Ahogy a Facebook neve Metára változott, a cég fejlesztői konferenciájának, az F8-nak a helyét átvette a Connect, a virtuális valósággal és a metaverzummal foglalkozó rendezvén. Tavaly itt jelentette be Zuckerberg a névváltást, most pedig az újdonságokról és az általuk vizionált jövőről beszéltek.
Metaverzum mindenhol
A másfél órás előadás alatt olyan gyakran használták a metaverzum szót, mintha csak egy kötőszó lenne. Néha, mint a jövő technológiája, néha pedig csak a virtuális valóság szinonímájaként használták a metaverzumot (pedig nem az). Virtuális játékok, irodai eszközök, kollaboratív megoldások, YouTube VR: mind a metaverzum egyes részei voltak az előadásban illetve önálló metaverzumok is. Szóval van még némi keveredés a Meta vezetőinek a szóhasználatában is.
Mindenesetre az egyik nagy kérdésre választ kaptunk: hogyan fognak összeérni a különböző metaverzumok?
Mert a Meta Horizon Worlds-e, a Minecraft, a Roblox, sőt bizonyos tekintetben akár a VR játékok, mind tekinthetők önálló metaverzumnak, de valójában ezek nem mások, mint belső hálózatok.
De hogy lesz a sok kicsi, független hálózatból egy nagy internet? Hogyan lesznek átjárhatók a világok? Hogyan tudunk összekapcsolódni más metaverzumban található emberekkel? Nos erre két választ is kaptunk: videókonferencia és avatar.
Zoom + Microsoft Teams + Horizon Workrooms
Annak érdekében, hogy a céges kommunikáció egyszerűbb, átjárhatóbb és érdekesebb legyen (majd meglátjuk, hogy ez hatékonyságot is jelent-e), a Meta partnerségre lépett a Microsofttal. Ez jelenti részben azt, hogy Xbox játékok érkeznek az Oculus store-ba, de azt is, hogy elérhetők lesznek a metaverzumban (értsd a Meta headsetjein virtuális valóságban) a Microsoft irodai eszközei. Így tudunk majd dolgozni a virtuális világ virtuális képernyőin Wordben vagy éppen Excelben. Sőt, a teljes Windows-t lehet majd streamelni a Meta headsetjébe.
De ami izgalmas, hogy a Meta irodai környezetét össze lehet majd kapcsolni a Microsoft Teams-szel, vagyis előfordulhat olyan, hogy egy Teams beszélgetésbe valaki a Meta Horizon Workrooms-ot használva jelentkezik be. Hasonlóra számíthatunk a Zoom esetében is, amivel kapcsolatban pedig azt említették, hogy Horizon Workrooms meetingbe tudunk majd becsatlakozni egy Zoom segítségével.
Avatarok: az új Facebook login?
A Conecten a Meta elárulta, milyen irányba fejlesztik tovább az Avatarokat.
Először is egy sokat kritizált képességet pótoltak: végre lesz lába a 3D-s emberkéknek. Ez nem csak annyit jelent, hogy lógni fog 3D-s végtag a derék alatt, hanem azt is, hogy az erre alkalmas headset igyekszik lekövetni a valódi lábunk mozgását a virtuális térben. Nem meglepő, hogy az avatarokkal táncolni is lehet majd, amit persze ki tudunk majd rakni Reels-ként Instagramra.
Ezen felül az avatarok képesek lesznek mimikára is – feltéve ha a megfelelő headsetet használjuk- vagyis ha mi felhúzzuk a szemöldökünket vagy nevetünk, ezt le fogja követni a 3D-s énünk is. De a cég dolgozik a fénykép minőségű megjelenítésen is.
Ami az igazán izgalmas, hogy létrehozták a rendszerek között működő – interoperábilis – avatarokat is. Vagyis az a terv, hogy ha a Horizon Worlds-ben használunk egy avatart, vettünk hozzá ruhát, akkor ugyanaz a virtuális test, ugyanabban a virtuális ruhában tudjon megjelenni másik virtuális terekben. Ne kelljen minden virtuális játékban, virtuális chatszobában és közösségi alkalmazásban mindig a nulláról kezdeni a saját képünk megformálását. Ehhez a Meta létrehozott egy Avatar SDK-t ami több fontos fejlesztői platformon elérhető, vagy az lesz hamarosan. Nyilván ez a fejlesztőknek is jól hangzik, hiszen rengeteg fejlesztést spórolhatnak meg, de közben jobban a Metához kötik magukat. Mint ahogy történt ez a Facebook Loginnal a weblapok vagy a mobil appok esetén.
Metaverzumból az inter-metaverzumba?
A Minecraft, a Roblox a Horizon Worlds sőt még a Horizon Workrooms is olyan, mint egy zárt, céges hálózat. Nem átjárhatók, nem összekapcsolhatók. Ezek még csak véletlenül sem az internet virtuális megfelelői. Akkor lesznek egy lépéssel közelebb hozzá, ha átjárhatók lesznek, ha „egy kattintásnyi” idő alatt átlépek a virtuális irodámból a VR chatbe. Akkor beszélhetünk majd igazi internet párhuzamról, az igazi metaverzumról, vagy talán az inter-metaverzumról. Ehhez szükség van az olyan apró lépésekre, mint a Horizon Workrooms, Zoom, Teams kapcsolat, vagy éppen a több helyen használható avatarok. Meg persze a megfelelő headset, de ilyet is jelentett be a Meta.
Meta Quest Pro: drága játékszer céges felhasználásra
A mimikák megjelenítése, a kiterjesztett valóság, a lábak követése mind-mind komoly erőforrást és egy csomó drága hardvert igényelnek. De egyáltalán nem sci-fi ezeket becsomagolni egy kisméretű headsetbe. Ezt a Meta meg is tette: elkészítették a cég zászlóshajóját a Meta Quest Prot.
Viszont a csúcstechnológia olyan drága lett (1500 dollár), hogy nem is a játékokat, hanem az irodai illetve az ipari felhasználást emlegették vele kapcsolatban. Azt, hogy ezzel le lehet váltani az irodai csúcsszámítógépet meg a három monitort ami az asztalunkon lenne, mert ugyanolyan hatékony, ha nem hatékonyabb lesz vele a munka. Nyilván ezekkel összehasonlítva már nem is olyan drága a Quest Pro. Persze jönni fog majd olcsóbb eszköz is, de arra még egy-két évet várni kell.
Ettől függetlenül a Quest Pro és a többi bejelentett újdonság egy fokkal (de csak egy fokkal) reálisabbá tette a metaverzumot. Más kérdés, hogy még mindig nem látni, mi lesz az a „killer app”, mi lesz az az élethelyzet, amiért mindenkinek megéri majd ráugrani, és lecserélni a laptopját, és a mobiltelefonját. Nem kérdés, hogy lesz ilyen, de még egy darabig nem tudni, hogy mi?