Avagy: van ahol nem lehet elég bátran becsülni.
Két hete készítettem egy becslést, ahol végiggondoltam, mire számíthatunk a az országgyűlési választásokhoz köthető hirdetések növekedésénél. Készítettem egy konzervatívabb és egy bátrabb forgatókönyvet. Ez utóbbinál abból indultam ki, hogy a választások utolsó hetében 290 millió forintot fognak elkölteni a poltikai oldalak Facebookon és 75 milliót Google-ön. Ehhez képest számoltam gyakorlatilag vissza az előttünk álló időszakot.
Ha ez valósul meg, az gyakorlatban azt jelent, hogy a Facebookon futó hirdetések nagyjából 25-35%-át csak a politikai hirdetések fogják kitenni az utolsó kampánnyal töltött hét során.
Hogy állunk most?
Most megnéztem, hogy állnak a költések, így szűk két hónappal a választások előtt.
Kiderült, hogy jócskán alábecsültem a költéseket, legalábbis az első időszakban. Ugyanis egy lassabb felfutásra gondoltam, aminek a végén lesz egy meredekebb emelkedés. Egyelőre a lassabb felfutás nem jött be, január utolsó hetében csak a Facebookon 90 / 135 millió forint ment el politikai hirdetésre. 90 ami közvetlenül pártokhoz, politikusokhoz, politikai influenszerekhez köthető vagy 135, ha belevesszünk mindent, ami besorolható valamelyik poltikai oldalakhoz. Például elemzők, média oldalak.
Ha egymásra vetítem a becslésemet és a tényleges adatokat, kiderül, hogy nem voltam elég bátor. Csupán 47-64 millió közötti sávba becsültem ezt a hetet.
Egyébként ez a 135 milliós sáv azt jelenti, hogy 10-13%-a a teljes Facebook hirdetési piacnak már poltikai témákra megy el…
Hogyan tovább?
Bízom benne, hogy csak a növekedés üteme más, nem pedig a teljes lefolyás. Remélem, az első havi számok nem azt jelentik, hogy március utolsó hetére 5-600 millió forint fog elmenni politikai hirdetésekre. De ha őszinte akarok lenni, a tendenciák alapján most ezt reálisabbnak látom, és könnyen lehet, hogy ennél sokkal többet fognak költeni a politikai oldalak.
…de miért fontosak ezek Neked?
Ha hirdetsz Instagramon, Facebookon, Google-ban, YouTube-on könnyen lehet, hogy érezted már a hirdetési árak növekedését az elmúlt hetekben. Főleg Facebookon és Instagramon.
Ez nagyban köthető a politikai oldalakhoz, akik – mint látjuk – úgy öntik a pénzt a közösségi médiába, mintha nem lenne holnap.
Viszont ez azt is jelenti, hogy változtatnod kell a hirdetési módszereiden és a stratégiádon.
Erről írtam itt korábban, de ha még több dolog gyakorlati érdekel, jelentkezz Alapozó Instagram és Facebook hirdetések webináriumunkra, vagy a csatlakozz a Liftup Social Media Hub-hoz! Mindkét helyen kapsz gyakorlati segítséget ahhoz, hogyan hozd ki a a legtöbbet a hirdetéseidből!