A Szek.org tizedik konferenciáján arra kértek, hogy beszéljek a geolokációs alapú közösségi hálózatok hazai helyzetéről, és a bennük rejlő lehetőségekről.
Nagyon érdekes a téma, évek óta használok olyan mobil alkalmazásokat, amikkel azt láthatjuk, hogy az ismerőseink merre járnak a nagyvilágban, és nagyon sok személyes előnyt és üzleti lehetőséget is látok a dologban. (Meg rengeteg adatbiztonsági kockázatot, de ez a cikk most nem erről szól.)
Ami az egyik fő kérdés volt bennem amikor készültem a előadásra az hogy melyik nagy hálózat áll „nyerésre” itthon?
A Foursquare-nek Magyarországon 50.000 fölött van az aktív felhasználók száma a checkiners.hu adatai szerint, mégis arra tippeltem, ez lesz a nyertes, szemben a Facebookkal és a Google plusszal.
Igazam is lett meg nem is.
A preziben találtok egy táblázatot, amelyikben kigyűjtöttem pár olyan hazai helyszínt, aminek van megjelenése Facebookon, Google+-on és Forsquare-en is, és megpróbáltam ennek alapján összevetni a mobilon aktív felhasználókat.
Ami meglepett, hogy a Facebook milyen sok bejelentkezést ír, azonban tudni kell, hogy ez kicsit megtévesztő, ugyanis az asztali felületen is be tudunk jelentkezni egy Facebook helyoldalba.
Ennek alapján pedig a Foursquare az, amelyik a legaktívabb mobilos tábort tudhatja magáénak a három nagy közül, hiszen itt írtak a legtöbben tippet (az egyáltalán nem reprezentatív kutatás alapján), ráadásul sokkal valószínűbb az, hogy ezeket a tippeket mobil felületen írták egy bejelentkezés után.
Azonban nem szabad megfeledkezni más lehetőségekről sem.
Egyrészt vannak olyan geolokáció alapú közösségi hálózatok, amik bizonyos területeken fontosak.
Ilyen például a Tripadvisor, amelyik éttermek és szállodák választásában illetve értékelésében segít, és bizony itt nagyon sok értékelés van.
A preziben találtok olyan budapesti helyet, amelyik 120 negatív visszajelést kapott…
Másrészt mobil és márkaépítés viszonylatában érdekes nagyon az Instagram, ahol a bejelentkezéshez az információt a Foursquare biztosítja, de ettől függetlenül tipikusan olyan megoldás, ahol a fényképek gyakran kötődnek egy helyszínhez, éppen ezért segíthetnek a döntésben vagy az érdeklődés felkeltésben.
Néhány kiemelt helyszínnek saját hashtegje is van, ami mindenképpen érdekes szempont.
Izgalmas a Google+ is, amelyik a Google Places integrációjával minden olyan helynek, amit a térképen létrehoztak a cégek, elkészített egy saját Google+ oldalt is. Vagyis sok céget a Google vitt fel egy közösségi hálózatba egyetlen mozdulattal.
Összességében azért fontos ezekről a témákról beszélni, mert nagyon sok pénzt költünk arra, hogy odavigyünk embereket például egy boltba, egy étterembe, egy szórakozóhelyre.
Egyáltalán nem mindegy, hogy mit írnak akik odamennek, és az sem, hogy tudnak-e arról a cégek egyáltalán, hogy írnak róluk. Lehet, hogy egy cég azt gondolja, ő nincs fent egyetlen mobilos, helyalapú közösségi hálózaton sem, közben pedig százak beszélnek róla.
Másrészt pedig az sem mindegy, hogy vannak olyan weboldalak, amik nem tekinthetők geolokációs alapú közösségi hálózatnak, még is használjuk őket mobilon olyankor, amikor helyhez köthető szolgáltatásra van szükségünk. Például amikor szervizt keresünk az okostelefonunkon és egy Totalcar népítélet is befolyásolhat minket a döntésben.
Nem mindegy, hogy ilyenkor milyen véleményeket olvasok, hiszen ez nagyban hozzájárulhat abban, hogy eldöntsem, a sok konkurens, hasonló cég közül melyiket válasszam.
Ugye, milyen izgalmas és érdekes ez a téma?
Te már ellenőrizted, hogy Foursquare-en, Tripadvisor-ban vagy Google+-on mit írnak a cégedről?