A koronavírus járvány következtében kialakult gazdasági környezet sok céget arra kényszerített, hogy változtasson az ügymenetén, a termékein és a marketingjén. Ebben az interjúsorozatban bemutatunk pár olyan céget, akik sikeresen kezelték a járványhelyzet következtében kialakuló válság kihívásait, így más vállalkozások is ötletet meríthetnek a példájukból.
A Plandurance
“A Plandurance (weboldal, Facebook ) egy olyan edzettségfejlesztő műhely, ahol kezdő szinttől egészen komoly versenyzőkig, mindenki az egyéni terhelészónái (és személyes céljai) meghatározását követően kezdi el a közös munkát edzőjével. Nem szimpla edzésterveket írunk, hanem sikeres edző-sportoló kapcsolatot építünk. Minden sportolónk egyéni intenzitásprofilja szerint kapja edzésterveit, amelyek folyamatosan naplózunk és monitorozunk. A rendszeres konzultáció során pedig feedbacket adunk a sportolónak edzésmunkájáról és a további teendőiről.” – mondta el Moós Gergely a Plandurance társalapítója, futóedző.
Hogyan, milyen helyzetben ért benneteket a járványhelyzet?
A Plandurance szakmai kalendárjában a december-január rendkívül fontos időszak. Több éves tapasztalat, hogy az újévi fogadalmaknak köszönhetően, nagyon sokan kezdenek sportolni. Keresik azokat a lehetőségeket, amelyeket a legkönnyebben tudnak az életritmusukba illeszteni.
A futás kézenfekvő választás, de megfelelő edzésterv nélkül kínlódásba fordulhat (ami megöli a kezdeti motivációt). Szerencsére egyre tudatosabb a társadalom ezen a területen is (az edukációban pedig mi is egyre nagyobb szerepet vállalunk, de erről később még beszélek).
A januári számításoknak megfelelően elkezdtek érkezni az új előfizetők, mi pedig készültünk a tavaszi versenyfelkészítő kampányokra.
Amikor a vírus miatt a korlátozásokat bejelentették, gyakorlatilag minden tervezett kampányunkat törölnünk kellett.
Mik voltak a legnagyobb kihívások a korlátozások bevezetése után?
A kampánytervek felborulása mellett azt sem tudtuk, mekkora lemondás hullámmal számoljunk. Legyünk őszinték, a futóedzéstervezés előfizetés egy plusz, nem tartozik a létfontosságú havi kiadások körébe.
Aggódtunk, hogy a friss, januári előfizetők, akiknek még nincs mély érzelmi kötődésük – mint azoknak, akik évek óta velünk vannak – visszalépnek. Féltettük a régi sportolóinkat is, nem tudtuk mit hoz a válság az életükbe.
Egy kis szerencse a kezünkre játszott és a kültéri sportolást nem korlátozta az operatív törzs, sőt kifejezetten javasolta. Az otthonukba szorult sportolóinknak pedig az edzések lettek a heti „kimozdulások”.

Milyen átalakításokat kellett tenni az ügymenetben, a termékekben, szolgáltatásokban?
Az alap szolgáltatásaink nem változtak, de új kommunikációs stratégiát kellett kidolgoznunk. A Plandurance születésnapi hete pont azon a héten lett volna, amikor bejelentették a kijárási korlátozást. Tudtuk, hogy ünnepelni, mintha éppen semmi rendkívüli nem történne a világban, nem lenne ildomos. Készültünk a tavaszi versenyekre is, különböző versenyfelkészítő akciókkal, azokat is törölnünk kellett.
A helyzetre reagáltunk, azt tettük, amiben jók vagyunk. Edzéseket terveztünk. Életre keltettük a #Fittmaradok programot, melyben 12 hetes ingyenes szintentartó edzéstervet tettünk elérhetővé, regisztráció ellenében. Annak érdekében, hogy legyen egy fórum, ahol kérdezhetnek is a bejelentkezők, nyitottunk egy Fittmaradok Facebook csoportot.
A program kellőképpen vonzó volt azok számára, akik a bezártság és az ismeretlen helyzet miatt kezdtek sportolni, de nem volt elég azoknak, akik előfizetőként velük dolgoztak. Így nem cserélték le a fizetős szolgáltatást az ingyenes verzióra.

Az újonnan érkezők pedig kaptak egy szeletet abból a világból, amit mi képviselünk a piacon. A program végén dönthetett. Egy kedvezményes ajánlattal beiratkozik előfizetőként vagy elbúcsúzunk.
A program mellett tudatosabban kezdtük használni a social media platformjainkat is. Régóta tervben volt, de a COVID-19 felgyorsította a folyamatot. Heti live műsorokat indítottunk az Instagramon, inspiráló posztokat tettünk közzé sportolóink sikertörténeteiből és a blogon is több cikket publikáltunk.
Hogyan változtattatok a marketingen?
A Fittmaradok programnak készítettünk egy landing page-et, melyen keresztül regisztrálni tudtak az érdeklődők. A regisztrálást követően pedig beengedtük őket a zárt Facebook csoportba.
Onnantól kezdve, hogy elindult a program már a résztvevők igényei alakították a továbbiakat. Figyeltünk a kérdéseikre, a véleményeikre. A vége előtt nem sokkal elégedettségi kérdőívet is készítettünk, melyből megtudtuk, hogy a bizonytalanságban keretet adtunk a napjaiknak. Sokan ez idő alatt tudták rendszeresíteni a sportot a mindennapjaikban. Egy biztos, rendszeres pont voltunk a nehéz időszakban.
Hogyan reagáltak a vevők és az ügyfelek a változásokra?
Az Plandurance sportolói bázisa alig sérült. A meglévő sportolóink közül szerencsére kevésnek alakult úgy az élethelyzete, hogy le kellett mondania az edzéstervezést. Sokan közülük már ismét velünk vannak. Akik még nem, azokkal természetesen tartjuk a kapcsolatot és a folyamatos várólista ellenére tartjuk a helyüket, hogy, amint szeretnének visszatérni, fogadhassuk is őket
A meglévő ügyfeleinkenk és az új Fittmaradok! program tagoknak mondhatjuk ugyanazt jelentette a Plandurance edzőinek fáradhatatlan munkája: rendszert és törődést a nehéz időkben. Valamit, ami mozgásban tartotta őket és, ami kiszakította őket a bezártság érzetből.

Mivel tőlünk sem pánikot vagy leállást tapasztaltak, hanem alkalmazkodást, ugyanígy reagáltak ők is. Alkalmazkodtak. Ha nem mertek kimenni, futópadra álltak. Ha nem volt verseny, házi megmérettetésen vettek részt. A legfontosabb, hogy mozogtak és élvezték is.
Mi lett a változtatások eredménye?
Sokaknak a Fittmaradok! volt a próba. Régóta „szemeztek” az előfizetéssel, de az elköteleződést a tapasztalat hozta meg. A 12 hetes programban résztvevők nagy része, már a vége előtt felvette velünk a kapcsolatot, hogy szeretne jelentkezni a várólistára, hátha mire vége a programnak be is kerül. Fel kellett vennünk egy új edzőt is.
A kollégákkal egyébként is remek csapatot alkottunk, de ez az időszak csak még jobban összekovácsolt minket. Megfeszített tempóban, erőn felül dolgozott mindenki. A felerősített online jelenlétünket megtartottuk, sőt menetközben rengeteg új ötletünk formálódott, melyek gőzerővel készülnek.
[adrotate group=”3″]
Hogyan készültök az őszre, az esetleges második hullámra?
Ahogy előző válaszomban írtam, annyi új ötletünk formálódott, hogy ezek jelentik a második hullámra való készülést is. A legfontosabb célunk, hogy továbbra is az a biztos pont maradjunk a futóknak, akik közösséget, rendszert adnak a legnehezebb időkben is és mozgásban tartja őket.
Miket javasolsz a többi vállalkozásnak a hasonló helyzetek kezelésére?
- A legfontosabb, hogy nem veszítettük el a hidegvérünket. Félni persze mi is féltünk, senkinek nem volt tuti receptje a jövőre vonatkozóan. De nem bénított meg minket. Ötleteltünk, dolgoztunk, azt csináltuk, amiben jók vagyunk.
- Nem maradtunk csöndben, kommunikáltunk. Minden csatornánkon, folyamatosan (hírlevél, blog, social media). A felszínen voltunk, nem tűntünk el a ködben és a zajban. A sportolóink erőt láttak bennünk, erre a kapaszkodóra nagy szükségük volt.
- Alkalmazkodtunk. Mi is és a sportolóinkat is erre ösztönöztük. Aki otthon szeretett volna sportolni, megoldottuk. Ha van futópad, könnyebb, ha nincs, akkor nézzük mi van vagy mire lenne szükség. Ha valakinek elmaradt a versenye, de szerette volna tudni, hogyan teljesített volna, hát az eső napra megkapta a startégiát és uccu. Háziversenyt is tartottunk, mindenki a lakóhelyéhez közel futotta a távot, amire nevezett. Minden résztvevő kapott virtuális oklevelet. Volt, aki elsírta magát. Kihoztuk a helyzetből, amit éppen ki lehetett.
Ezek a legfontosabb tippjeink: hidegvér, kommunikáció és alkalmazkodás. Ha saját területen belül sikerül az előfizetők, vásárlók felé stabilitást mutatni, akkor ők sem inognak meg. Olyan bizonytalan időkben, mint, amit a világjárvány okozott a szilárdság és az állandóság a vonzó, mert irányt mutat, amihez kapcsolódni lehet.
Az Plandurance példája is jól mutatja, milyen fontos, hogy a marketing rugalmasan reagáljon a kihívásokra, amihez persze nem árt ha tisztában vagyunk a lehetőségekkel. Ehhez kapsz segítséget előadásaink és tananyagaink segítségével. Kattints ide a részletekért!