9 szabályos és szabálytalan Facebook rajongó gyűjtési módszer

Facebook rajongó gyűjtés

Melyik szabályos és melyik nem?

A lájkvásárlás szabálytalanságáról szóló cikk után több olyan kérdés érkezett, ami arra utal, jobb tisztázni a fogalmakat, mi mit jelent, és melyik módszer szabálytalan.
Íme egy gyors összegzés a legelterjedtebb Facebook rajongó gyűjtési módszerekről.

1. Rajongó gyűjtés kommunikációval, tartalommal

Ha a Facebook oldal tartalma elég izgalmas, a felhasználói interakciónak (lájk, megosztás, hozzászólás) köszönhetően új rajongók jönnek.
Szabályos vagy nem: szabályos
Előnye:
olyan emberek csatlakoznak, akiket érdekel a tartalom, amit kommunikálunk. Vagyis ha olyan tartalmat kommunikálunk érdekesen, ami az iparágunkról szól, és ami a vevőknek segít, akkor a potenciális vásárlók fognak csatlakozni.
Hátránya:
vannak olyan piacok, ahol lassan fog ennek köszönhetően bővülni a rajongói tábor.

2. Rajongó gyűjtés weboldalról

A weboldalon, blogon, webáruházban elhelyezett Like boxban megjelenő Tetszik gombra kattintva a látogatók a Facebook oldalunkat lájkolják.
Szabályos vagy nem: attól függ.
Szabályos, ha a felhasználók önszántukból kattintanak a lájk gombra.
Nem szabályos, ha a felhasználók nem tudnak arról, hogy egy lájk gombra kattintanak, mert például a lájk gomb átlátszó, vagy hirdetés bezárás gombnak van álcázva. Ez az ún. Likejacking.
A szabályos webes rajongó gyűjtés előnye: ha a weboldal a célcsoportnak szól, akkor a célcsoportunk fog csatlakozni hozzánk a Facebookon.
Előnye:
ha kicsi a weboldal forgalma, kevesen fognak csatlakozni.
A nem szabályos rajondó gyűjtés előnye, hogy akár nagyon sok rajongót lehet összegyűjteni rövid idő alatt.
Hátránya:
az így összegyűjtött rajongók nem a célcsoportba fognak tartozni, ráadásul még utálni is fogják, ha rájönnek, hogy ők igazából nem lájkolták az oldalunkat.
Az így gyűjtött rajongói tábort nehéz később üzleti célra használni.
Másik hátrány, hogy az ilyen módszert a Facebook bünteti. Letiltás és ideiglenes korlátozás lehet a módszer következménye.

3. Az offline felület

Azok a cégek, akiknek sok offline megjelenésük van újságban, saját szórólapon, plakáton, prospektuson, étlapon, stb. érdemes itt felhívni a figyelmet a Facebook oldalra.
Szabályos vagy nem: szabályos
Előnye:
ha az offline anyagok a célcsoportnak jelennek meg nagy tömegben, akkor ezek a megjelenések sok új rajongót hozhatnak. Persze ehhez az kell, hogy az offline megjelenés önmagában is jól legyen kialakítva technikailag és marketing szempontból egyaránt.
Hátránya:
az offline felületeken nem mindig könnyű lájkolásra ösztönözni az eltérő környezet miatt.
Éppen ezért jó célcsoport kell hozzá és/vagy erős offline jelenlét, illetve sok offline eszköz nagy tömegben.

4. Rajongó gyűjtés hirdetéssel

A Facebook hirdetési rendszerét használva ( lehetőleg célzottan) jutunk el új emberekhez, akik közül csatlakoznak azok, akiket a hirdetés és az oldalunk meggyőzött.
Mindenféle hirdetési illetve célzási módszer ide tartozik a promote post-tól kezdve a promote page-en, a keresőhirdetésen és a jobb oldali hasábban megjelenő reklámokon át a Power Editorban (Bivaly szerkesztőben) létrehozott hirdetésekig.
Szabályos vagy nem: szabályos
Előnye:
ügyes célzással pontosan meg tudjuk szólítani azokat az embereket, akik a valódi célcsoportunkba tartoznak.
Hátránya:
mindenképpen pénzbe kerül.
Hozzá kell tenni, hogy az előző módszereknek is lehet költség vonzata, de itt közvetlenül a Facebooknak fizetünk, ami jól látható és egyértelmű kiadással jár.

5. Más Facebook oldalon reklámozva

Más Facebook oldalon érdemes megjeleníteni a saját oldalunkat, egy érdekes posztunkat vagy akár a nyereményjátékunk linkjét, főleg ha egy nagyobb oldalról van szó, amelyiken a mi célcsoportunk van ott.
Szabályos vagy nem: attól függ.
Ha ez egyfajta keresztmarketing együttműködés, vagy önzetlen információ megosztás, akkor ez szabályos.
Ha a másik oldal pénzt kér ezért, vagyis tényleg reklámról van szó, akkor szabálytalan.
Előnye:
a nagyobb oldalakról sok érdeklődőt szerezhetünk jó kommunikációval viszonylag gyorsan.
Hátránya:
hiába nagy egy oldal, ha nem témába vágó a megosztásunk, ha nem a célcsoportunk van ott, akkor hiába kapunk linket vagy ajánlást, és hiába fizetünk, kevesen fognak csatlakozni.

6. Rajongó gyűjtés alkalmazással

A Facebook oldalunkra telepítünk egy alkalmazást, amiben van egy lájk kapu.
Ilyenkor azok az emberek, akik nem rajongóink, nem férnek hozzá a lájk kapu mögött megtalálható tartalomhoz.
A tartalom lehet ingyenes információ, kedvezmény, kupon, stb. Praktikus ezeket csak olyan embereknek felajánlani, akik regisztrálnak is a lájk kapun belül. A lényeg itt az eltérő tartalom: mást látnak azok, akik rajongói az oldalunknak és mást azok akik nem. Ez fogja ösztönözni őket a csatlakozásra.
Szabályos vagy nem: szabályos
Előnye:
Ha olyan anyagot, ajándékot, kedvezményt ígérünk, ami csak a célcsoportunknak kell, akkor a célcsoportunkat fogjuk vonzani.
Ha lépcsőket rakunk a rendszerbe, pl. 1000 rajongó után újabb kedvezmény, stb. akkor a célcsoportunk hajlandó lesz aktivizálni magát, és meghívja az ismerőseit.
Hátránya:
Valahogy el kell juttatni az embereket a lájjakpuhoz. Általában nem elég ha a közösségi hatásra bízzuk a dolgot, vagyis hirdetésre, esetleg külső forgalomterelésre lesz szükség.

7. Rajongó gyűjtés lájkolós nyereményjátékkal

A Facebook oldal rajongói között vagy egy bejegyzést hozzászólói illetve az azt megosztó esetleg lájkoló emberek között, sorsolnak ki nyereményeket az oldal gazdák
Szabályos vagy nem: nem szabályos
Büntetése akár az oldal bezárása is lehet.
Előnye:
ingyenesen lehet gyűjteni a célcsoportot, a jó nyeremény pedig jó embereket vonzhat.
Hátránya:
minden szinten szabálytalan. Nem csak a Facebook szabályait sérti, hanem az adatvédelmi feltételeknek sem felel meg.
Ráadásul a játékosok is egyre jobban kiábrándulnak ebből a formátumból, a cég imidzset pedig kifejezetten rombolhatja az ilyen promóció.

8. Rajongó gyűjtés alkalmazásban futtatott nyereményjátékkal

A szabályos megoldás a nyereményjátékra a Facebookon az, ha a Facebook oldalunkra készítünk egy nyereményjátékot, és abban tudjuk az összes feladatot elvégeztetni a rajongókkal.
A nyereményjátékban praktikusan van egy lájk kapu, és kötelezően valamilyen regisztráció.
Nyerteseket ugyanis csak a regisztrált felhasználók között sorsolhatunk, éppen ezért az adatvédelemre is figyelni kell.
Szabályos vagy nem: szabályos
Megjegyzés: akkor is szabályos ez a módszer, ha például megbízunk valakit, hogy készítsen nekünk egy alkalmazást, és sikerdíjban, a behozott rajongók után fizetünk. Ettől ez még nyereményjáték lesz, nem pedig lájkvásárlás.
Előnye:
megfelelünk minden szabálynak, ráadásul leegyszerűsítjük a játékosok dolgát is, plusz tudjuk növelni a bizalmat, ami nem hátrány.
Ráadásul speciális funkciókat is tudunk beépíteni, például olyan űrlapokat, amik megkönnyítik a játékosok dolgát azzal, hogy előre kitöltött adatokkal jelennek meg, sorsjegyet, ami számolja, mennyi embert hoztak be, tudjuk ösztönözni a megosztást (kényszeríteni nem!). Akár a játékos Facebookos fényképeit vagy egyéb feltöltött adatait is fel tudjuk használni a nyereményjáték színesítésére.
Nagyon fontos az is, hogy milyen nyereményt választunk. Sokszor ezen múlik a siker.
Hátránya:
ugyanaz, mint a lájk kapunál, valahogy el kell juttatnunk az embereket az alkalmazásunkhoz, vagy az alkalmazás linkjét hozzájuk. Ez nézőpont kérdése, de mindenképpen feladat.

9. Rajongó gyűjtés lájkvásárlással

A lájkvásárlás azt jelenti, hogy fizetünk egy cégnek vagy egy magányszemélynek azért, hogy megadott idő alatt megadott mennyiségű rajongót hozzon az oldalunkra.
A lájkvásárlásra általában az a jellemző, hogy aki hozza nekünk a lájkokat, az nem mondja el, milyen módszerrel, honnan hozza a rajongókat.
Az is tipikus, hogy a megszerzett rajongók nem magyarok lesznek, sőt az is előfordul, hogy a felhasználók nem is tudnak arról, hogy rajongóink lesznek, mert például a korábban említett, szabálytalan, likejacking módszerrel csatlakoznak az oldalhoz.
Sokszor az így csatlakozott rajongók jó része nem is valódi, létező Facebook felhasználó.
Szabályos vagy nem: Nem szabályos
Előnye:
gyorsan lehet kozmetikázni a rajongói számot
Hátránya:
sok hátrányát összegyűjtöttem ezekben a cikkekben, most csak a fontosabbak:
– nem a célcsoportunk fog csatlakozni, ne várjunk sok üzleti lehetőséget az így felépített rajongótábortól!
– a Facebook megbüntetheti azt az oldalt aki így bővíti a rajongótábort. Igen, jól olvasod, nem (csak) az kap büntetést, aki szabálytalan módszerrel fizetés fejében szerez új rajongókat, hanem az is, aki fizetett azért, hogy rajongókat kapjon.
– az ilyen rajongói bázisoknál nehéz fenntartani az érdeklődést később pedig az elérést is.
Ami vagy azt eredményezi, hogy a nagyobb rajongói szám mellett a talking about kicsi lesz.
Ezért többet kell hirdetni, mint amennyire alapból szükség lenne, vagy olyan tartalmat kell kirakni, ami nem a célcsoportunknak szól.

Sok megoldás van, ezeket általában nem kizárólagosan alkalmazzuk, sőt van olyan amit nem is lehet igazából kihagyni a képből, ez pedig a kommunikáció.
A szabálytalan módszerekkel kapcsolatban pedig csak azt tudom mondani, hogy érdemes őket kétszer meggondolni.
Nem is tudom mi a kellemetlenebb, ha letiltják vagy korlátozzák az oldalunkat, vagy az, ha olyan rajongótábort építünk fel, aki nem lesz az üzleti célokra használható. Márpedig mindkét következménnyel számolni kell, ha a szabálytalan megoldásokhoz nyúlunk.

Remélem segített tisztázni ez a cikk a különböző módszerek közötti különbséget!
Ha kérdésed vagy észrevételed van velük kapcsolatban, bátran oszd meg velünk, ha pedig úgy gondolod, hasznos a cikk másoknak is, akkor nyomj egy lájkot!

Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is! ;-)