Offline konverziókövetés a Facebookon

Milyen jó lenne, ha tudnánk, hogy a boltba, az étterembe, a rendezvényre érkező vásárlók látták-e a hirdetéseinket vagy nem!
Gondolom ez sokaknak eszélbe jutott már, akik nem (csak) online felületen értékesítenek.
Nos a Facebooknak is eszébe jutott, és meglehetősen régóta dolgoznak ilyen megoldáson, de eddig ezek vagy csak speciális iparágakban voltak elérhetők, vagy csak speciális hirdetőknek, vagy csak az USÁban.

Nem olyan régen azonban fontos változás történt.
Megnyitotta a Facebook az Offline Conversions API-t, és létrehozta az Offline events feltöltési lehetőséget a Business Managerben.

Offline Conversions API

Ez egy olyan megoldás aminek a segítségével a saját rendszerünket összeköthetjük a Facebookkal, így a Facebook megkapja a vásárlók információját.
Vagyis nem csak a NAV-hoz lehet bekötni a pénztárgépet, hanem a Facebookhoz is. 🙂

Az API segítségével ezt bárki megteheti a megfelelő fejlesztői tudás és hozzáférés esetén, de vannak már olyan rendszerek, amikbe ez be van építve. A LiveRail, a Marketo, az IBM, a Square és az Invoca megoldásai ilyenek például.

Offline Events

Ha a rendszerünk nem alkalmas rá, de más megoldásokkal (papíron, excel táblában, stb.) gyűjtjük a vásárlói adatokat, akkor ezeket feltölthetjük kézzel is.
Ilyenkor a Business Manageren belül az Offline sets blokkban tudunk létrehozni egy új csoportot, ahova például egy csv fájl segítségével tölthetjük fel az eseményeket.

Offline események feltöltése csv segítségével a Business Managerben.

Offline események feltöltése csv segítségével a Business Managerben.

Két típusú adatot kell megadnunk:

  1. Esemény leírás (időpont, név, érték, pénznem, vásárlói azonosító)
  2. Személyes azonosító (e-mail cím, telefonszám, vezetéknév, keresztnév, város, születésnap, kor, stb.)

Vagyis egyrészről meghatározzuk, hogy mi történt, és ez mennyi bevételt hozott, másrészt megmondjuk, hogy ki csinálta ezt.

Ha az adatokat felvisszük a Facebookba, akkor ő megpróbálja a személyes azonosítók alapján megtalálni a felhasználót. Ha ez sikerül, akkor meg tudja mondani, hogy ez az ember látta-e a hirdetésünket vagy nem.
Így pedig pontosabb képet kaphatunk arról, hogy a hirdetésünk milyen hatással van az offline történésekre.

Offline events vs. Custom audience

Ha végiggondolod a folyamatot, könnyű észrevenni, hogy a custom audience új feltöltési felülete, meg általában a logikája, mennyire emlékeztet az Offline eventsre.
Hiszen mindegyik esetben valamilyen esemény után visszük be a felhasználókat.
Valóban így van, de van egy nagyon fontos különbség a kettő között.

Részlet az offline events csv-ből. A jobb oldalon láthatók az eseményhez kapcsolódó információk, a bal oldalon pedig a személyhez kötődő azonosítók.

Részlet az offline events csv-ből. A jobb oldalon láthatók az eseményhez kapcsolódó információk, a bal oldalon pedig a személyhez kötődő azonosítók.

Ez pedig az, hogy az Offline events-nél rengeteg plusz információt adunk az emberekhez.
Az egyéni közönség (custom audience) feltöltésekor egy listába feltöltünk egy csomó embert, akiről tudjuk, hogy van bennük valami közös. Jártak például a boltunkba. Utána ezeket a listákat használhatjuk például hirdetés célzásra.
Az offline eseményeknél azonban minden egyes emberről megadjuk, hogy mikor és mit “követett el”.
Ezeknek az információknak a segítségével pedig optimalizálhatjuk a hirdetéseinket.

Az Achilles sarok…

A dolog gyenge pontja nyilván az adatok betöltése.
Ha nincs valamilyen hűségprogramunk, amiből könnyen ki tudjuk exportálni az adatokat, akkor ezeket össze kell szedni a betérő vevőktől.
Ez pedig nem minden esetben olyan egyszerű, ráadásul az adatvédelemre is figyelni kell.

Mindenesetre ez a megoldás plusz egy érv a mellett, hogy gyűjtsünk információkat a boltba betérő emberektől.

 

Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is! ;-)