Tovább korlátozza a politikai tartalmak megjelenését a Meta

A Facebook régóta a hírfogyasztás egyik legfontosabb terepe, sokan elsősorban itt tájékozódnak politikai témákban is. Nem véletlen, hogy a politikai oldalak ilyen sokat költenek Meta hirdetésre. Főleg Magyaroroszágon.

Viszont a Metát elég sok támadás érte azzal kapcsolatban, hogy nem tudja elég jól kontrollálni a politikai tartalmakat, főleg a megkérdőjelezhető valóságtartalmúkat. Bár a cég régóta egyre keményebben lép fel – pl. csoportokat szigorítanak, hálózatokat kapcsolnak le, fiókokat tiltanak – úgy érezték még tovább kell lépni.

Elkezdték bevezetni azt, hogy a politikai tartalmak sokkal kevésbé fognak megjelenni azoknak, akik nem érdeklődnek a téma iránt.

Konkrétan az ajánló rendszerből távolítják el a politikai tartalmakat, vagyis ha valaki nem követ egy pártot vagy politikust, akkor az ajánló rendszer nem fogja berakni a posztjait neki.

Instagramon és Thereads-en meg is jelent ezzel kapcsolatban sok felhasználónak egy új beállítás, amin azért lepődtek meg többen, mert sokaknak alapból be van kapcsolva az az opció, hogy a politikai témák ajánlását korlátozza a rendszer. Vagyis külön kérni kell az ilyen tartalmakat, ha valaki mégis szeretné. Ráadásul hasonló beállítás várható Facebookon is még idén.

Elsőre azt mondhatnánk, milyen jó, hogy van ilyen, hiszen a legtöbb felhasználó nem szereti a politikai tartalmat.

De közben ez komoly egyenlőtlenségekhez vezethet, főleg olyan piacokon, ahol mondjuk az ellenzéki oldalnak szinte a közösségi média az egyetlen lehetőség a választók elérésére.

Ráadásul további problémát jelenthez ez az újonnan megjelenő pártoknak és politikusoknak. Hiszen ha egy régóta porondon levő politikust követünk, az ő posztjait nem fogja – a szokásosnál jobban – korlátozni a Meta. Ő utol tud minket érni.

Viszont egy új politikus nehezebben tud – organikusan – eljutni új emberekhez.

A másik probléma az, hogy elég bizonytalan a politikai tartalmak besorolása. Bizonyos területeken túl szigorú – mi például nem tudunk úgy politikai hirdetési elemzésekről szóló cikket hirdetni, hogy ne kelljen „Társadalmi ügyek” kategóriába sorolni. Ugyanakkor találkoztunk olyan politikusi profillal az elmúlt hetekben, akinek a posztjai és hirdetései átmentek a rendszeren, nem kerültek be a Társadalmi ügyek kategóriába annak ellenére, hogy éppen egy politikai rendezvényt reklámozott.

Mint minden hasonló változásnak, ennek is lesznek vesztesei és nyertesei, akár az egyes politikusokat, akár az egyes országokat nézzük.