A világ számos pontjáról számolnak be hirdetők arról, hogy a Meta hirdetéseik az elmúlt két hónapban elszálltak. A Bloomberg cikke több hirdetőt szólaltat meg, akik a következőket mondták:
„A digitális reklámkampányok költségeinek meghatározásához használt összes főbb mérőszám jelentősen megnőtt. Az 1000 hirdetés megjelenítésének költsége kétszeresére vagy háromszorosára nőtt az elmúlt néhány hónapban. A kattintásonkénti költség, körülbelül ugyanilyen arányban nőtt.”
„Egy marketinges hirdetési kiadásainak megtérülése (ROAS), szintén jelentősen csökkent több hirdető esetében. Carly London, aki a Once Curly nevű ügynökséget vezeti, és évente több mint 100 millió dollárnyi Metával kapcsolatos hirdetési kiadást kezel, elmondta, hogy az elmúlt két hónap során néhány fiókja ROAS-értéke 20-40%-kal csökkent.”
Hasonló trendeket látunk magyar hirdetőknél is
Sajnos több hirdetőnél hasonlót látok én is. Sőt, néhány esetben ennél is rosszabb a helyzet.
Hiába optimalizálunk, tesztelünk több célzást, több kreatívot, az eredmények csak minimálisan javulnak, és nem térnek vissza a januári szintre.
A Bloomberg cikke szerint különböző háttérbeszélgetésekben a Temut hibáztatják a Meta dolgozói. Hiszen a kínai e-kereskedelmi óriás hatalmas reklámbüdzsével robbant be a piacra, ami értelemszerűen az összes hirdető lehetőségeit befolyásolja. Ugyanakkor – a cikk szerint – a Temu költése csak 1,5%-a a teljes Meta költésének, ami önmagában kevés lehet arra, hogy ekkora hatása legyen sok hirdető eredményire.
Talán még akkor sem szabadna ekkora ROAS csökkenést eredményezni a Temunak, ha az olcsóbb termékekkel közvetlenül vesz el vevőket. Néhány ügyfél esetében én legalábbis ott is látok csökkenést, ahol a Temu nem közvetlen ellenfél.
A politikai hirdetéseknek is lehet ilyen hatása?
Viszont egy dologról nem beszélnek a Bloomberg cikkében, ez pedig a politikai költések aránya. Ez talán nemzetközi szinten nem annyira kiugró arány, de itthon kezd az lenni. Április első hetében ugyanis 149 millió forintot költöttek hirdetésre a különböző politikai oldalak. Ez a hazai hirdetési piac nagyjából 12-13%-át jelentheti.
Ha ezeket elkezdjük összeadni (Temu + Meta hirdetési rendszer hiba + politikai költések), könnyen kijöhet a minőségromlás oka.
A Meta elismerte a hibát, de…
A Bloomberg megkérdezte az ügyről Metát, aki ezt választolta:
„Hirdetési rendszerünk a hirdetők túlnyomó többségénél az elvárásoknak megfelelően működik” – mondta a cég szóvivője. „Nemrég kijavítottunk néhány technikai problémát, és a hirdetők kis mennyiségű további jelentését kutatjuk, hogy a lehető legjobb eredményeket biztosítsuk az alkalmazásainkat használó vállalkozások számára.”
Vagyis elismerték, hogy vannak gondok, de szerintük csak néhány hirdetőnél.
Reméljük hamarosan tisztázódik a dolog, és rendbe rakja a Meta a hirdetési rendszert.
Addig is lehet erősíteni a költést (és a jelenlétet) a többi platformon.
Ha ebben kell segítség, csatlakozz a Liftup Social Media Hubhoz, ahol az Instagram és a Facebook hirdetések mellett példáiul TikTok, chatbot készítés képzések is várnak, hamarosan pedig egy Google Ads alapozó képzésen is részt vehetsz.