A legutóbbi képzésünkön kaptam egy jó kérdést: a most futó előválasztás vajon mekkora hatással van a hirdetési költségeinkre? Akkor nem voltam tisztában a pontos arányokkal, de kicsit utánanéztem a számoknak. Lássuk!
Politikai témájú hirdetések nagysága a Facebookon
A dolognak két oldala van: mennyi pénzt költenek el a magyar piac hirdetői a Facebookon és mennyit költenek a pártok, politikusok. Talán meglepő, de ez utóbbit könnyebb kideríteni. A Facebook hirdetéstárából ugyanis kiderül, hogy a szeptember 20-26-i héten kb. kb. 157 millió forint olyan hirdetés volt a magyar piacon, ami valamelyik párthoz, politikushoz vagy valamelyik oldal médiájához köthető. Érdekes – de alapvetően érhető – módon, ebben az időszakban az ellenzéki oldal kb. kétszer annyit költ (110 millió vs. 47 millió). Hiszen előválasztás van. Ez tehát az egyik oldal.
Facebook hirdetések mennyisége Magyarországon
A másik oldal kicsit összetettebb. Vajon mennyi pénzt hirdetnek el a hazai cégek, szervezetek?
Erre sajnos nincs egzakt szám. Viszont a Reklámtortából, illetve a Facebook negyedéves jelentéseiből lehet becsülni. Ennek alapján arra jutottam, hogy a egy hét alatt 500 millió és 1,5 milliárd közötti összeget fordíthat a magyar piac Facebook hirdetésekre hetente. Tudom, az éves 25 milliárd és 75 milliárd között elég nagy a szórás, de az eltérő módszertanok ennyire széles eredményt hoztak. Éppen ezért kalkuláljunk úgy, hogy heti szinten kb. 1 milliárd forint megy el hirdetésekre a Facebookon itthon.
Mekkora arányban hirdet a politika?
Innentől izgalmas a számolás.
Ugyanis, ha feltételezzük, hogy 1 millárd a teljes hirdetési költség, és ehhez vesszük hozzá az elmúlt hét 157 milliós politikai költését, akkor az azt jelenti, hogy a hirdetési piac 15,72%-a valamelyik párthoz, politikushoz vagy médiumhoz köthető. Ez egy héttel korábban 10,95% volt.
Persze ha a két véglettel számolunk, mások az arányok, hiszen akkor 9% és 24% közötti számokhoz jutunk szeptember 3. hetében.
Mit jelent ez a számodra?
Mit jelent ez a számodra, aki a saját cégét, márkáját próbálja kiemelni a Facebookon hirdetésekkel?
Jelentheti azt, hogy az elmúlt időszak hirdetési költség emelkedésének egy része a politikának köszönhető. Hiszen a politikai oldalak által elköltött összegek az elmúlt hónapokban nagyjából az ötszörösére emelkedtek. Ráadásul ez a tendencia folytatódni fog még pár hétig biztosan. Elég abba belegondolni, hogy a szeptember 13-ai hétről a 20-aira több, mint 30%-kal emelkedtek a költések. Nyáron, a politikai hirdetések mindössze 1-2%-át adhatták a magyar piacnak, most pedig kb. 16%-át.
Ez hatással lehetett a Te hirdetéseidre?
Minden bizonnyal.
Ráadásul lesz még rosszabb.
Egyrészt itt a karácsony, amikor valószínűleg a politikai hirdetések aránya csökkenni fog. Az előválasztás után valószínűleg egyik oldal sem fog ekkora mértékben költeni. Cserébe jönnek a webáruházak, boltok, áruházak, akiknek ez a legfontosabb szezon.
Aztán elérkezünk a januárhoz, beindul az igazi kampány, ahol ráadásul már nem csak az ellenzék fog jelentős összegeket fordítani a hirdetésekre, hanem a kormányoldal is. Egészen biztos, hogy tavasszal újabb emelkedésre számíthatunk.
Mit lehet tenni?
Egyrészt nyilván sokkal pontosabb célzásokra, jobban felépített kampányokra van szükség. Nem elég csak hirdetgetni, ha szeretnéd a legtöbbet kihozni a hirdetéseidől ebben a környezetben, érdemes jól kitalálni a hirdetési kampányaid stratégiáját, és megismerni a beállításokat. Ezekben Alapozó, Hirdetéskezelő és Haladó Instagram és Facebook hirdetési képzéseink is segíthetnek. Nézd meg őket!
A másik, legalább ilyen fontos dolog az, hogy építs saját adatbázis! Olyat, ahol a Facebook hírfolyamtól függetlenül elérheted a potenciális vevőidet. Legyen ez e-mail adatbázis, chatbot, stb. Ezekben pedig Építs listát hatékonyan és biztonságosan! képzésünk fog segíteni. Nézd meg ezt is, és jelentkezz, mert ha Növelni szeretnéd az elköltött hirdetési büdzséd hatékonyságát, ez kulcsfontosságú lesz!
Megjegyzés: a fenti becslések azok amik: becslések. Sok bizonytalanság van bennük, de valamilyen képet most is adnak azzal kapcsolatban, hogy az általános hirdetési piacra milyen hatást gyakorol a politika. Lehet azon lamentálni, hogy 5%, 10% vagy 20% az arány. Nem mindegy, hiszen ez hatalmas különbséget jelent. Mindenesetre a növekedési arány az tiszta, és az irány is nagyjából. Éppen ezért érdemes felkészülni arra, mit tehetünk, ha a potenciális vevőnk figyelméért ilyen hatalmas szereplők is versenyeznek.
Frissítés 2021.09.27.: a 2021.09.20.-26. hétre vonatkozó új adatokkal frissítettem a cikket és a grafikonokat.