egyértelműek. Több mint egymilliárd regisztrált tag és több mint 42 millió oldal létezik. Egy felhasználónak átlagosan 130 ismerőse van és 80 oldalt like-ol. Másodpercenként 700 új post születik.

Ezek elképesztő számok, még ha természetesen nem is vagyunk az összes létező oldal rajongói. Ha minden ismerősünk és minden általunk like-olt oldal üzenetéről értesülni szeretnénk, valószínűleg egész nap a neten kéne lógnunk és még az sem lenne elég. Többek között ezért kell a Facebook-nak saját post-szűrő algoritmus.

Szegmentáció

Marketingesek között van egy mondás: „A hirdetésre fordított összeg fele kidobott pénz. Csak azt nem tudom, melyik fele.” A piaci szegmentáció abban segít, hogy ezt a „felet” megtaláljuk.
Nézzünk egy gyakorlati példát. Logikus azt feltételezni, hogy pelenkát azon szülők fognak vásárolni, akik gyerekének szüksége van rá. Józan ésszel is ki lehet következtetni, hogy ez körülbelül a 25-45 év közötti korosztályt érinti, ők lesznek a célközönségünk. Így a 25 évnél fiatalabbakat és a 45 évnél idősebbeket nincs értelme megszólítanunk reklámjainkban – vagy ha úgy tetszik, postjainkban.
Erre nyújt kiváló lehetőséget üzenetünk célzása, idegen szóval targetálása.

Targetálási lehetőségek, kezdeti lépések

Hogy megértsd a továbbiakat, fontos tudni, hogy mi azonnali éjszakai ital házhoz szállítással foglalkozunk Budapesten belül. Facebook marketinggel igazán nemrégen kezdtünk el foglalkozni (ennek megfelelően még alacsony a rajongó szám), a felületet angolul használjuk.
Mikor a Facebook bevezette ezt a funkciót, nagy lelkesedéssel vártuk, hogy az saját oldalunkon is megjelenjen, de a „csoda” jó ideig elmaradt. Nemrégen jöttünk rá, hogy azt saját magunknak kell engedélyezni a Manage Permissions oldal alján, a Post privacy gating pontnál:

Bejegyzés célzás engedélyezés Facebook oldalon
Ha szeretnél olyan bejegyzést írni, ami csak a rajongóid egy részét éri el, akkor először be kell kapcsolni ezt a funkciót!

Ezek után új postjainknál a célkeresztre kattintva tudjuk előhívni a targetálási opciókat, amit továbbiakban saját példánkon fogunk ismertetni.

Célzott bejegyzés írás a Facebookon
A célkeresztre kattintva tudod kiválasztani, hogy melyik típusú rajongód lássa a bejegyzést.

Tartózkodási hely (Location)

A legtöbb vállalkozás életben nagy valószínűséggel ez a lehetőség kerül leggyakrabban alkalmazásra. Hacsak nem egy multinacionális szervezet oldalát kezeled, legalább ország szinten limitálj. Sajnos a megyék szerinti célzás kis hazánkban nem elérhető, pedig a középvállalatoknál már biztosan nagyon hasznos lenne. Amennyiben cégedet be lehet határolni egy vagy több településre, állítsd be azokat!
Szolgáltatásunk Budapestre terjed ki, ezért összes bejegyzésünket alaphelyzetben Budapestre állítjuk be. Későbbiekben tervezzük, hogy termékeinket az agglomerációba is eljuttatjuk, ilyenkor az összes általunk célzott várost be fogjuk jelölni. Erre a Facebook lehetőséget ad, postonként 25 választott településig.

Kor (Age)

Ha a jövőben a környezetszennyezés miatt a levegő mérgezővé válna, csak kis palackokból tudnánk megoldani a lélegzést. Ez egy olyan termék, ami valóban minden korosztályt érint, de több ilyen nem nagyon van.
A „jó” kereskedő erre persze azt mondja, hogy „De hát az én termékemet mindenki használhatja!” – Természetesen. Vannak olyan emberek, akik 80 évesen maratonokat futnak, azonban a korosztályára globálisan ez annyira már nem jellemző.
Azt a – lehetőleg minél szűkebb – intervallumot próbáljuk belőni (akár józan ésszel, akár ingyenes piackutatási eredményekből), akiket leginkább a fogyasztóinknak tudhatunk majd.
Többségében szeszes italokat forgalmazunk, azokat is este nyolctól hajnali négyig. Már indulásnál sem tartottuk túl valószínűnek, hogy a 65 éves nagymamák hajnali kettőkor rendeljenek, így ők nem tartoznak az elsődlegesen megcélzandó köreinkbe. Az posttól, az akciótól, az adott italtól függően a kort természetesen 18 évtől 25-30-40 éves korig szoktuk beállítani.

Nem (Gender)

Mi igen szerencsés helyzetben vagyunk, hiszen esetünkben beszélhetünk női- (például Bailey’s) vagy férfi (például whisky) italokról. Mióta a targetálást elkezdtük használni, akcióinkat tudatosan úgy alakítjuk ki, hogy ez alapján is szűrni tudjuk lehetséges vásárlóinkat.

Iskolai végzettség (Educational Status)

Még nem próbáltuk ki, de minden bizonnyal rendkívül sikeres lesz, mikor direkt egyetemistáknak, főiskolásoknak kitalált, „jóárasított” ital csomagokat fogunk forgalmazni. Őket könnyebben keresve sem lehetne elérni, mint egy kifejezetten nekik kitalált kampánnyal.
Másik gondolatunk kizárólag a nagy számok törvényére alapszik, semmi másra. Egy egyetemet, főiskolát végzett ember anyagi lehetőségei nagy valószínűséggel nagyobbak, mint más társaiké. Ebből kiindulva, a prémium(abb) termékek, szolgáltatások felé nagy valószínűséggel magasabb vásárlási kedvvel rendelkeznek, mint más társaik.

Kapcsolati státusz (Relationship Status)

Kiváló lehetőség például szállodáknak, akik főképp párokat szeretnek magukhoz csábítani. Ez a lehetőség nekik olyan elemi lehet, mint nekünk a lakóhely megadása.
Ezt az opciót szintén nem volt még alkalmunk éles helyzetben kipróbálni, de alig várjuk már akár a Valentin-napot, hogy megszólítsuk a párkapcsolatban élőket romantikus italokkal vagy a bús szingliket egy ütős whisky-vel.
Külön érdemes megemlíteni a kapcsolati státuszok szintjeit, amik egyenként ki-bepipálhatóak. Ha jegygyűrűket árulnék, kizárólag az eljegyzettekre fordítanám elsődlegesen a figyelmemet.

Nyelv (Language)

A Facebook lehetőséget ad arra, hogy a beszélt nyelvekre is szegmentáljunk. Nálunk ez annyira nem játszik szerepet, de azt kérdés nélkül el tudjuk képzelni, hogy például egy nyelviskolának, idegen nyelvű képzéseknek elengedhetetlen ez a lehetőség.

Nem iránti érdeklődés (Interested In)

A targetálási opciók közül ezt értjük- és használjuk legkevésbé. Nemmel kombinálva megszólíthatóak az azonos nemükhöz vonzódók, amik jó szolgálatot tehetnek egyes szórakozóhelyeknek vagy események szervezőinek akár.

Egyéb tippek

Két dolgot szeretnék még megjegyezni, amik miatt pozitívabbak lesznek postjaid eredményei.
Az első, hogy nyugodtan postolj sokat. A szakvélemény megoszlik arról, hogy hány naponta érdemes új bejegyzést létrehozni, mi próbáljuk tartani a napi egyet. A többszöri postolást nem úgy kell érteni, hogy ezentúl tele kell szemetelni a faladat, épp ellenkezőleg.

Tételezzük fel, nőnap van.
A hölgyeknek egy izmos pasi képét raknánk ki, amint éppen átad egy díszdobozos Bailey’s-t.
Az uraknak minden bizonnyal egy Cavintont küldenénk, figyelmeztető üzenettel, hogy még véletlenül se felejtsék el az ünnepet. Ugyanarról a dologról postolunk (nőnap), de mégis két teljesen ellentétes szegmensnek, amik biztosan nem fedik egymást.

Az egyetlen tanácsunk, hogy legalább 3-4 óra (de inkább 24) teljen el az azonos – vagy egymást fedő – szegmentumoknak szóló üzenetek között. Hagyni kell elég időt arra, hogy a postok eljussanak a felhasználókhoz.

Második tanácsunk tehát a türelem. Saját tapasztalatunk, hogy eléréseink egyik felét 24 órán belül megszerezzük. Viszont a másik, ugyanilyen jelentős, felére várni kell, akár egy hetet is. Azon se csodálkozzunk, ha ennél régebbi tartalomra kapunk like-ot, hiszen azok az új kövezők, akiket igazán érdekel oldalunk, fel fogják fedezni azt, töviről-hegyire.

Bár nem tartozik a targetáláshoz, mégis érdemes beszélni az időzítésről. Nyilván nem lehet egész nap a gép előtt ülni. Mikor van pár szabad perced, előre legyárthatod a postokat, akár 3-4 óránkénti időzítéssel. Nincs is jobb érzés, mikor egy reggeli fél órás munka eredményeképpen este már jó pár like-kal lettünk gazdagabbak.

Összegzés

Természetesen csodaszer nincsen az elérés növelésére. El kell fogadni azt a tényt, hogy a Facebook nem nonprofit szervezet és bevételei nagy részét a fizetett hirdetések teszik ki. . Ha „nagyot akarunk durranni”, bizony muszáj lesz beállni a sorba és fizetni a fontosabb bejegyzéseinkért.
Saját tapasztalatunk, hogy a targetálással az elért személyek száma nem-, vagy csak kis mértékben nőtt. Ami viszont látványosan megugrott, hogy az elért személyek többször nyomnak a like és a megosztás gombokra, és megfelelően nagy rajongószámnál ezek az elért felhasználók számát is növelhetik.

Szabó Zoltán
Drink4u.hu

Források:
http://www.quora.com/Facebook-1/How-many-Facebook-Pages-are-there
http://www.digitalbuzzblog.com/social-media-statistics-stats-2012-infographic/
http://www.chacha.com/question/how-many-posts-are-made-daily-on-facebook

Ez tehát Zoltán módszere a rajongók hatékonyabb elérésére.
Neked van hasonló tapasztalatod?

Oszd meg velünk bátran!
Ha pedig tetszett a cikk, nyomj egy lájkot és pluszegyet!

[Frissítés 2012.12.05] Ha további Facebook marketing esettanulmányok érdekelnek, kattints ide, és ismerd meg a Közösségi Kalandozások – 20 marketing sikersztori a Facebookon című könyvet! Kattints ide!

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük