Amióta a Google bejelentette, hogy a Chorme böngészőből ki fogja vezetni a külső sütik támogatását, sejthető, hogy a Meta Pixel (leánykori nevén Facebook Pixel) napjai meg vannak számlálva.
De meddig használhatjuk ténylegesen ezt a megoldást? És mi lesz velünk nélküle? Lesz egyáltalán olyan, hogy nélküle?
Járjuk ezt egy kicsit körbe ebben a cikkben (vagy podcast formátumban: Spotify | Apple podcast), ha pedig az implementálásban kell segítség, csatlakozz a Liftup Social Media Hubhoz, ahol egy három és fél órás, videótréning segít a CAPI beállításban, lépésről-lépésre!
Miből lett a Meta Pixel?
A Facebook Pixel nagyjából már 2013 óta velünk van, bár akkor még Konverzió Pixel volt a neve.
Az első időszakban még csak a konverziókövetésre használhattuk, de aztán célközönség építésre is alkalmas lett, sőt egy ideig még elemzői funkciók is kapcsolódtak hozzá.
De a megoldás történelmén túl sokkal érdekesebb az, hogy hogyan működik, és az, hogy miért fog fájni, amikor már nem tudjuk használni ezt a megoldást. Először nézzük ez utóbbit!
Miért baj, ha nem tud adatot gyűjteni a Meta Pixel?
Aki használja a Meta Pixelt – próbáljuk megszokni és használni, hiszen egy ideje ez a hivatalos neve – szóval a Meta pixelt használók több előnyt is élvezhetnek. A Meta Pixel által átadott adatok segítségével utol tudjuk érni a weboldalunk látogatóit, tudjuk mérni a konverziókat, és számunkra fontos emberekből építhetünk célközönséget, vagy olyan embereket kerestethetünk a hirdetési rendszerrel, akik hasonlítanak például a vevőinkre.
Ha ezt nagyon le akarjuk egyszerűsíteni, akkor a hirdetési költséget csökkenthetjük a weboldalainkon begyűjtött adatokkal. Akár az emberek elérési költsége is kisebb lehet, vagy az egy konverzióra eső költség is.
Ez mindig fontos volt, de egy olyan időszakban, amikor a közösségi platformok és a hirdetési rendszerek nem jutnak elég adathoz, még fontosabb, hogy a saját adatok ügyesen használjuk. Márpedig most pont ilyen időszak van: az adatvédelmi szabályozások szigorodásának (lásd GDPR), és a követési technológiák átalakulásának az is a következménye, hogy kevesebb adattal tudnak dolgozni a hirdetési rendszerek.
Kulcsfontosságú éppen ezért a saját adatok használata ahhoz, hogy ne essenek vissza a hirdetési eredményeink.
De a helyzet az, hogy ha a Meta vagy éppen a Google nem tud elég adatot gyűjteni az emberekről azért, mert mondjuk az Apple korlátozza a lehetőségeiket, akkor mi sem tudunk a korábbi módszerekkel elég saját adatot gyűjteni.
Vagy ha a bevezetőben említett Google Chorme-ra gondolunk: ha a Meta nem tud elég adatot gyűjteni a böngészők adatvédelmi szigorításai után vagy csak azért, mert mobilon vagyunk bejelentkezve, akkor a Meta Pixelen keresztül a mi adataink is el fognak párologni. És most érkeztünk el arra a pontra, amikor megbeszéljük, hogyan működik ez dióhéjban!
A Meta Pixel működése
A Meta Pixel ugyanis úgy működik, hogy amikor Te eljutsz egy weboldalra, akkor a böngésződ nem csak a képeket, szövegeket, videókat tölti be, hanem különböző kódokat is, amik nem látszanak. Az egyik ilyen a Meta Pixel. A Meta Pixel amikor betöltődik, lerak több cookie-t a böngésződbe. A cookie rövid karakterlánc, amivel például a Meta képes azonosítani és követni a weboldalak felhasználóit.
Itt jön a képbe a változások: ha a Google Chorme korlátozni fogja a külső sütik használatát (konkrétan betiltja), akkor a Meta Pixel, ami külső sütiként és saját sütiként is működik, kevesebb adatot fog tudni átadni. Ráadásul más böngészők már a saját sütiket is korlátozzák, mobilon pedig még nehezebben tudja azonosítani a felhasználókat Meta.
Ennek az a következménye, hogy folyamatosan romlanak az eredményeid és még tovább fognak romlani, ahogy egyre több adatvédelmi szigorítás kerül a folyamatokba.
Előbb-utóbb el fog jönni az a pillanat, hogy a Meta Pixel (és persze minden más hasonló követési megoldás) ebben a formában, egyedül használhatatlan lesz.
Kérdés, hogy például a Meta ezt hogyan fogja kezelni? Vajon hagyja csöndben kimúlni a Meta Pixelt? Vagy bejelenti, hogy például 2024 július egytől a Meta Pixel már nem gyűjt adatokat?
Ezt nem tudjuk. De a Meta Pixel napjai meg vannak számlálva, egyedül, önmagában egyre kevesebbet ér.
Miért fontos ez Neked?
Ha a marketingedben, a hirdetéseidnél használod a Meta Pixelt, nem kérdés: amint ennek a használhatósága -így vagy úgy – de drasztikusan lecsökken, a remarketing listák, a konverziókövetés, a weboldal alapú hasonmás közönségek elértéktelenednek. Ha nem használod még a Pixelt, akkor elvileg nem lesz gond, eltekintve attól, hogy talán már most is feleslegesen drágák a hirdetésied, hiszen egy nagyon fontos optimalizálási adatforrást kihagysz a képből.
A rossz hír az, hogy ha már most ls csak a Meta Pixelt használod, akkor könnyen előfordulhat, hogy kevesebb adatot gyűjtesz, ezért szépen, csöndben megdrágultak a hirdetésied. Csak ez olyan apránként következett be az elmúlt években, hogy az nem tűnt fel. Emlékezz a béka és a folyamatosan melegedő víz esetére…
De van jó hír is: itt a Konverziók API!
Van megoldás, a Meta esetében ezt Konverziók API-nak (vagy CAPI-nak, Conversions API-nak) nevezik. Ennek a lényege röviden, hogy az adatokat a Metának nem pixelek és sütik segítségével tudod átadni, hanem a szervered közvetlenül át tudja adni az adatokat a Meta szerverének. Így ha nem tudja a böngésző lerakni a sütit, semmi gond: a szerverek lerendezik egymás között.
Éppen ezért, ha feltelepíted a Konverziók API-t akkor nagyon gyorsan javíthatod az eredményeidet!
Jobbak lehetnek a hirdetési eléréseid, gyorsabban tudsz nagyobb célközönségeket építeni, eredményesebben tudsz optimalizálni, sőt, a weboldalakon kívül, például a CRM rendszerből is tudsz adatokat átadni.
Ezzel ráadásul nem kell – sőt nem is érdemes – megvárni a Meta Pixel kimúlását! Minél előbb telepíted a Konverziók API-t a Meta Pixeled mellé, annál gyorsabb fogod érezni a pozitív hatást.
Egy dologra viszont fel kell készülnöd: a Konverziók API telepítése lehet, hogy összetettebb lesz, mint a Meta Pixelé volt. A marketing rendszeredtől függően lehet, hogy csak egyetlensort kell beillesztened, de lehet, hogy webes és szerver oldali Google Tag Manager tárolókkal kell bíbelődnöd, data layerben kell adatokat átadnod, vagy akár teljesen egyedi fejlesztésre is szükség lehet.
Persze megijedni nem kell, rengeteg leírás, videó, tréning segítheti az átállást, a Liftup Social Media Hubban is találsz egy ilyet, ami három teljesen eltérő implementációt mutat be lépésről-lépésre az elméleti alapoktól az optimalizálásig.
A lényeg: a Meta pixel ideje lejárt
Egyre kisebb hatékonysággal szolgáltatja az adatokat, így ha csak erre alapozod a hirdetésied egyre nagyobb költségekkel kell számolnod. Ha nem használod se a Meta Pixelt, se a Konverziók API-t, akkor pedig messze nem használod ki azokat a lehetőségeket, amikkel megnövelheted az eredményeid és a hatékonyságod.
Azt javaslom, ne várj tovább, ellenőrizd a rendszereidet, és ha nem használsz még Konverziók API-t a Meta Pixel mellett, akkor vezesd be minél előbb. Könnyen lehet, hogy már heteken, vagy akár napokon belül is látni fogod a pozitív hatást!
Jó munkát, kezdj neki a telepítésnek minél előbb, itt kapsz hozzá részletes segítséget!
Megjegyzés: a cikket pontosítottam annak érdekében, hogy egyértelműbb legyen a Meta Pixel és a hozzá kapcsolódó sütik működése.