FaceTok lesz a Facebook új neve, így próbálja felvenni a versenyt a TikTokkal.
Ha április elseje lenne, kezdhetném így is. 🙂
Nyilván nem erről van szó a név nem változik, azon kívül azonban szinte minden.
Már régóta publikus, hogy a Meta a TikTokot tartja a Facebook és az Instagram nagy ellenfelének. Ezért erőltetik a Reelst mindegyik felületen többek között. Most azonban kiderült a The Verge cikkéből, hogy sokkal komolyabb változtatások előtt állnak a Meta platformjai annak érdekében, hogy megállítsák a TikTok előretörését. Az egész egy kiszivárgott dokumentummal kezdődött, majd a The Verge újságírója beszélgetett Tom Alisonnal a Facebook App vezetőjével. Ezekből kicsit láthatjuk, milyen lesz nagyjából a Facebook jövője. Ezt gyűjtöttem össze itt pontokban, majd pedig arra is megpróbálok választ találni, mire számíthatunk mi, cégek az átalakulás után.
Reels mindenek felett
A Facebook három fő új prioritása rövid távon:
- Legyen a Reels sikeres. A platform egyik legnagyobb hiányosságát abban látják, hogy a rövid videók készítése és fogyasztása nem elég könnyű. Ezért minden felületen ebbe az irányba fognak menni. A Feedben, a csoportokban, mindenhol.
- Világ első ajánló motor építése. Eddig is voltak ajánlások olyan szereplőktől a hírfolyamban, akiket nem követünk (kb. 11%-os arányban), de ezek elsősorban az ismerősök megosztásain alapultak. A jövőben egy mesterséges intelligencia alapú Discovery Engine (kb. Felfedező motor) fogja biztosítani azt, hogy akár aktivitás (saját vagy ismerős interakciója) nélkül is új tartalmakkal találkozzunk.
- Üzenet alapú megosztás felpörgetése. Mivel az emberek az élményeiket szívesebben osztják meg személyes üzenetekben, a Messenger (újra) erősebb szerepet kap a Facebookon belül. Az éveken át tartó szétválasztás megfordul és újra integrálni fogják az alkalmazásba a Messenger elemeit.
Átalakuló Facebook főoldal
Eddig a Facebook alkalmazás főoldala elsősorban a hírfolyamot jelentette, amiben azok a Facebook posztok jelentek meg, amiket az ismerőseink írtak, a követett oldalak publikáltak, vagy a csoportjainkban születtek.
Hamarosan ez drasztikusan átalakul. A főoldal egyfajta keveréke lesz a sztoriknak, a Reels videóknak, ezek ráadásul nem csak az ismerőseinktől, a követett oldalaktól, és a csoportjainkból fognak származni. Ezek után fognak következni azok a bejegyzések, amik a Discovery Engine ajánl, és amik érkezhetnek a Facebookból vagy akár az Instagramról is (!).
Mire számíthatunk és mit tegyünk?
Amint bevezetik a fent említett új rendszert, valószínűleg drámai lesz a különbség. De várhatólag lassú lesz a változás. Valószínűleg nem egyszerre fog lezajlani minden felhasználónál az átállás, így az eredményeinkben sem egyik napról a másikra fog megjelenni a különbség. De pár hónap után a következőkre számíthatunk:
- Nagyobb virulens terjedés: jó tartalommal, több emberhez fogunk eljutni
Ez lesz a következménye a „TikTokosodó” algoritmusnak. Több idegennek fogja megmutatni a jó tartalmainkat a Facebook, így új célcsoportokhoz könnyen fogunk eljutni tartalom alapon. De csak ha jó tartalmat készítünk.
2. Több rövid videót kell készíteni
A Reels viszi majd a prímet valószínűleg. Az új algoritmust a jelek szerint erre fogják kiélezni. Ez azt jelenti, hogy több rövid videóra lesz szükségünk. Aki még nem kezdett bele, ideje megtanulni az 1-2 perces rövid, szórakoztató videók készítését. Amikor jó tartalomról beszéltem az első pontban, elsősorban a Reels videókra gondoltam, legalábbis formátum szempontjából.
3. A követők fontossága némiképp háttérbe szorul
Ha az algoritmus az ajánlott tartalmak arányát növeli, logikusan helyet vesz el a követettektől származó posztoknak. Így arra számíthatunk, hogy az elérés még erősebben fog ingadozni, illetve nem csak ingadozni fog, de még jelentősebb különbségek lesznek az egyes oldalak között. Hiszen ha jó a tartalom, az algoritmus meg fogja mutatni a követőknek is természetesen. De ha nem, akkor a követők között sem fog terjedni és idegenekhez sem jut el.
4. Tovább fog nőni a Messenger szerepe
A korábbi irányokból is látszik, de ebből a dokumentumból is kiolvasható, hogy a Messenger szerepe erősödni fog, így a chatbotokra, az Ismétlődő Értesítésekre érdemes mindenkinek fókuszálni.
5. Erősebb fókuszt kell rakni az Instagramra
Ha hatékonyan akarjuk elérni Facebookon belül az embereket, Instagramon is jobban ott kell lenni. Ha ugyanis már a Facebook főoldalon meg fognak jelenni Instagram posztok és sztorik, akkor esélyt hagyunk ki az, aki csak a Facebook erősítésére koncentrál.
Nem tudjuk mikor indul a változás, bár pár hónapja már tapasztaljuk, hogy több ajánlás dinamikusabban jelenik meg a híroflyamban, tehát könnyen lehet, hogy már tulajdonképpen elkezdték egyes elemeit bevetni. Ahogy azt is látjuk, hogy a Reels egyre komolyabb támogatást kap Instagramon és Facebookon is. Szóval ha még nem tetted meg, itt az ideje frissíteni a terveidet.
Ebben természetesen a Liftup Social Media Hub is segíthet, hiszen itt találhatsz például több platofrmos tartalomgyártással kapcsolatos anyagokat, augusztusban pedig érkezik a Rövid videó készítés webinárium. Csatlakozz a Liftup Social Media Hubhoz és legyen naprakészebb és hatékonyabb a marketinged!