Mikor veszi el a mesterséges intelligencia a marketingesek munkáját?

Vajon tényleg elveheti a mesterséges intelligencia a marketingesek munkáját? Lehet, hogy előbb-utóbb mi is a könyvkötők, a patkoló kovácsok vagy a lámpagyújtogatók sorsára jutunk az AI-nak köszönhetően? Mikor lesz ez, mit tehetünk?
Erről szól ez a cikk a videó után, amit meghallgathatsz podcast formátumban is (Apple podcast, Spotify, Google podcast ), de megnézheted a PP Konferenciaközpont Cégmarketing trendek konferenciáján tartott előadásomat is itt lent, ha pedig a gyakorlatban is érdekel a mesterséges intelligencia használata, csatlakozz a Liftup Social Media Hubhoz!

Néhány hete egy amerikai bírósági tárgyaláson érdekes eset játszódott le: Egy férfi egy légitársaságot próbált perelni mert a repülőn sérüléseket szerzett. A tárgyalás során az ügyvédje benyújtott egy listát a hasonló ügyekről, de szerencsétlenségére kiderült, hogy a listán szereplő ügyek egyike sem valóságos. Ekkor az ügyvéd beismerte, hogy a ChatGPT-t hívta segítségül, hogy keressen hasonló ügyeket, azonban a platform behallucinálta ezeket az ügyeket. Kitalálta, aztán magabiztosan állította, hogy ezek megtalálhatók nívós jogi adatbázisokban.

Mesterséges intelligenciáról az elmúlt hónapokban rengeteg hasonló történetet hallottunk. De ilyen fiaskókat bárki könnyen találhat, elég beírni a ChatGPT-nek azt például, hogy írja meg az életrajzunkat. Ezek után joggal merül fel a kérdés, hogyan gondolkodhatunk azon, hogy az MI egyszer elveheti a munkánkat? Hiszen sokat hibázik, sokat téved, hallucinál.

De közben láttunk már rengeteg példát arra is, hogyan segíti a marketingeseket! Landing page szövegírás, hírlevél írás, poszt tartalomnaptár készítés, hírlevél szövegek írása, képek, illusztrációk készítése, sőt, akár teljes kampányfilm készítése… csak néhány példa arra, amire láttunk példát az elmúlt hetekben, hónapokban.

Használok én is napi szinten több eszközt, például tavaly ősz óta az előadásaim prezentációjában szinte csak AI által készített képeket használok. De számos szövegírási feladatban is bekerült a napi rutinba az AI használat, sőt Konverziók API-hoz, Meta Pixelhez kapcsolódó kódolási feladatoknál is használtam már AI-t.

Mindezek mellett el tudjuk képzelni, hogy egyszer tényleg elveszi a marketingesek munkáját a Mesterséges intelligencia?

Tényleg elveszi a munkánk?

Nos én nem csak el tudom képzelni. Sőt azt állítom, nem csak hogy el FOGJA venni. Szerintem már el is vette.

Elvette, csak ezt ne vettük észre. Pontosabban nem vettük észre azt, hogy mennyire gyökeresen megváltoztatta a napi feladatunkat az, hogy most már mindenhol MI-vel vagyunk körülvéve. És most még csak nem is ChatGPT-re és a Midjourney-re gondolok.

Gondoljuk végig! 5 éve, 10 éve a marketingesek más eszközöket használtak, más lehetőségeik voltak. Kézzel készítettünk rendkívül bonyolult kampánystruktúrát minden hirdetési rendszerben, ma pedig itt az Advantage+ és a Pmax. Minden főbb elemét ismertük a Facebook news feed algoritmusnak, meg a Google kereső algoritmusnak, ma pedig mindkettőt kiegészítették olyan mesterséges intelligencia megoldásokkal amikkel személyreszabottabb élményt kapunk. Mint pl. a Discovery Engine a Facebooknál.

Sorolhatnánk, mennyi olyan feladatunk volt 5-10-25 éve, amihez ma már nem kell érteni, használni pedig talán nem is szabad őket, mert annyire eljárt fölöttük a világ, elsősorban annak köszönhetően, hogy a mesterséges intelligencia bekúszott minden nagy platform és hirdetési rendszer motorháztetője alá.

Ezért gondolom azt, hogy az az online marketinges, aki ugyanazokat a marketing módszereket, szemléleteket használja, mint amiket 10 éve használt, ma már nem marketinges. Neki már konkrétan is elvette a munkáját az MI.

A többieknek, akik folyamatosan fejlődnek szintén drasztikusan megváltozott a mindennapi munkája, csak ez nem tűnt fel, ez a mindennapi fejlődés természetes része lett.

Persze itt még nem arról van szó, hogy teljesen kiváltja a munkánkat a mesterséges intelligencia. Itt még csak a környezet változott, ez pedig rákényszeríttet minket, marketingeseket a változásokra. Ez igaz, de mégis kapcsolódik ahhoz, hogy eljön-e az a pillanat, amikor  teljesen el fogja venni a marketingesek munkáját az AI?

Nekem az a meggyőződésem hogy lesz, sőt, még egy időpontot is fogok mondani, később hogy ez mikor történhet meg. De előtte gondoljuk végig milyen marketinges feladatokat, marketinghez kapcsolódó szakmákat veszélyeztet már most is a mesterséges intelligencia!
Azzal, hogy már most is hírleveleket, landing page szövegeket, generálunk, fotókat használunk, tulajdonképpen nem teszünk semmi rosszat. Egy-egy illusztráció készítés során nem vesszük el egy grafikus vagy egy fotós munkáját.

De ha tömegesen kezdjük alkalmazni ezeket, akkor bizony sok marketinges, vagy marketinghez kapcsolódó egyéb szakterület kerül veszélybe. Elemzők, szövegírók, gyakornokok, fotósok, stock fotó üzemeltetők, hogy csak néhányat említsek. Az ilyen pozíciók feladatai olyan mértékben csökkenhetnek, hogy arra már rövid távon is érdemes figyelni.

De lesz olyan, amikor az AI akár teljes marketinges feladatokat el tud venni? Teljes pozíciókat, akár marketing osztályok szerepét át tudja venni?

Röviden: lesz.

Kérdés, hogy mikor?

A válasz megtalálásába bevontam a ChatGPT-t, mivel azt láttam, hogy ma, ha valaki nem tud valamit, a chatGPT-t mindenképpen meg kell kérdezni. 🙂

Persze az AI terelt. Elmondta, hogy ilyen nem lesz, mert az emberei kreativitásra mindig szükség lesz, elmondta azt is, hogy miért. Meg egyébként sem tud spekulálni, sem jósolni. De aztán jó pár kérdés után csak kiimádkoztam belől egy választ. Szerinte 15-20 éve múlva jön el az a pont, hogy az AI képes lesz bármilyen marketinges feladatot ellátni. Vajon jó ez a 15-20 éves becslés?

Nehéz megmondani, hiszen azt gondoljuk, hogy a fejlődés exponenciális görbét ír le. Ezzel viszont az a gond, hogy nem tudjuk, hogy éppen hol vagyunk a görbén? Még az alig emelkedő, szinte vízszintes részen? Vagy már a görbe térdénél? Esetleg a meredeken felfelé száguldó szakaszon? Nyilván ezért nehéz időt jósolni.

A másik gond az, hogy nem tudjuk, tényleg exponeniális göbével írhatjuk-e le ezt a kérdést?
Hiszen rengeteg más tech terület van, amelyik szintén úgy tűnt, hogy megállíthatatlanul fejlődik, aztán valamiért mégis elakadt. Gondoljunk csak az önvezető autókra! Az elmúlt 10-12 évben mindig csak 5 évre vagyunk a teljes önvezetéstől. Lehet, hogy a marketingeseket leváltó AI is mindig csak 5-10 évre lesz előttünk?

Baj-e ha elveszi az AI a marketingesek munkáját?

Több marketing szekértőtől hallottam már azt, hogy az AI már tudja hozni egy gyakornok teljesítményét. Ez azért baj többek szerint, mert így kevesebb gyakornokra van ma szükség, és ha nincs ma gyakornok, kiből lesznek a marketingvezetők 10 év múlva? Honnan szerzik meg azt a tapasztalatot, ami kell a fejlődéshez? Ezzel sokáig én is egyetértettem, de ma már kicsit máshogy látom.

Egyrészt azért, mert jönnek majd az AI bennszülöttek, akik más szinten fogják használni ezeket az eszközöket, mert a DNS-ükben lesz benne ez a megoldás, és ők lesznek majd a koruk vezetői.

Másrészről pedig gondoljunk bele, mennyi olyan terület van, amelyiknek élvezzük az előnyeit, de már rengeteg hozzá kapcsolódott munkát elvett a technológia! Ott vannak például a lámpagyújtogatók. Százával közlekedtek a városok utcáin valaha, de aztán eltűntek. Ma mégis felkapcsolódik a villany. Vagy a könyvkötők. Vannak könyvkötők pár százan talán, akik csodálatos, egyedi könyveket kötnek be, de valójában nem azokat a könyveket olvassuk, amiket ők kötöttek be. Hiszen nyomdagépek gyártják le a könyvek 99 %-át, sőt egyre többen csak ebookot olvasunk. Hiányoznak ma a lámpagyújtogatók vagy a könyvkötők? Vagy a patkoló kovácsok? Nem.

Lehet, hogy a marketingesek is a patkolókovácsok és a könyvkötők sorsára jutnak. Végül is mindegyik szép mesterség, jó társaság lesz.

Simán el tudom képzelni, hogy 10-15-20 év múlva valóban el fogja venni a marketingesek munkáját az AI, bár valószínűleg nem mindenkiét, de a marketingesek 90-95%-ának a munkáját igen.

Mert legyünk őszinték! Nagyon kreatívoknak tartjuk magunkat, és persze azok is vagyunk. De sokszor a 100. mosószer reklámnak nem kell teljesen egyedinek lenni, csak hozni kell a jól bevált formulát. Az étterem hirdetésének sem kell mindig megváltani a világot, csak alkalmazni kell azokat a módszereket, ami már számos alkalommal bevált. Ez már elég ahhoz, hogy a kampány, a marketinges sikeres legyen. Ezt a szintet nagyon hamar el fogja érni az AI.

Vagyis a mai feladatokat ellátó 90-95%-ra nem lesz szükség.

Persze vannak, lesznek olyan területek, ahol igen. A marketing vezetők, a kreatív felsővezetők munkájára szükség lesz, hiszen ők képesek lesznek – AI segítségével – valami igazán újat alkotni. A következő évtizedekben is lesznek olyan kreatív ötletek, mint az Apple 1984-es filmje, vagy mint a Telekom Marsra magyar kampánya.

Ezeket az AI valószínűleg nem lesz képes kitalálni. A jövő remek marketinges vezetői viszont igen, aztán majd kiadják különböző AI eszközöknek a megvalósítást, mert nem lesz szükség ügynökségre, grafikusra, videós csapatra. Ennek alapján van 15-20 évünk, utána a MAI marketinges feladatok 90-95 százaléka kiváltható lesz mesterséges intelligenciával. Ez pedig a szakmán belül drasztikus átrendeződéseket fog jelenteni.

De mit tegyünk addig?

Három fázist látok:

  1. Meg kell ismerni azokat az AI eszközöket, amiket tudunk használni.
  2. Illesszük be az eszközöket minél inkább a napi gyakorlatba
  3. Alakítsuk át a feladatköröket a tapasztaltok alapján

Ezt mi is így csináljuk.

Folyamatosan kutatjuk, követjük, mi, mire jó. A hirdetésről, a szövegíráson át a képi anyagokig egyre több területen napi rutin az AI használat. A közösségi marketing képzéseinkbe is visszük be az AI-t.

Például a májusi tartalommarketinges képzésünkbe is mutattunk több példát, hogyan lehet használni az AI-t a júniusi haladó hirdetések képzésen is lesz erről szó, ahogy a következő képzéseken is, de lesznek spedicikus AI eszközök használatával kapcsolatos előadásaink is.

Mert látjuk, hogy minden területen egyre nagyobb teret nyer, lemaradni pedig nem szabad. Mert 15-20 év múlva lehet, hogy az AI ténylegesen el fogja venni a marketingesek munkáját.

De addig azok a marketingesek fogják elvenni a munkát a többitől, akik ügyesen, hatékonyan használják az AI-t, és ezzel hatékonyabbak, kreatívabbak lesznek, mint azok, akik kimaradnak belőle.

https://pcworld.hu/pcwlite/chatgptvel-tamadott-az-ugyved-de-a-mesterseges-intelligencia-kiszurt-vele-es-bajba-keverte-326476.html