Hétfőn az Apple elérhetővé tette az iOS14.5-öt, amivel élesedett az a bizonyos adatvédelmi keretrendszer. Ez azt jelenti, hogy mostantól, minden alkalmazás egyszer rá fog kérdezni arra (un. ATT prompt segítségével), hogy engedélyezik-e az iPhone és iPad felhasználók a követést vagy nem. Ahol pedig nem engedélyezik, ott kevesebb adatot fog tudni gyűjteni az alkalmazásfejlesztő és a partnerei is. Ez az elv, lássuk, mik a tapasztalatok?
Amikor megjelent az új oprendszer, azonnal felraktam, és vártam, hogy rámömlenek az engedélykérő ablakok.
De nem történt semmi. Az első órákban egyedül a Viber kért engedélyt a követésre, azóta is csak 8-10 app. De egyetlen Facebookos, vagy Google-ös alkalmazás sincs köztük. A Facebook egyébként írta is, hogy hetekig tart, mire az összes felhasználónak megjelenítik az ATT ablakot, tehát ezzel nincs is gond.
Facebook és Instagram hirdetések a telepítés óta
Ahogy élesedett az új rendszer, elkezdtem tesztelni, hogyan működnek a hirdetések. Elsősorban a remarketinget figyeltem, mivel ezen a legkönnyebb észrevenni a változásokat. Ezért elkezdtem új témákban nézegetni weboldalakat a telefonomon, és figyeltem, mikor érkeznek meg a hozzájuk tartozó hirdetések.
Nos a helyzet az, hogy eddig nem nagyon jöttek.
Korábban, ha meglátogattam egy nagyobb webáruházat, órákon belül, sőt néha perceken belül megérkeztek a remarketing hirdetések. Most ez nincs. Addig, amíg az összes alkalmazásnál nem jelenik meg az engedélykérő ablak ÉS amíg nem hagyom jóvá a követést, így is lesz.
A hirdetői oldal
A Facebook elkezdett alkalmazkodni a helyzethez, és a hirdetési felületekben. Bár még nem minden bejelentett változás érvényesült, de a konverzióknál már jelzi, hogy nem biztos, hogy minden adat a rendelkezésére áll. Lead hirdetéseknél és webes konverzióknál is a következő megjegyzésekkel találkozunk az eredmények mellett:
„Ezeknél az eredményeknél esetleg nem szerepelnek az olyan emberek konverziói, akik elutasították a követést az iOS 14-ben. Bizonyos esetekben statisztikai modellezést használhatunk egyes konverziók számításához.”
De ez még csak az első fecske, a komolyabb változások még előttünk vannak.
Hogyan tovább? Induljon az emberkísérlet!
Alapvetően jónak tartom azt, hogy olyan hirdetéseket mutatnak nekünk az online platformok, amik relevánsak. Ez jobb élményt ad, de ehhez adatok kellenek. Az iOS14.5 bevezetésével fontos adatok köre veszik el. De persze ez nem jelenti azt, hogy a hirdetések meg fognak szűnni. Csupán annyit, hogy kevésbé személyre szabott hirdetési élménnyel fogunk találkozni.
Milyen ez? Mennyire zavaró? Ezt nem tudom. De kipróbálom. 🙂
Egy darabig le fogok tiltani minden követési lehetőséget, kíváncsi vagyok, mennyire változik az élmény, mennyire lesznek mások az alkalmazások. Aztán pár hét után vissza fogom kapcsolni. Így látni fogom, van-e különbség a két élmény között. Persze majd beszámolok róla.
Hogyan változtassunk a hirdetéseinken?
Erről többször is írtam már, de íme egy rövid lista:
- A domain neveinket hitelesíteni kell a Vállalkozáskezelőben
- A webes eseményeket priorizálni kell
- Fel kell készülni saját adatok gyűjtésével, mert hiányozni fognak a rendszerből információk
- Érdemes figyelni az erőforrásközpontot, mert segít a feladatok kezelésében
- Érdemes jelentkezni Facebook és Instagram Hirdetésekkel foglalkozó képzéseinkre, mert részletesen végigmegyünk a feladatokon, mindegyiken a megfelelő szinten.
Fontos változás történt, egy új korszak kezdetén állunk, ahol az adatvédelem sokkal erősebben fogja befolyásolni az online marketinget, mint eddig. Ennek első jelentős eleme – a GDPR óta – az Apple iOS14.5, de ezzel még nincs vége. Itt vannak például előttünk még a Google Chrome változásai is. Szóval nem fogunk unatkozni.