A Facebooknak az a célja, hogy összekapcsoljon mindent mindenkivel és mindenféle dologgal online és offline egyaránt
Ezt azonban csak akkor tudja hatékonyan és relevánsan megtenni, ha megérti, hogy az egyes elemek kicsodák és micsodák.
Ha tudja, hogy az egyik elem egy weboldal, aminek van címe, leírása és domain neve, és tudja, hogy a másik elem, egy ember, akinek van kora, neme, munkahelye. Így a Facebook máris a megfelelő kapcsolatot tudja a kettejük között létesíteni.
Például a weboldal leírását és előnézeti képét mutatja meg az embernek a hírfolyamban, miután egy ismerőse nyomott egy lájk gombot.
Persze sokkal több elemmel dolgozik a Facebook.
Az emberek és a weboldalak mellett alkalmazások és események is vannak, de egyre több dolgot próbál azonosítani a közösségi portál. Könyvek, ételek, filmek is fontosak neki például, de sportot, zenehallgatást, recepteket és földrajzi adatokat is azonosít többek között.
Jogos lehet a kérdés, hogyan tudja a Facebook, hogy mi micsoda?
Az adatok aranybányája az Open Graph
Ebben segít neki a bűvös Open Graph, ami azonosítja a különböző elemeket, és a közöttük értelmezhető kapcsolatokat.
Leírja például, hogy az egyik elem egy weboldal, és elmondja, milyen tulajdonságai vannak.
Vagy leírja például azt, hogy egy másik elem egy ember, és róla is elmondja a teljesen más típusú tulajdonságait.
Ugyanezt megteszi egy könyvvel, vagy egy alkalmazással, vagy egy alkalmazásnak valamelyik eseményével kapcsolatban is.
Ha Te csak, mint privát felhasználó használod a Facebookot, akkor számodra maximum adatvédelmi szempontból érdekes ez a dolog.
Ugyanis miden, amit a Facebook profilodban megadsz (munkahely, családi kapcsolatok, profil fotó, stb.), az open graph része lesz.
A Facebook az adataidat használja arra, hogy a megfelelő módon kapcsolatba kerülj másokkal. Így tudnak például az adataid megjelenni az ismerőseinek, vagy így tudják használni az adataidat a Facebook alkalmazások, miután engedélyt adtál nekik.
De ezen kívül minden, amit egy Facebook kapcsolaton keresztül csinálsz (lájkolsz, bejelentkezel, fényképet osztasz meg, stb.) szintén az Open Graph segítségével lesz azonosítva.
A cégek és az Open Graph
Ha azonban Te üzleti célra is használod a Facebookot, és alkalmazásokat készíttetsz, vagy weboldalt üzemeltetsz, amin van lájk gomb, érdemes jobban utánajárnod a lehetőségeknek.
Ugyanis ha például azt szeretnéd, hogy a weboldalad cikkeinek lájkolása után sok ember jusson el hozzád, akkor a weboldaladat kell a megfelelő open graph azonosítókkal ellátnod.
Például minden egyes cikknek (linknek) meghatározhatsz egy előnézeti képet, vagy megadhatod az egyes blogbejegyzéseknek a szerzői adatait, de Te döntheted el azt is, hogy milyen címmel és milyen leírással jelenjen meg egy link a Facebookon belül, ha valaki megnyomja a lájk gombot.
Persze ennél sokkal több lehetőséged van.
Készíthetsz olyan alkalmazást, ami a felhasználóknak valami pluszt nyújt, aminek szívesen adnak engedélyt, és ami így újabb megjelenési lehetőséget, és újabb információkat jelent.
Ha például könyveket mutatsz be a blogodon, akkor könyv olvasással kapcsolatos elemeket és tevékenységeket azonosíthatsz az Open Graph segítségével.
Például ha az általad bemutatott könyvet a cikkedben elhelyezett csillagok (egy Facebook alkalmazás) segítségével értékeli egy olvasód, akkor ez az értékelés megjelenhet egységes formában a Facebook hírfolyamban, sok olyan új embernek, akik a célcsoportod lehetnek.
Az Open Graph, és az az adatbázis, ami a segítségével felépült, a Facebook aranytojást tojó tyúkja.
Ezek segítenek ugyanis a Facebooknak abban, hogy a felhasználóinak minél érdekesebb hirdetéseket mutasson, és abban is, hogy olyan tartalmakat jelenítsen meg rendszeresen, amiért érdemes egyre több időt eltölteni a Facebookon belül.
Ami további hirdetés megtekintésekkel jár ugye.
Ha a Facebook egy háló, ami kapcsolatot teremt emberek és a különféle dolgok között, akkor az open graph a fonál, ami a háló egyes pontjai között feszül.
Az open graph a kapcsolat maga, azonban sokkal több egyszerű kapcsolatnál.
A Facebookon az emberek az egyes tevékenységeikkel sztroikat mesélnek el másoknak.
Lájkoltak egy cikket, elolvastak egy könyvet, hozzászóltak egy recepthez egy portálon, bejelentkeztek Foursquare-en egy helyre, készítettek egy fotót vagy egy videót Instagramon, elmentek futni a Margitszigetre, meghallgattak egy dalt…
Ezek az események, történetek mind-mind az open graph akcióin keresztül kerülnek be a Facebookba. Az open graph az, aminek segítségével egyszerűen értelmezhető, egységes formában, sokszor automatizált módon oszthatjuk meg az ismerőseinkkel azokat a dolgokat, amik velünk történnek.
Ha felhasználó vagy, figyelj arra, hogy a Facebook (az open graph) segítségével kivel, mit oszt meg a nevedben.
Ha viszont cég vagy, ismerd meg az Open Graph-ot, és használd ki a benne rejlő lehetőségeket, hiszen így fogod tudni a legtöbbet kihozni a hálózatból és a Facebook kommunikációból!