A hwsw.hu azt fejtegeti a Socialmedia.com cikke nyomán, hogy a Facebook megváltozott hírfolyam megjelenítése miatt nehezebb a cégek dolga.
Hiszen nem csak az ismerőseink vesznek el a Facebookról, hanem azon oldalak üzenetei sem jelennek meg, amiknél megnyomtuk a tetszik gombot (ahol rajongók vagyunk, akár mit is jelentsen ez).
Érdekes a cikk, mégpedig azért, mert nagyon jó példája annak, hogy valóban: a Facebook önkényesen változtatja a játékszabályokat, és ha valaki a Facebookon akar marketingezni, akkor ezt el kell fogadni és kész.
A Google sem kérdez
Ez a helyzet egyébként nem új, hiszen így van ez, mióta van marketing, főleg online marketing.
Hiszen a Google algoritmus változások előtt sincs népszavazás (sokszor nem is tudunk róla), az AdWords hirdetések megjelenésének változásánál se dönthet az egyszerű hirdető (max létrehozhat egy Facebook csoportot, amiben tiltakozik).
Így ezt el kell sajnos fogadni: ha a marketingedben használsz egy platformot, akkor ehhez kell alkalmazkodnod.
Ezzel pedig elérkeztünk a cikk másik fontos megállapításához: csak egy eszközre építeni elég nagy bátorság.
Hiába csábító a Facebook 640 millió (2.8 millió magyar) tagja, nem elég, ha csak ezen éred el a lehetséges célcsoportodat.
Még két dolog
Két dologgal ezen felül fontosnak látom kiegészíteni a HWSW cikkét:
Az egyik, hogy ha van valahol esélye az IWIW-nek a fennmaradásban, akkor talán ez: beláttatni, hogy nem árt két közösségi rendszer egy piacon, főleg, ha az egyik jó előre átlátható fejlesztési koncepcióval bír (ez ugye a Facebookról nem mondható el).
Szalmaszál, de ez van.
A másik ami talán fontosabb: a Facebook nem hagyta üres kézzel a cégeket a HWSW cikkel ellentétben.
Nem csak elvette tőlük azokat a felhasználókat, akikkel nem tartják szorosan a kapcsolatot.
Kifejezetten adott nekik egy eszközt, amivel gyakran el tudják érni őket.
Egyetlen egy gond van csupán, mégpedig az, hogy ez az eszköz pénzbe kerül.
Ugyanis az új Facebook hirdetési lehetőségek között – amik „véletlenül” pont az adatlappal együtt élesedtek – találunk olyat, amivel kifejezetten a meglevő rajongók érhetők, el, ami csak azoknak jelenik meg, akik már rajongói egy oldalnak.
Új játékszabályok a Facebook marketingben?
Az új játékszabályok tehát ezek:
- ha meg akarsz jelenni az oldalad üzeneteiddel a rajongóid hírfolyamában, akkor érd el, hogy gyakran lépjenek veled kapcsolatba.
- ha máshogy ezt nem tudod megtenni, akkor fizess a hirdetésekért, amik ismét játékba hozzák őket.
- ha nem tetszik, nem gond, keress más megoldást, hiszen a Facebook is csak egy eszköz a sok közül.
Azt hiszem, ezek után biztosan elfelejthetjük a „Facebook oldalak fizetősek lesznek riadalmakat”, hiszen a Facebook oldalak létrehozása továbbra sem lesz fizetős, viszont az értelmes felhasználásukért ezentúl úgy tűnik, fizetni kell.
Vagy kreativitással, vagy pénzzel.
Te melyiket választod?