Az István a király Alföldi féle rendezése után jutott eszembe, hogy az egyik online marketinges alaptörvényt mennyire újra kell gondolni.
Ugyanis mi történt? Alföldi fogta a 30 éves darab szövegkönyvét, átültette más díszletbe, más környezetbe, gyakorlatilag csak a jelenetek felépítésén változtatott, és még is mennyire más lett az egész!
Fél ország háborog a végeredményen (az értékelésébe most ne menjünk bele itt leírtam a véleményem).
Viszont a dolog nagyon fontos tanulságot hordoz mindenkinek, aki kommunikál a mai online marketinges megoldások segítségével.
Meghalt a király, éljen a király
Szerintem nagyjából mindenki ismeri a „content is king”, vagyis a tartalom a király mondatot, amit a keresőoptimalizálás komolyra fordulása, és az online marketing terjedése óta sulykol minden magát hozzáértőnek tartó ember a cégek fejébe.
Ez a mondat soha nem volt igazabb, mint ma.
Viszont felül kell vizsgálnunk ezt az elvet ma, amikor egyszerre vagy egymás után 2-3-4 képernyőn jutnak el hozzánk a cégek üzenetei ágyban, íróasztalnál, autóban, buszon, vécén ülve.
Ráadásul nem csak a cégek gyártanak már tartalmat, hanem maguk a felhasználók is automatizált tartalomgyárak lettek, ami tovább színezi a helyzetet.
A nem is annyira új szempont, amire egyre jobban oda kell figyelni így hangzik: the context is king. Ezt nagyjából úgy fordíthatnánk, hogy az összefüggés a király.
Az a helyzet, az a kapcsolat, amivel összefüggésben találkozik az ember az általunk gyártott tartalommal, vagy azzal a tartalommal, amit mi „gyártattunk” le egy felhasználónkkal.
Miért fontos a helyzet?
Van egy kedvenc történetem, amit ráadásul úgy aposztrofálnak, hogy a világ legszomorúbb története hat szóban. Így hangzik:
“Kisbaba cipő eladó. Soha nem hordták.”
Egyébként Hemingway írta, de most nem ez a lényeg.
Észreveszel egy cselt a sztoriban?
A bevezető mondat nagyon fontos, hiszen úgy kezdi, hogy a világ legszomorúbb története, így az a bizonyos hat szó kap egy plusz töltetet, hiszen behelyeztük egy kontextusba.
De ha más lenne ott?
Például a feledékeny szülők rövid története:
“Kisbaba cipő eladó. Soha nem hordták.”
Ugye, hogy mennyit változtatott az, hogy milyen eltérő dolgot sugalltunk ugyanahhoz a tartalomhoz?
Egy másik példa, amivel talán Te is találkoztál már, amikor egy hirdetés rosszkor, rossz helyen jelent meg. Például egy repülőgép szerencsétlenségről szóló hír mellett ajánlottak repülőjegyet.
Ezért kell odafigyelni arra, hogy hol, milyen környezetben jelenik meg egy marketing üzenet, és kik, milyen lelkiállapotban fogják azt látni.
Bizonyos esetben maga a kontextus sokkal fontosabb lehet, mint maga a tartalom.
A kontextus a kommunikációban
Persze nem új ez a szempont, a legtöbben önkéntelenül is figyelnek arra, hogy megfelelő kontextusba helyezzék a tartalmaikat.
De sokan nem, és ez akár felesleges pénzkidobást is jelenthet mondjuk egy rossz helyzetben használt Facebook vagy Google hirdetésnél.
A lényeg, hogy attól függően, hogy milyen helyzetben van a felhasználónk, attól függően, hogy éppen mi érdekli, milyen eszközt használ, stb. más tartalmat mutassunk neki, vagy máshogy.
Például az alap szint, amit mindenki egyszerűen tud alkalmazni:
- Ha mobil telefonon olvas minket egy felhasználó, röviden fogalmazzunk, és mobil felületek között mozgassuk.
- Ha van egy fontos és érdekes hír, amiről mindenki olvasni szeretne (új iPhone, István a király, iskolakezdés), kapcsoljuk ezzel össze a mondanivalónkat. (nyilván nem túlerőltetve a kapcsolatot)
- Ha mobilon hirdetünk, pl. AdWords-ben, akkor tudjanak telefonszámot hívni azonnal.
- Ha a vevők látják a hirdetésünket (remarketing vagy FBX segítségével), akkor nekik mutassunk más szöveget, adott esetben adjunk más ajánlatot.
Ez csak néhány egyszerű példa, ráadásul csak a kezdet.
Hamarosan még több lehetőségünk lesz, ahogy az online és az offline megoldások egyre jobban összeérnek.
Fogunk tudni hirdetni például azoknak, akik belépnek egy boltba.
Meg fogjuk tudni szólítani azokat, akik egy városrészben vannak.
A viselhető technológiák (okosórák, okosszemüvegek) felhasználóinak egyedi üzeneteket fogunk tudni küldeni, mindig a legalkalmasabb pillanatban. Például ne a vécén ülve olvassa az éttermünk reklámját.
A cégeknek egyre izgalmasabb lehetőségeik lesznek arra, hogy minden lehetséges vevőjüknél akkor és úgy jelenjenek meg, amikor az üzenetükre a legfogékonyabb állapotban vannak az emberek.
A jó tartalmunk, jó kontextusba helyezve nagyon jó eredményeket ígér, nagyon kíváncsi vagyok, milyen új lehetőségek várnak még ránk ezen a területen! 🙂