Krízis és marketing: házhozszállítás néhány nap alatt az ittaSzezon!-nál

A koronavírus járvány következtében kialakult gazdasági környezet sok céget arra kényszerített, hogy változtasson az ügymenetén, a termékein és a marketingjén. Ebben az interjúsorozatban bemutatunk pár olyan céget, akik sikeresen kezelték a járványhelyzet következtében kialakuló válság kihívásait, így más vállalkozások is ötletet meríthetnek a példájukból.

Az ittaSzezon!

„Szerintünk nem vagyunk egyedül, akik nem a tökéletesnek látszó, mesterségesen érlelt és tartósított ételeket szeretnénk látni a tányérjainkon. Nagyon sok energiát fektettünk abba, hogy egészséges, valódi és friss élelmiszereket találjunk családjaink számára. Eközben azt tapasztaltuk, hogy a minőségi ételeket előállító kistermelők nem tudnak versenyezni a tömegtermelt élelmiszerek dömping áraival és a profin szervezett értékesítéssel. Ezért döntöttünk úgy, hogy barátainknak és ismerőseinknek is segítünk.
Célunk, hogy a termelők rövid időn belül nagy mennyiségű terméket tudjanak értékesíteni egy fuvarral és idejük nagy részét a gazdaságaikban tölthessék inkább. A vásárlók pedig gyorsan juthassanak helyi, megbízható forrásból élelmiszerhez – az elvárható de mégis kedvező áron.” Olvasható az el ittaSzezon! indulásáról a weboldalon. Répássy Zsuzsanna Réka a pandémia nyomán kialakult helyzettel kapcsolatos tapasztalataikat osztotta meg velünk.

Hogyan, milyen helyzetben ért a járványhelyzet? 

Társadalmi vállalkozás és startup elegye vagyunk, épp egy befektetési időszak végén, az újra felkészülést kezdtük volna el, amikor még azért voltak kétségeink a szolgáltatásainkkal kapcsolatban. 2020-ra azt terveztük, hogy egy új, társadalmi befektetővel megerősödve kezdjünk bele a piacralépés után a piacépítésbe.

Az első QR kódos átadás. Fotó forrása: ittaSzezon!

Mik voltak a legnagyobb kihívások a korlátozások bevezetése után?

A válság hatására a figyelem a hazai termékek és szolgáltatások irányába fordult, ennek mi a pozitív hatását éreztük meg először. Irtó jó érzés volt. És nemcsak azért, mert láttuk, milyen az, amikor még több ember tapasztalja meg, mennyire finomak, milyen magas minőséget képviselnek a hazai ős- és kistermelői áruk, hanem azért is, mert bizony így sok olyan termelőnek segíthettünk, akinek bezárt a piaca, a vendéglő vagy az iskola vidéken, ahova a finomságait vitte. Nálunk egy ideje nincsen készpénz és átadópontjaink is szabadtériek – de tény, hogy sokan maradtak otthon, így a legnagyobb kihívás a házhozszállítás mielőbbi megszervezése lett.

Milyen átalakításokat kellett tenni az ügymenetben, a termékekben, szolgáltatásokban?

Az előbb említett házhozszállítás kialakítása. Irtó büszke vagyok a csapatra és a fejlesztőinkre, mert másfél hét alatt meg is szerveztük, kitaláltuk, fejlesztettük. A következő kihívás a megnövekedett forgalom kezelése lett. Ez nyilván több feladatot és hibázási lehetőséget adott. De élveztük is, bár életemben nem izgultam annyira, mint húsvét előtt egy nappal, hogy vajh minden rendelőhöz odaér-e időben a nitritmentes házisonka. 🙂

Hogyan változtattál marketingen? 

Nagyon. Először kivártunk, koncentráltunk magunkra, a csapat és a rendszer összerakására. Figyeltük a vásárlói útvonalakat, kérdéseket. Ehhez igazítva indítottuk el PPC kampányunkat újra, a kulcsüzeneteket kicsit a vírusra szabtuk, de nem szerettünk volna „katasztrófa” marketingesek lenni, inkább a meglévő üzeneteinket hangsúlyoztuk, melyek szinte mindegyike megnyugtató választ adott a helyzetre vásárlóinknak. Emellett bemutattuk, mit teszünk mi a biztonságos élelemiszerszállítás érdekében … és mi is bizalmat adtunk a vásárlóknak: az átvételt igazoló QR kód leolvasást elengedtük, hogy az átadók és vásárlók ne kerüljenek túl közel egymáshoz. Nagyon hasznos tapasztalat volt, hogy az alap marketingkihívásunkat (bizalmat építeni a vásárlókban) a másik oldalról tapasztaltuk meg.

Hogyan reagáltak a vevők és az ügyfelek a változásokra? 

Abszolút pozitív volt a figyelem, hogy többen ránk találtak, sok helyen említették meg az ittaSzezon!-t és sok elismerő szót, bátorítást, lelkesítést kaptunk, hogy milyen jó, amit csinálunk. Ettől függetlenül nincsenek illúzióim, ez nem marad így. Kényelmesebb a legközelebbi nagyboltban egyszerre bevásárolni mindent, mint külön megnézni, hogy milyen termelői finomságok érhetőek el nálunk a heti piacon. Remélem nem lesz igazam, de az enyhítés hatására én úgy látom, sajnos visszatérünk sok kényelmes, de a Földünknek vagy a társadalomnak kevésbé jó szokáshoz. 🙁

Mi lett a változtatások eredménye?

Elég nagy sikernek bizonyult. Sok megrendelés érkezett és a kistermelőink stabilan tudtak szállítani, minden héten, folyamatosan. Mi pedig megtapasztaltuk, hogy milyen jó érzés jó ügyért dolgozni – egyszerre támogatjuk a családi gazdaságokat biztos megrendelésekkel és juttatunk friss, hazai, tápanyagban gazdag élelmiszert a városlakókhoz.

Hogyan készültök az őszre, az esetleges második hullámra?

Azt meséltem, hogy a gyors kiszállítás megszervezéséhez taxis szállítók járultak hozzá? Nyáron a gyors rendszert átvizsgáltuk, a raktárban még több helyet kaptunk és jobban kezelhető tárolókat bérelhetünk, a taxisok pedig rendes puttonyos furgonokba ruháztak be. Közben a teljes folyamat lépéseit minden szereplő jól begyakorolta, rutint szerzett – és most már a résztvevők javasolnak olyan dolgokat, amivel egyszerűbb, gyorsabb vagy akár még automatizáltabb lehet az, hogy a finomságok a termelőktől, a földekről az asztalunkra kerülhessenek.

Miket javasolsz a többi vállalkozásnak a hasonló helyzetek kezelésére? 

Jajj, de jó lenne azzal kezdeni, hogy ne pánikolj, de ilyen tanácsot nem adnék senkinek. Én legalábbis tudok nagyon pánikolni. Nekem sokat segített a férjem és a családom abban, hogy mesélhettem nekik, elmondhattam, mi történik. Így három dolgot is nyertem, talán ezek lehetnek a tippjeim:

  • Először is kaptam kérdéseket, amelyekkel máshogy tudtam ránézni valamire, amit valószínűleg túl közelről néztem. Mindig, szinte minden beszélgetésből lett ötletem.
  • Másrészt már az, hogy megfogalmaztam hangosan a dolgokat és nem magamban pörögtem rajta a gép mögött, már ez is jót tett nekem. Így tudtam a nagy rohamban összeszedni a gondolataim.
  • Harmadrészt pedig kaptam bíztatást, lelkesítést, támogatást, amitől azért a sok-sok aggódást néha át tudtam fordítani játékba.
    Ezt azóta is használom „gyomrosabb” helyzetben: elképzelem, hogy egy társasjátékozás közben ilyenkor mi lenne a stratégiám. Bízhatok a jó lapjárásban, építhetek a meglévő biztosra -kerülve a kockázatokat-, vagy körbenézek és megnézem, mások hol és hogy állnak, hogy megnyugtassam magam, messze még a vége, lesz még sok-sok kör. Az egyik kör ilyen, a másik olyan.

Az ittaSzezon! példája is jól mutatja, milyen fontos, hogy a marketing rugalmasan reagáljon a kihívásokra, amihez persze nem árt ha tisztában vagyunk a lehetőségekkel. Ehhez kapsz segítséget előadásaink és tananyagaink segítségével. Kattints ide a részletekért!