Krízis és marketing: új ügyfelek és új munkatárs a Plandurance-nál

A koronavírus járvány következtében kialakult gazdasági környezet sok céget arra kényszerített, hogy változtasson az ügymenetén, a termékein és a marketingjén. Ebben az interjúsorozatban bemutatunk pár olyan céget, akik sikeresen kezelték a járványhelyzet következtében kialakuló válság kihívásait, így más vállalkozások is ötletet meríthetnek a példájukból.

A Plandurance

„A Plandurance (weboldal, Facebook ) egy olyan edzettségfejlesztő műhely, ahol kezdő szinttől egészen komoly versenyzőkig, mindenki az egyéni terhelészónái (és személyes céljai) meghatározását követően kezdi el a közös munkát edzőjével. Nem szimpla edzésterveket írunk, hanem sikeres edző-sportoló kapcsolatot építünk. Minden sportolónk egyéni intenzitásprofilja szerint kapja edzésterveit, amelyek folyamatosan naplózunk és monitorozunk. A rendszeres konzultáció során pedig feedbacket adunk a sportolónak edzésmunkájáról és a további teendőiről.” – mondta el Moós Gergely a Plandurance társalapítója, futóedző.

Hogyan, milyen helyzetben ért benneteket a járványhelyzet? 

A Plandurance szakmai kalendárjában a december-január rendkívül fontos időszak. Több éves tapasztalat, hogy az újévi fogadalmaknak köszönhetően, nagyon sokan kezdenek sportolni. Keresik azokat a lehetőségeket, amelyeket a legkönnyebben tudnak az életritmusukba illeszteni.
A futás kézenfekvő választás, de megfelelő edzésterv nélkül kínlódásba fordulhat (ami megöli a kezdeti motivációt). Szerencsére egyre tudatosabb a társadalom ezen a területen is (az edukációban pedig mi is egyre nagyobb szerepet vállalunk, de erről később még beszélek).
A januári számításoknak megfelelően elkezdtek érkezni az új előfizetők, mi pedig készültünk a tavaszi versenyfelkészítő kampányokra.
Amikor a vírus miatt a korlátozásokat bejelentették, gyakorlatilag minden tervezett kampányunkat törölnünk kellett.

Mik voltak a legnagyobb kihívások a korlátozások bevezetése után?

A kampánytervek felborulása mellett azt sem tudtuk, mekkora lemondás hullámmal számoljunk. Legyünk őszinték, a futóedzéstervezés előfizetés egy plusz, nem tartozik a létfontosságú havi kiadások körébe.
Aggódtunk, hogy a friss, januári előfizetők, akiknek még nincs mély érzelmi kötődésük – mint azoknak, akik évek óta velünk vannak – visszalépnek. Féltettük a régi sportolóinkat is, nem tudtuk mit hoz a válság az életükbe.
Egy kis szerencse a kezünkre játszott és a kültéri sportolást nem korlátozta az operatív törzs, sőt kifejezetten javasolta. Az otthonukba szorult sportolóinknak pedig az edzések lettek a heti „kimozdulások”.

Milyen átalakításokat kellett tenni az ügymenetben, a termékekben, szolgáltatásokban?

Az alap szolgáltatásaink nem változtak, de új kommunikációs stratégiát kellett kidolgoznunk. A Plandurance születésnapi hete pont azon a héten lett volna, amikor bejelentették a kijárási korlátozást. Tudtuk, hogy ünnepelni, mintha éppen semmi rendkívüli nem történne a világban, nem lenne ildomos. Készültünk a tavaszi versenyekre is, különböző versenyfelkészítő akciókkal, azokat is törölnünk kellett.

A helyzetre reagáltunk, azt tettük, amiben jók vagyunk. Edzéseket terveztünk. Életre keltettük a #Fittmaradok programot, melyben 12 hetes ingyenes szintentartó edzéstervet tettünk elérhetővé, regisztráció ellenében. Annak érdekében, hogy legyen egy fórum, ahol kérdezhetnek is a bejelentkezők, nyitottunk egy Fittmaradok Facebook csoportot.

A program kellőképpen vonzó volt azok számára, akik a bezártság és az ismeretlen helyzet miatt kezdtek sportolni, de nem volt elég azoknak, akik előfizetőként velük dolgoztak. Így nem cserélték le a fizetős szolgáltatást az ingyenes verzióra.

Az újonnan érkezők pedig kaptak egy szeletet abból a világból, amit mi képviselünk a piacon. A program végén dönthetett. Egy kedvezményes ajánlattal beiratkozik előfizetőként vagy elbúcsúzunk.

A program mellett tudatosabban kezdtük használni a social media platformjainkat is. Régóta tervben volt, de a COVID-19 felgyorsította a folyamatot. Heti live műsorokat indítottunk az Instagramon, inspiráló posztokat tettünk közzé sportolóink sikertörténeteiből és a blogon is több cikket publikáltunk.

Hogyan változtattatok a marketingen? 

A Fittmaradok programnak készítettünk egy landing page-et, melyen keresztül regisztrálni tudtak az érdeklődők. A regisztrálást követően pedig beengedtük őket a zárt Facebook csoportba.
Onnantól kezdve, hogy elindult a program már a résztvevők igényei alakították a továbbiakat. Figyeltünk a kérdéseikre, a véleményeikre. A vége előtt nem sokkal elégedettségi kérdőívet is készítettünk, melyből megtudtuk, hogy a bizonytalanságban keretet adtunk a napjaiknak. Sokan ez idő alatt tudták rendszeresíteni a sportot a mindennapjaikban. Egy biztos, rendszeres pont voltunk a nehéz időszakban.

Hogyan reagáltak a vevők és az ügyfelek a változásokra? 

Az Plandurance sportolói bázisa alig sérült. A meglévő sportolóink közül szerencsére kevésnek alakult úgy az élethelyzete, hogy le kellett mondania az edzéstervezést. Sokan közülük már ismét velünk vannak. Akik még nem, azokkal természetesen tartjuk a kapcsolatot és a folyamatos várólista ellenére tartjuk a helyüket, hogy, amint szeretnének visszatérni, fogadhassuk is őket

A meglévő ügyfeleinkenk és az új Fittmaradok! program tagoknak mondhatjuk ugyanazt jelentette a Plandurance edzőinek fáradhatatlan munkája: rendszert és törődést a nehéz időkben. Valamit, ami mozgásban tartotta őket és, ami kiszakította őket a bezártság érzetből.

Mivel tőlünk sem pánikot vagy leállást tapasztaltak, hanem alkalmazkodást, ugyanígy reagáltak ők is. Alkalmazkodtak. Ha nem mertek kimenni, futópadra álltak. Ha nem volt verseny, házi megmérettetésen vettek részt. A legfontosabb, hogy mozogtak és élvezték is.

Mi lett a változtatások eredménye?

Sokaknak a Fittmaradok! volt a próba. Régóta „szemeztek” az előfizetéssel, de az elköteleződést a tapasztalat hozta meg. A 12 hetes programban résztvevők nagy része, már a vége előtt felvette velünk a kapcsolatot, hogy szeretne jelentkezni a várólistára, hátha mire vége a programnak be is kerül. Fel kellett vennünk egy új edzőt is.
A kollégákkal egyébként is remek csapatot alkottunk, de ez az időszak csak még jobban összekovácsolt minket. Megfeszített tempóban, erőn felül dolgozott mindenki. A felerősített online jelenlétünket megtartottuk, sőt menetközben rengeteg új ötletünk formálódott, melyek gőzerővel készülnek.

Hogyan készültök az őszre, az esetleges második hullámra?

Ahogy előző válaszomban írtam, annyi új ötletünk formálódott, hogy ezek jelentik a második hullámra való készülést is. A legfontosabb célunk, hogy továbbra is az a biztos pont maradjunk a futóknak, akik közösséget, rendszert adnak a legnehezebb időkben is és mozgásban tartja őket.

Miket javasolsz a többi vállalkozásnak a hasonló helyzetek kezelésére? 

  1. A legfontosabb, hogy nem veszítettük el a hidegvérünket. Félni persze mi is féltünk, senkinek nem volt tuti receptje a jövőre vonatkozóan. De nem bénított meg minket. Ötleteltünk, dolgoztunk, azt csináltuk, amiben jók vagyunk.
  2. Nem maradtunk csöndben, kommunikáltunk. Minden csatornánkon, folyamatosan (hírlevél, blog, social media). A felszínen voltunk, nem tűntünk el a ködben és a zajban. A sportolóink erőt láttak bennünk, erre a kapaszkodóra nagy szükségük volt.
  3. Alkalmazkodtunk. Mi is és a sportolóinkat is erre ösztönöztük. Aki otthon szeretett volna sportolni, megoldottuk. Ha van futópad, könnyebb, ha nincs, akkor nézzük mi van vagy mire lenne szükség. Ha valakinek elmaradt a versenye, de szerette volna tudni, hogyan teljesített volna, hát az eső napra megkapta a startégiát és uccu. Háziversenyt is tartottunk, mindenki a lakóhelyéhez közel futotta a távot, amire nevezett. Minden résztvevő kapott virtuális oklevelet. Volt, aki elsírta magát. Kihoztuk a helyzetből, amit éppen ki lehetett.

Ezek a legfontosabb tippjeink: hidegvér, kommunikáció és alkalmazkodás. Ha saját területen belül sikerül az előfizetők, vásárlók felé stabilitást mutatni, akkor ők sem inognak meg. Olyan bizonytalan időkben, mint, amit a világjárvány okozott a szilárdság és az állandóság a vonzó, mert irányt mutat, amihez kapcsolódni lehet.

Az Plandurance példája is jól mutatja, milyen fontos, hogy a marketing rugalmasan reagáljon a kihívásokra, amihez persze nem árt ha tisztában vagyunk a lehetőségekkel. Ehhez kapsz segítséget előadásaink és tananyagaink segítségével. Kattints ide a részletekért!