Most mindent megtudhatsz a rajongóidról!

 

Mit tudsz a Facebook felhasználókról?
Mit tudsz a felhasználóidról?

A közelmúltban több olyan kutatás is napvilágot látott, amik segíthetnek, ha a közösségi hálózatokban akarsz sikereket elérni.
Ennek egyik lépése, hogy ismerd meg a célcsoportodat.
Hiszen a siker nagyban függ azoktól az emberektől akiket elérsz, akikkel kapcsolatban vagy, ás attól, hogy milyen válaszokat adnak ők.

Ehhez azonban több mindent kell tudnod.
Egyrészt azt, hogy kiket érsz el, másrészt azt, hogy mikor éred el őket.
Nézzük, mit tudhatsz a célcsoportodról mit mondanak a friss kutatások!

Milyen emberekből válogathatsz?

Az NRC kutatásából kiderül, hogy milyen felhasználói csoportokból válogathatsz.
A kutatás szerint hét felhasználói csoport van, melyekre különböző mértékű és minőségű internet használat jellemző. Nézzük, melyek ezek:

Webegyes (22%): jellemzően nem használnak közösségi médiát. Ők csak az offline világban osztogatnak tanácsokat, a világhálón a passzív befogadó szerep jut nekik.
Webmásfeles (15%): A közösségi médiát átlagos mértékben használják, ugyanakkor a „user generated contentekért” nem ők a felelősek, és a tartalmak megosztása sem igazán jellemző rájuk.
Társas lénynek (17%): Jellemzőjük a kiemelkedő társasági élet: az átlagnál sokkal több ismerőssel rendelkeznek, ők maguk szervezik a találkozókat. Az online platformokat azonban csak átlagos mértékben – kiegészítő jelleggel – használják; számukra a kapcsolatok építésének és ápolásának a legfőbb módja a személyes találkozás.
Közösségi hálótárs (21%): Sok időt töltenek közösségi oldalakon, online csevegnek, megosztanak élményeket, tartalmakat, tanácsot adnak ismerőseiknek, és felhívják figyelmüket az újdonságokra. Az online közegen kívül kevés időt töltenek ismerőseikkel.
Fórumlakók (12%): imádják elmondani a véleményüket, és ezt jellemzően hozzászólások formájában teszik. Saját blogot általában nem írnak, de mások posztjaihoz – vagy egyéb internetes cikkekhez – szívesen írnak kommentet. Gyakori hozzászólásaikkal persze hatással vannak mások véleményére is, vásárlói fórumokra írt kommentjeikkel pedig az e fórumokat forrásként használók termék- és márkaválasztására is.
Csiripelő (7%): a Twitter használói tipikusan e szegmens tagjai közül kerülnek ki. Nagyon aktívan használják a közösségi oldalakat, adott esetben én-blogot is vezetnek, ám webkettes tevékenységük célja elsősorban nem a térítés és az észosztás, hanem sokkal inkább az, hogy folyamatosan apró nyomokat hagyjanak az online világban. Kifejezett sok időt szánnak arra, hogy találkozzanak ismerőseikkel.
Netes véleményvezér (6%): Az internet igazi webkettes királyai. Aktívan használják a közösségi oldalakat, általában saját blogot vezetnek, és mások blogjára vagy fórumokra írt kommentek formájában is az online közönség elé tárják gondolataikat, tapasztalataikat. Képesek arra, hogy alakítsák ismerőseik vagy online követőik véleményét, preferenciáit.

A felhasználók azonosításában, legalább is a nem és a kor alapján történő szegmentálásban segít a következő kis ábra:

Internet felhasználó csoportok
Internet felhasználók csoportosítása

Attól függően érdemes kialakítanod a kommunikációs stílusodat és a témáidat, hogy az olvasóid között melyik csoport milyen arányban van jelen.

Hiszen mindegyik olvasói csoportot más eszközökön, más megközelítéssel tudod hatékonyan elérni és aktivizálni.

Ok, már ismered a célcsoportot általában, de mit tudsz róluk konkrétan?

A Facebook segít

Nézd meg a Facebook oldaladat, és minden kiderül!
Tényleg!
Nem csak arra gondolok, hogy nézd meg, ki miket szól hozzá, és ennek alapján következtess, hanem arra is, hogy nézd meg a Facebook oldalad statisztikáját!

Facebook felhasználók demográfiai bemutatása
Kik használják az oldalad? Nézd meg a Facebook statisztikájában!

Ebből könnyen kiderül például, hogy a rajongóid (követőid?) milyen neműek és összetételűek, honnan jöttek, milyen gyakran reagálnak.

Igazi aranybánya, nem szabad kihagyni, hogy részletesen foglalkozz vele.
Ráadásul nem csak a Facebook oldalad rajongóiról árulnak el információkat a Facebook statisztikái, hanem a weboldaladat használó (illetve a weboldaldba elhelyezett Facebook elemeket, mint pl. a Tetszik gomb – használó) emberekről is megtudhatsz demográfiai adatokat.

Mikor közösségi médiázzon egy cég?

Ok, tudod, hogy kik a felhasználók, de mikor érdemes foglalkozni velük?
Volt már erről egy cikk, amelyik nemzetközi példák alapján mutatta be, milyen iparágban, mikor érdemes kommunikálni.
De most jöjjön egy igazi hazai csemege!
A Social Times két elemzést készített arról, hogy a 100 legnépszerűbb Facebook oldal növekedési adatai alapján mikor érdemes kommunikálni.

Melyik nap, és hány órakor érdemes posztolni?
A legjobb időpontok a kommunikálására: hétvégén és munkaidőn kívül

A két diagram magáért beszél, inkább a hét végén és munkaidő után érdemes erősebben kommunikálni, ha több rajongót szeretnél gyűjteni.

Rossz hír: csak hétfőtől-péntekig, szigorúan 8 és 17 óra között nem lehet hatékony közösségi marketinget csinálni!
A közösségi médiát komolyan gondolók számára tehát hosszabb a nyitva tartás.

Ne higgy senkinek!

Ezek után furcsa ezt mondani, de tényleg így van.
Sok különböző elemzést lehet olvasni, ráadásul ezek néha teljesen ellentmondanak egymásnak.
Az ok nem feltétlenül a rossz módszer, hanem az eltérő minta.
Ráadásul ezekben szinte mindig átlagolva vannak az oldalak, így az egyedi, de nagyon fontos elemek nem derülnek ki.

Éppen ezért érdemes odafigyelni az elemzésekre, érdemes ötleteket keresni, de mindig a saját tapasztalat, a saját tesztek azok, amik segítenek abban, hogy sikeresebb legyél.

Mit kell tenned hát?
Próbálkozz!
Próbálj ki több módszert, több időpontot, több stílust, és figyeld, melyik milyen eredményt hoz, melyik aktivizálja legjobban a rajongódat!
Ez lesz a saját sikered záloga!

Neked milyen tapasztalataid vannak?
Oszd meg velünk a hozzászólásokban, ha pedig tetszik a cikk, nyomd meg a Tetszik gombot, és küldd el ismerőseidnek is!

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük